تزریق بوتاکس : بوتاکس خطوط پیشانی ،خط خنده و جوانسازی در 1 جلسه

توکسین بوتولینوم به دسته‌ای از داروها تعلق دارد که عوامل فلج عصبی عضلانی نامیده می‌شوند. این سم، اعصابی که مسئول فعالیت عضلات هستند را مسدود می‌کند و از آن برای اهداف زیبایی، مانند صاف کردن خطوط صورت و چروک بین ابرو و پیشانی و اطراف چشم (چین‌های پنجه کلاغی) استفاده می‌شود. سم بوتولینیوم با شل کردن عضلات در محلی که تزریق شده است، ظاهر لطیف‌تری به پوست می‌بخشد. ممکن است برخی از اشکال این دارو در تمام وضعیت‌هایی که در اینجا بحث شده‌اند استفاده نشود. اگر درباره دریافت این تزریق با پزشک خود صحبت نکرده‌اید یا درباره علت دریافت آن مطمئن نیستید، با پزشک خود صحبت کنید. هرگز مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید.

موارد استفاده از بوتاکس زیبایی:رفع چین و چروک و جوانسازی صورت با بوتاکس


موارد استفاده از بوتاکس زیبایی رفع چین و چروک و جوانسازی صورت با بوتاکس -compressed

اگر بین سنین ۱۸ تا ۶۵ سال بین ابروهای خود خطوط اخم متوسطی دارید، می‌توانید کاندیدای مناسبی برای دریافت تزریق بوتاکس زیبایی باشید. همچنین اگر مایل به بهبود جزئی در ظاهر خود یا کاهش چین و چروک‌های مربوط به افزایش سن هستید، ممکن است بوتاکس زیبایی برای شما مناسب باشد. تزریق بوتاکس یک گزینه عالی برای بیمارانی است که درباره رفتن زیر تیغ جراحی تردید دارند اما مایلند چروک‌های عمیق صورت را از بین ببرند. این تزریق باعث کاهش چین‌های عمودی بین ابروها ، صاف کردن چین و چروک‌های پیشانی و حتی از بین بردن چین‌های پنجه کلاغی نزدیک به پیشانی می‌شود. بنابراین می‌توانید از شر ظاهر غلط اندازی که چهره شما را دچار تنش، خستگی و خشم نشان می‌دهد خلاص شوید. هدف تزریق ، مناطق دارای چین و چروک‌های مشخص کننده سن در اطراف دهان، اطراف سوراخ های بینی و نوارهای عضلانی ضخیم گردن می‌باشد. بیماران از بهبود نامحسوس در چهره خود خوشحال می‌شوند، در حالی که اطرافیان و آشنایان کاملاً اطمینان ندارند که چرا خوب به نظر می‌رسند. پس از درمان بوتاکس می‌توانید ظاهر آرام‌تر و با نشاط‌تری داشته باشید.

عمل بوتاکس چگونه انجام می‌شود؟


عمل بوتاکس چگونه انجام می_شود-compressed

درمان بوتاکس یک عمل دقیق است که برای موفقیت آمیز بودن آن باید با دقت انجام شود. با انجام یک ارزیابی از طریق معاینه صورت در حالت آرامش و استراحت آن و سپس ایجاد حرکات بیانی مختلف در عضلات صورت، مانند بالا بردن ابروها، حرکت چشم‌ها یا حتی ایجاد حالت های چهره معمول می‌توان دقت عمل را بالا برد. در حین انجام معاینه، به عمق و مکان چروک‌ها دقت می‌کنیم و تزریق را برای ایجاد تقارن مناسب هدف گذاری می‌نماییم. این ارزیابی به شما کمک می‌کند تا درباره میزان مورد استفاده در هر ناحیه تصمیم بگیرید یا در صورت نیاز به استفاده از فیلر، برای بهبود نتایج اقدام کنید.
پس از تصمیم گیری درباره نتیجه‌ای که مایلید به آن دست پیدا کنید، عضلات خاص صورت شما که به نواحی که می‌خواهید بهبود ببخشید متصل هستند شناسایی می‌شوند. با جداسازی این عضلات از سایر ماهیچه‌ها، از یک سرنگ کوچک برای تزریق مقدار اندکی بوتاکس استفاده می‌شود. اساساً بوتاکس بافت عصبی که یک ماهیچه را کنترل می‌کند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و انقباض آن بافت عضلانی را متوقف می‌کند. از آنجا که ماهیچه دیگر قادر به حرکت نیست، چروک‌ها از بین می‌روند.

