بوتاکس نورونوکس: ماندگاری نتایج بوتاکس نورونوکس چقدر است؟

نورونوکس سمی است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود و در پزشکی از آن به عنوان یک عامل فلج کننده عضلات استفاده می‌شود. تزریق این سم به عضلات ظریف پیشانی، عضلات اطراف چشم‌ها و ناحیه بین دو ابرو و بالای بینی باعث ضعیف شدن آن‌ها شده، و در نتیجه باعث می‌شود خطوط اخم، چروک‌های پیشانی و خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم‌ها کاهش یافته یا از بین بروند.

این درمان شامل چند تزریق است که با استفاده از سوزن‌های بسیار ریزی به ناحیه تحت درمان انجام می‌شوند. قبل از تزریق ممکن است از یخ یا کرم بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه تحت درمان استفاده کنند اگرچه تزریقات دردناک نیستند. اثرات درمان طی چند روز شروع به ظاهر شدن می‌کنند و معمولا طی یک هفته بهترین نتیجه مشخص خواهد شد. به طور کلی نتایج این درمان حدود 4-6 ماه دوام دارد و بعد از آن باید تزریق را تکرار کرد. ممکن است پس از آن که چندین بار تزریقات انجام شوند نتایج دوام بیشتری پیدا کنند.

نحوه تاثیرگذاری نورونوکس 


این سم در واقع باعث فلج شدن عضلات می‌شود. وقتی نورونوکس به عضلات تزریق شود، ارتباط (انتقال پیام) بین اعصاب و عضلات را از بین می‌برد. هنگامی که عضلات حرکت نکنند، چین و چروکی در لایه درم پوست ایجاد نمی‌شود. به مرور زمان، چین و چروک‌ها کمتر به چشم خواهند آمد درم ضخیم‌تر شده، و باعث می‌شود عمق چین و چروک کاهش ‌یابد.

تزریق مکرر بوتاکس و نرونوکس، باعث می‌شود عضلات نتوانند بهبود پیدا کنند. بعضی از افراد ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت نسبت به بوتاکس مقاومت پیدا کنند. در صورتی که این اتفاق بیافتد، باید از دوز بیشتری دارو استفاده کرد و یا دارو را با داروی مشابه دیگری ترکیب کرد.

مزایای نورونوکس  


مزایای نورونوکس

تزریق بوتاکس و نورونوکس، برای افرادی که دوست دارند پوست و چهره خود را با روشی ایمن، موثر و طولانی مدت جوان سازی کنند، یک روش‌ درمانی عالی است. استفاده از داروهای تزریقی ضد چروک مانند بوتاکس و نورونوکس مزایای بیشماری نسبت به سایر روش‌های ضد پیری برای بیماران مناسب خود دارد از جمله آن که:

  • این روش‌ها سریع و نسبتاً بدون درد هستند
  • درمان را می‌توان با توجه به نیازهای دقیق هر بیمار تنظیم کرد
  • ایمنی و اثربخشی این داروها سال‌هاست که به تجربه ثابت شده است
  • پس از اتمام تزریق، نیازی به استراحت و مرخصی گرفتن از کار وجود ندارد
  • نتایج طی چند روز ظاهر می‌شوند و برای سه تا چهار ماه دوام دارند

آیا برای هر کسی می‌توان نورونوکس تزریق کرد؟


اگرچه افراد بسیاری شرایط دریافت بوتاکس و نورونوکس را دارند، اما موارد منع مصرفی هم برای این روش‌ها وجود دارد که در صورت وجود این شرایط، افراد باید گزینه‌های دیگری را برای اصلاح خطوط ریز و چین و چروک‌های خود در نظر بگیرند. اگر در حال حاضر هر یک از مشکلات زیر را دارید یا قبلا آن‌ها را داشته‌اید، ممکن است تزریق بوتاکس و نورونوکس برای شما مناسب نباشد. از جمله این مشکلات می‌توان موارد ذیل را نام برد: بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (یا بیماری لو گهریگ)؛ اختلالات اعصاب محیطی؛ بیماری میاستنی گراویس (که یک بیماری عضلانی خود ایمنی است)؛ دو بینی یا تاری دید؛ مشکلات عمومی در زمینه تنفس یا بلع که از قبل وجود داشته‌اند؛ و مشکلات مربوط به کنترل مثانه.

بروز عوارض جانبی برای بوتاکس و نورونوکس نسبتاً نادر است. اگر به هر یک از دلایل فوق الذکر نمی‌توانید بوتاکس یا نورونوکس تزریق کنید، پزشکتان به شما کمک می‌کند تا روش درمانی مناسب دیگری برای رفع علائم پیری و بهبود مناطق مورد نظرتان پیدا کنید. از جمله گزینه‌های موجود برای این شرایط می‌توان استفاده از فیلرهایی مانند ژوویدرم، یا لیزر درمانی مانند لیزر فرکشنال را نام برد که باعث کاهش و به حداقل رسیدن چین و چروک‌ها و تحریک مجدد تولید کلاژن طبیعی در پوست شده و منجر به جوان‌سازی طولانی مدت و طبیعی پوست می‌شود.

مناطق درمانی 


مناطق درمانی با نورونوکس

اگرچه نورونوکس بسیار کارآمد است، اما بهترین اثرگذاری را در درمان برخی نواحی خاص در صورت و در بعضی موارد کف دست دارد. از نورونوکس به عنوان یک درمان ضد پیری، در درجه اول برای رفع علائم پیری در مناطق زیر استفاده می‌شود:

  • چین و چروک‌ها و خطوط پیشانی
  • خطوط موازی بین دو ابرو، که با عنوان خط اخم نیز شناخته می‌شوند
  • خطوط افقی در عرض پل بینی (چروک‌هایی که بالای بینی و یا بین بینی و گوشه داخلی چشم معمولا در هنگام خندیدن ظاهر می‌شوند)
  • چروک‌های پنجه کلاغی در گوشه‌های خارجی چشم
  • خط ابرو که در برخی مناطق افتادگی پیدا کرده

جلسه مشاوره 


پزشکان در جلسه مشاوره درباره مزایای تزریق بوتاکس و نورونوکس با شما صحبت کرده و کمک می‌کنند تا تشخیص دهید آیا این روش درمان مناسبی برای شما هست یا خیر. در صورتی که نتوانید یا نخواهید بوتاکس و نورونوکس تزریق کنید، پزشکان می‌توانند در مورد گزینه‌های متنوع جایگزین بوتاکس یا نورونوکس با شما صحبت کنند که همان نتیجه مورد نظر شما را برایتان ایجاد می‌کنند.

در جلسه مشاوره خود از پزشک بخواهید عکس‌های قبل و بعد از تزریق نورونوکس در مراجعان قبلی خود را به شما نشان دهد تا با مقایسه خودتان با آن‌ها بتوانید نتایج احتمالی خود را از روی عکس‌ کسانی که علائمی مشابه‌ علائم شما دارند حدس بزنید.

پزشک مناطق مورد نظر شما را ارزیابی می‌کند تا تعیین کند که آیا بوتاکس و نورونوکس بهترین نتایج ممکن را به شما ارائه می‌دهند یا خیر. اگر بوتاکس و نورونوکس روش مناسبی برای شما نباشند – به عنوان مثال در مواردی که قصد دارید شلی و افتادگی پوست گردن یا ناحیه زیر چانه خود را برطرف کنید – پزشکان گزینه‌های مناسبی که می‌توانند در مطب انجام شوند را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

به عنوان مثال، تزریق داروی کیبلا (Kybella) تاثیر زیادی در بهبود افتادگی پوست و چربی‌های اضافی در ناحیه زیر چانه دارد.

در جلسه تزریق 


در جلسه تزریق نورونوکس

تزریق بوتاکس علاوه بر آن که بسیار سریع است، انجام آن نیز بسیار آسان است. در حقیقت، نیازی به انجام مقدمات خاصی قبل از آن نیست. در جلسه تزریق، شما  در وضعیت راحتی می‌نشینید و پزشک تمام نواحی را که قرار است دارو به آن‌ها تزریق شود ضد عفونی می‌کند. بسته به نواحی تزریق و سطح عمومی حساسیت شما، ممکن است برای راحتی بیشتر شما برایتان از داروی بی حسی موضعی استفاده کنند. ممکن است به هر دلیلی تمایل به بی حسی موضعی نداشته باشید و بخواهید بیهوش شوید که این مساله اختیاری است. اگرچه اکثر بیشتر بیماران ترجیح می‌دهند بیهوشی نداشته باشند و در طول درمان هم ناراحتی چندانی احساس نخواهند کرد.