درمان بوتاکس به چه شکل است؟


بوتاکس زیبایی یک عمل سریع با حداقل تهاجم است که با چند تزریق ریز انجام می‌شود . برای دستیابی به بهترین نتیجه ، پزشک شما محل دقیق انجام تزریق‌ها را از قبل مشخص می‌کند. نیازی به بیهوشی عمومی نیست اما ممکن است بخواهید قبل از تزریق، ناحیه هدف تزریق را با یک بسته یخ یا لوسیون بی‌حسی، بیحس کنید. کل عمل را می‌توان در مطب پزشک انجام داد و انجام آن در هر ناحیه صورت تقریباً ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. هیچ آسیبی پس از آن وجود ندارد از این رو می‌توانید بلافاصله پس از عمل به خانه باز گردید.

آیا پس از تزریق بوتاکس باز هم می‌توانم حالت‌ها و حرکات طبیعی صورت را انجام دهم؟


اگر چه تزریق بوتاکس زیبایی می‌تواند باعث بهبود چشمگیری در وضعیت پوست شما شود، اما قطعاً حرکات صورت شما به شدت قبل نخواهد بود. فعالیت عضلانی که باعث ایجاد خطوط اخم و چروک‌ها می‌شد به وضوح کاهش پیدا می‌کند اما با این حال باز هم میتوانید بدون ایجاد چین و چروک وسط ابروها اخم کنید یا هیجان زده به نظر برسید.

چه مدت پس از دریافت تزریق بوتاکس می‌توانم تاثیر آن را ببینم؟


شما می‌توانید انتظار داشته باشید که طی ۳ تا ۵ روز پس از درمان ، نتایج آن را مشاهده کنید و ظاهر ناحیه هدف تزریق پس از دو هفته بهبود خواهد یافت. طبق مطالعات بالینی ۸۹ درصد از بیماران، در حدود روز سی‌ام پس از تزریق، کاهش قابل توجه در شدت خطوط اخم و چین و چروک‌ها را گزارش کرده‌اند.

بوتاکس عصبی عضلانی چه مدت باقی می‌ماند؟


نتایج بوتاکس دائمی نیستند. نتایج قابل مشاهده آن تا چهار ماه پس از درمان کاملاً مشهود است و برای حفظ بهترین نتایج، لازم است تزریق‌های بعدی نیز انجام شوند. برخی بیماران ادعا می‌کنند نتایج آن تا بیشتر از ۶ ماه نیز باقی می‌ماند. در بیشتر این موارد تاثیر واقعی بوتاکس از بین رفته است؛ اما عضلات، انقباض مداوم خود را فراموش کرده‌اند و به همین دلیل پوست بیمار به شدت گذشته دارای چین و چروک نیست . نتایجی که خود شما از تزریق به دست می‌آورید نیز ممکن است متفاوت باشد.

درمان بوتاکس باید هر چند وقت یکبار انجام شود؟


برای دریافت بهترین نتایج، تزریق بوتاکس باید سه تا چهار بار در سال تکرار شود. در حالت ایده‌آل تزریق بعدی باید قبل از از بین رفتن کامل نتایج تزریق بوتاکس قبلی، توسط کارکنان مرکز زیبایی انجام شود. هدف از تزریق مجدد این است که بافت هدف را ضعیف نگه داریم. به همین دلیل پزشکان بیماران را تشویق می‌کنند تا قرار ملاقات بعدی خود را از قبل تعیین کنند تا از قدرت گرفتن مجدد عضلات برای انقباض، برای یک دوره زمانی پیشگیری شود. هدف از این کار این است که این عضلات ضعیف و ضعیف‌تر شوند تا قادر به ایجاد چین و چروک بیشتر نباشند. یک بار در سال تنظیم برنامه تزریق بوتاکس، بهتر از انجام ندادن آن است. دو بار تزریق در سال بهتر از سالی یک بار است؛ اما در حالت ایده آل برای دریافت بهترین نتایج بوتاکس، باید ۳ تا ۴ بار در سال مجدداً تزریق شود.

چه سنی برای انجام تزریق‌های زیبایی، بسیار کم است؟


حرکات و حالت‌های چهره هر فرد منحصر به فرد است. بهترین سن برای دریافت تزریق بوتاکس زمانی است که متوجه ایجاد خطوط واضح در اثر واکنش بیش از حد چهره، حرکات چشم یا لبخند زدن در صورت خود می‌شوید. اگر هنگام صحبت کردن با ابروها و چشم‌های خود حرکات و حالت‌های زیادی ایجاد می‌کنید، یا اگر مدت زمان زیادی با کامپیوتر کار می‌کنید یا در معرض آفتاب هستید، ممکن است بخواهید قبل از سن ۲۵ سالگی شروع تزریق بوتاکس را برای خود در نظر بگیرید. تا از ایجاد چروک جلوگیری کند.
زنانی که در حین صحبت کردن حرکات چشم و چهره زیادی ندارند و صورت آنها تغییر حالت چندانی ندارد، ممکن است با افزایش سن نیازی به درمان بوتاکس نداشته باشند. با این حال بیشتر متخصصان سن بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی را توصیه می‌کنند.

چه کسانی نباید داروی بوتاکس را دریافت کنند؟


سم بوتولینیوم نوع A (ترکیب نوروتوکسین خالص شده) نباید توسط افرادی که دچار وضعیت‌های زیر هستند استفاده شود:
• افرادی که به توکسین بوتولینوم یا هر یک از مواد تشکیل دهنده این دارو حساسیت دارند.
• در محل هدف تزریق، دچار عفونت هستند.
• افرادی که مبتلا به میاستنی گراویس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا سندروم ایتون لامبرت هستند.

عوارض جانبی احتمالی مصرف داروی توکسین بوتولینوم چیست؟


بسیاری از داروها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. عارضه جانبی یک واکنش ناخواسته به مصرف دوزهای طبیعی یک دارو است. عوارض جانبی می توانند خفیف یا شدید، موقتی یا دائمی باشند. عوارض جانبی که در ادامه می‌آیند توسط تمام افرادی که داروی توکسین بوتولینوم را دریافت می‌کنند تجربه نمی‌شود. اگر نگران عوارض جانبی هستید ، درباره خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود صحبت کنید.
عوارض جانبی که در ادامه می‌آیند، توسط حداقل ۱ درصد از افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند، گزارش شده است. بسیاری از این عوارض جانبی، قابل کنترل بوده و ممکن است به مرور زمان به خودی خود از بین بروند.
در صورت مشاهده این عوارض جانبی و شدید و آزاردهنده بودن آنها، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است داروساز شما بتواند درباره مدیریت عوارض‌جانبی شما را راهنمایی کند:
• افتادگی پلک فوقانی
• سردرد
• ضعف عضلات در محل تزریق
• حالت حالت تهوع
• درد، حساسیت یا کبودی، سوزش، تورم یا سوزن سوزن شدن ناحیه محل تزریق.
• قرمزی پوست
• سفتی پوست
اگر چه بسیاری از عوارض جانبی ذکر شده در بسیاری از موارد اتفاق نمی‌افتند، اما در صورت رخ دادن و عدم مراجعه به پزشک برای دریافت مراقبت‌های پزشکی، ممکن است منجر به مشکلات جدی شوند.
در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:
• ضربان غیر طبیعی قلب
• احساس سوزش یا لرزش
• فلج صورت
• خارش پوست
• سرخی و برافروختگی
در صورت بروز هر یک از موارد زیر، مصرف دارو را متوقف کرده و به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید:
• مشکلات تنفسی
• مشکل در بلع
• مشکلات گفتاری
• علائم حمله قلبی (به عنوان مثال حالت تهوع، تعریق یا سرد و مرطوب شدن پوست، احساس وخیم شدن وضعیت عمومی، تنگی قفسه سینه، درد یا فشار)
• علائم واکنش آلرژیک شدید (به عنوان مثال کهیر زدن، مشکل در تنفس، تورم گلو یا دهان)