انجام خود تزریقات زمان بسیاری کمی نیاز دارد. پزشکان با استفاده از یک سوزن نازک، مقادیر دقیق و از پیش تعیین شده‌ای از داروی نورومودولاتور را به عضلات اطراف ناحیه مورد نظر شما تزریق می‌کنند. تعداد تزریقاتی که هر شخص نیاز دارد کاملاً به شرایط پوست و میزان جوانسازی که مد نظر شخص بستگی دارد.

پس از تزریق، می‌توانید مطب را ترک کرده و بلافاصله فعالیت‌های عادی خود را از سربگیرید. دستورالعمل چندان خاصی برای پس از درمان نخواهید داشت. ممکن است در اطراف محل‌های تزریق کمی تورم یا کبودی ایجاد شود، اما این عوارض جانبی معمولاً طی چند ساعت فروکش می‌کنند.

نتایج تا چه مدت دوام خواهند داشت؟


این مساله در اشخاص مختلف متفاوت است. بدن به سرعت شروع به مبارزه با عملکرد بوتاکس و نورونوکس می‌کند زیرا می‌خواهد عضلات و اعصاب را بهبود ببخشد. هدف از تزریق مجدد آن است که روند ترمیم عضله را بی اثر کرده و باعث شود پوست همچنان ریلکس بماند. نتایج بعد از تزریق می‌توانند تا چندین ماه و در افرادی که تزریقات مکرر داشته‌اند حتی بیشتر ادامه داشته باشد.

هرچه دفعات تزریق بیشتر باشد، حرکت عضلات بیشتر محدود شده و بیشتر از بروز چین و چروک جلوگیری می‌شود. مجددا در اینجا هم برخی از افراد ممکن است در برابر اثرات بوتاکس یا نورونوکس مقاوم شوند و نیاز به درمان دیگری داشته باشند. این مقاومت در اثر ایجاد یک آنتی بادی در بدن ایجاد می‌شود که در برابر سم بوتاکس تشکیل شده است.

نتایج از چه زمانی قابل مشاهده‌اند؟


نتایج بلافاصله پس از تزریق مشخص نمی‌شوند. داروی تزریق شده هر چه که باشد، در اکثر افراد چند روز طول می‌کشد تا نتایج آشکار شود و مدتی زمان می‌برد تا اعصاب و اتصالات عضلانی اثرات سم را احساس کنند. در برخی از بیماران ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا نتایج کاملا مشخص شوند.

به طور متوسط نتایج در اکثر افراد حدودا طی یک هفته پس از تزریق کاملاً نمایان می‌شود و شما تا سه الی چهار ماه بعد همچنان از  ظاهر باطراوت و جوانتر خود لذت خواهید برد. برای حفظ نتایج لازم است مجددا  تزریق انجام دهید. بنابراین برای جلسه تزریق بعدی خود از قبل نوبت بگیرید. اگر به تزریق بوتاکس و نورونوکس چنان که پزشکتان به شما توصیه کرده ادامه دهید، احتمالا تا مدت‌ها بدون نیاز به اقدامات تهاجمی‌تر، از نتایج طولانی مدت آن بهره‌مند خواهید شد. مزایای تزریق بوتاکس و نورونوکس اغلب بیش از هزینه آن ارزش دارند.

تزریقات در نزدیکی استخوان در قسمت‌های بالای صورت مانند خط ابرو انجام می‌شوند و در حدود نیم اینچ در همه جهات پخش می‌شود. این یکی از دلایلی است که تزریق در نزدیکی دهان را دشوار می‌کند. اگر تزریق در نزدیکی عضله‌ اشتباهی انجام شود، ممکن است دارو باعث آب ریزش دهان، مشکلات گفتاری و نامتقارن شدن دهان شود.

اگر بلافاصله پس از تزریق نتیجه‌ای مشاهده نکردید ناامید نشوید. به یاد داشته باشید که اثرگذاری بوتاکس و نورونوکس زمان می‌برد. به زودی نتایج را مشاهده خواهید کرد و تا ماه‌ها از آن لذت خواهید برد. اگر بدنتان نسبت به این تزریقات مقاوم شود، داروهای تزریقی مشابهی وجود دارند که می‌توانند همان اثرات ضد چروک را برایتان ایجاد کنند.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…
فهرست