آیا هیچ گونه اقدامات احتیاطی یا هشدارهای دیگری درباره این دارو وجود دارد؟


آیا هیچ گونه اقدامات احتیاطی یا هشدارهای دیگری درباره این دارو وجود دارد-compressed

قبل از شروع دریافت دارو، حتماً درباره هرگونه مشکل پزشکی یا حساسیت‌هایی که ممکن است داشته باشید، داروهایی که مصرف می‌کنید، بارداری یا شیردهی خود و هرگونه واقعیت مهم درباره سلامتی خود با پزشک صحبت کنید. ممکن است این عوامل بر نحوه استفاده شما از این دارو تاثیر بگذارند.
بنیاد بهداشت و درمان، محدودیت‌های جدیدی را درباره استفاده از بوتاکس زیبایی سم بوتولینوم نوع A ایجاد کرده است.
• پخش شدن دارو در نقاط دور بدن: در موارد بسیار نادر ممکن است دارو از محل تزریق به قسمت‌های دیگر بدن حرکت کند و منجر به ضعف عضلات، مشکل در بلع، پنومونی، مشکل در گفتار و مشکلات تنفسی شود. پخش شدن سم در نقاط دور بدن می‌تواند کشنده باشد. اگر هنگام دریافت دارو مشکلات شدید بلع، مشکل در صحبت کردن یا تنفس را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
• سایر مشکلات پزشکی: افراد مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، افرادی که دچار اختلالاتی هستند که موجب کاهش استیل کولین می‌شود، یا افرادی که دچار اختلال عصبی محیطی هستند، باید درباره دریافت این دارو با پزشک صحبت کنند و درباره اینکه چگونه دریافت این دارو می‌تواند بر وضعیت پزشکی آنها تاثیر بگذارد، چگونه وضعیت پزشکی آنها ممکن است بر دوز دریافتی دارو تاثیر بگذارد، اثربخشی دارو چگونه است و اینکه آیا نظارت خاصی لازم است یا خیر، آگاهی کسب کنند.
• بارداری: دریافت این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. اگردرحین مصرف دارو باردار شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
• شیردهی: انتقال این دارو به شیر مادر مشخص و تایید نشده است؛ با این حال اگر در دوران شیردهی هستید و از این دارو استفاده می کنید، ممکن است بر کودک شما تاثیر بگذارد. درباره اینکه آیا باید در دوران شیردهی به مصرف دارو را ادامه دهید یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید.
• کودکان: مصرف این دارو برای کودکان توصیه نمی‌شود.

هزینه بوتاکس چقدر است؟

شما باید میزان بوتاکس دریافتی خود را بدانید. پزشکان بیشتر توصیه می‌کنند از مراجعه به مراکزی که هزینه بوتاکس را بر حسب «نواحی هدف تزریق» تعیین می‌کنند، خودداری کنید. دریافت بوتاکس بر اساس «واحدهای دارو» منطقی‌تر است. مشکل کلینیک‌هایی که هزینه را بر حسب ناحیه محل دریافت تزریق تعیین می‌کنند این است که دو نفر بیمار متفاوت، به میزان یکسانی از دارو در یک ناحیه نیاز ندارند و ممکن است هر فرد به مقدار متفاوتی از بوتاکس احتیاج داشته باشد. وقتی هزینه آن را برحسب واحد دارو می‌پردازید، می‌دانید که دقیقاً برای چه چیزی هزینه پرداخت کرده‌اید و چقدر دارو دریافت نموده‌اید .

جایگزین‌های بوتاکس چیست؟

در واقع بوتاکس نوروتوکسین اصلی، مورد تایید FDA برای کاهش چین و چروک و خطوط صورت بود، اما سایر مواد مشابه آن نیز گزینه‌های خوبی هستند. مانند دیسپورت ، ژوو و اکسومین. پزشکان می‌توانند در انتخاب بهترین گزینه برای نیازهای زیبایی خاص شما به شما کمک کنند. سایر تزریق‌های کلاژن مانند ژوویدرم ، ژوویدرم XC ، ژوویدرم ولوما XC ، رستیلن سیلک یا لیفت ، رادیس، بلوترو و درماپن نیز تا حد زیادی چین و چروک‌های صورت را کاهش می‌دهند. سایر افرادی که می‌خواهند از عمل جراحی اجتناب کنند ممکن است ایمپلنت‌های لب را در نظر بگیرند که اثر ماندگاری بیشتری دارد.
از خرید وسایلی که در تلویزیون به فروش می‌رسند و ادعا می‌کنند باعث ورزش و تقویت ماهیچه‌های صورت می‌شود، اجتناب کنید. ممکن است این محصولات باعث کمک به بهبود غبغب شوند، اما درباره چروک‌های صورت کاملاً برعکس عمل می‌کنند و حتی آن‌ها را عمیق‌تر می‌کنند.

از چه نوع داروی بی‌حسی استفاده می‌شود؟


بیشتر بیماران دریافته‌اند که هیچ نیازی به هیچ نوعی از بی‌حسی موضعی نیست؛ زیرا سوزن بسیار ریز است. اگر چه بعضی از بیماران ترجیح می‌دهند ۳۰ دقیقه قبل از درمان، از مقدار یخ یا کرم ضد درد خفیف استفاده کنند. انجام این کار می‌تواند به طور موثری درد اندک ناشی از سوزن را در حین درمان از بین ببرد.

آیا تزریق بوتاکس علاوه بر رفع چین و چروک کاربرد دیگری نیز دارد؟


بوتاکس زیبایی بوتاکس از باکتری‌های ایجاد کننده بوتولیسم ساخته شده است. توکسین بوتولینوم ، فعالیت عصبی عضلات را مسدود می‌کند.
• بوتاکس در بزرگسالان برای درمان دیستونی گردنی (اسپاسم شدید عضلات گردن) یا سفتی عضلات در آرنج‌ها، مچ دست، انگشتان دست، مچ پا یا انگشتان پا استفاده می‌شود.
• از بوتاکس برای درمان تعریق شدید زیر بغل (هایپرهیدروز) نیز استفاده می‌شود.
• بوتاکس در بزرگسالان برای درمان مثانه بیش فعال و بی‌اختیاری ادرار (نشت ادرار) ناشی از اختلالات عصبی، مانند آسیب ریسمان نخاعی یا اسکلروز چندگانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• در بزرگسالان همچنین برای جلوگیری از سردردهای میگرنی مزمن به کار می‌رود. در بزرگسالانی که بیشتر از ۱۵ روز در هر ماه درد میگرنی که ۴ ساعت یا بیشتر طول می‌کشد دارند، استفاده می‌شود. نباید از بوتاکس برای درمان سردردهای تنشی شایع استفاده کرد.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست