بوتاکس زئومین برای رفع چین و چروک دور چشم و پیشانی

مدت‌هاست که از روش‌های درمانی تزریقی در پزشکی زیبایی برای صافتر و جوان‌تر کردن پوست استفاده می‌شود. زئومین و بوتاکس دو داروی تزریقی هستند که معمولاً از آن‌ها برای کاهش خطوط ریز و چین و چروک‌ها استفاده می‌شود.

زئومین نام تجاری داروی incobotulinumtoxinA است. از زئومین اغلب برای کاهش خطوط ریز و چین و چروک‌ها استفاده می‌شود. تزریق زئومین باید هر سه تا چهار ماه یکبار تکرار شود تا نتایج مطلوبی ایجاد شود. زئومین و بوتاکس هر دو برای صاف کردن پوست و رفع خط اخم به کار می‌روند. اگرچه هر دو دارو نتایج مشابهی دارند، اما برخی مطالعات نشان داده‌اند که تاثیرات زئومین سریعتر شروع شده و دوام بیشتری دارند. بهترین درمان، همانی است که پزشک بر اساس شرایط خاص خودتان به شما توصیه می‌کند.

آیا زئومین و بوتاکس یکسان هستند؟


آیا زئومین و بوتاکس یکسان هستند

زئومین و بوتاکس هر دو حاوی سم بوتولینوم هستند اما دقیقا یکسان نیستند. برخلاف بوتاکس، زئومین حاوی شکل دیگری از سم بوتولینوم است که هیچ پروتئین جانبی ندارد. همچنین شرایط نگه‌داری زئومین محدودیت‌های کمتری دارد، به این معنی که لازم نیست قبل از استفاده در یخچال نگهداری شود.

تفاوت اصلی بین زئومین و بوتاکس در چیست؟ 


تفاوت اصلی بین زئومین و بوتاکس آن است که زئومین حاوی نوع خالصی از سم بوتولینوم است که به آن “مولکول عریان” نیز گفته می‌شود. برخلاف بوتاکس که حاوی پروتئین‌های جانبی است، زئومین طوری طراحی شده که بدون هیچ گونه افزودنی پروتئینی دیگر، سم را به موضع مورد نظر برساند. این ساختار خالص ممکن است از مقاومت آنتی بادی پیشگیری کند، مشکل رو به رشدی که به مرور با درمان‌های تزریقی ایجاد می‌شود.

زئومین را می‌توان قبل از استفاده در دمای اتاق، یخچال یا فریزر نگهداری کرد. بوتاکس توسط شرکت آلرگان (Allergan) تولید می‌شود و تا قبل از استفاده از آن لازم است در یخچال نگهداری شود.

مشکلاتی که توسط زئومین و بوتاکس درمان می‌شوند


مشکلاتی که توسط زئومین و بوتاکس درمان می‌شوند

زئومین در سال 2010 به عنوان دارویی مورد تایید FDA قرار گرفت که علاوه بر رفع خطوط اخم، یا چین و چروک‌های ریز، برخی  مشکلات  دیگر را نیز درمان می‌کند. زئومین به عنوان یک درمان زیبایی کمک می‌کند تا خط اخم و چین و چروک‌های پیشانی و چروک‌های پنجه کلاغی اطراف چشم‌ها بر طرف شوند. زئومین در درمان  آبریزش دهان و ترشح بیش از حد بزاق (سیالوره مزمن) و همچنین انقباضات غیرعادی عضلانی گردن (دیستونی گردن) و انقباضات پلک‌ها (بلفارواسپاسم) یا اندام‌ها (اسپاستیسیته اندام‌ها) نیز موثر است.

در ابتدا بوتاکس در سال 1985 مورد تأیید FDA قرار گرفت. از بوتاکس در درمان‌های زیبایی و همچنین درمان مواردی مثل مثانه بیش فعال، بی اختیاری ادرار و تعریق زیاد می‌توان استفاده کرد. استفاده از بوتاکس برای درمان سردرد و میگرن نیز مجاز است. بوتاکس مانند زئومین می‌تواند اسپاسم عضلانی و انقباضات غیر عادی اندام‌ها، گردن و پلک‌ها را نیز درمان کند.

آیا می توان از زئومین یا بوتاکس در دوران بارداری استفاده کرد؟


از آنجا که از زئومین و بوتاکس معمولاً در درمان‌های موضعی استفاده می‌شود، خطر چندانی برای ورود آن‌ها به جریان خون وجود ندارد. با این وجود خطر آسیب رسیدن به جنین همچنان وجود دارد، به خصوص اگر مقدار زیادی از آن‌ها مصرف شود. اگر باردار هستید و تصمیم دارید از زئومین و بوتاکس استفاده کنید قبل از آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دستورالعمل‌های قبل از تزریق زئومین


  • از 10-14 روز قبل از تزریق زئومین از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ویتامین E، زنجبیل، گیاه دارویی جینگو بیلوبا، جینسینگ و سیر خودداری کنید. این داروها و گیاهان ممکن است باعث خونریزی بیش از حد یا کبودی شوند.
  • جلسه تزریق زئومین خود را حداقل برای 2 هفته قبل از مراسمات خاصی که ممکن است بخواهید در آن شرکت کنید، مانند عروسی یا تعطیلات، برنامه ریزی کنید. تقریباً 4 تا 7 روز طول می‌کشد تا نتایج حاصل از تزریق زئومین مشخص شوند. همچنین ممکن است طی این زمان کمی کبودی و تورم داشته باشید.
  • استفاده از محصولات حاوی Retin-A یا رتینول را از 2 روز قبل و تا 2 روز بعد از تزریق زئومین قطع کنید.
  • در صورت بروز جوش ، تبخال یا لک و قرمزی در محلی که قرار است زئومین تزریق شود، حداقل 24 ساعت قبل وقت تزریق خود را کنسل کرده و نوبت جدید بگیرید.
  • اگر سابقه تبخال دارید، به پزشک خود اطلاع دهید، ممکن است لازم باشد قبل از تزریق داروی ضد ویروس مصرف کنید.
  • در روز تزریق حتماً صبحانه مناسبی خورده باشید که هم شامل غذا باشد و هم نوشیدنی. این مساله باعث کاهش احتمال سرگیجه در طول درمان می‌شود.
  • خانم‌هایی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند کاندیدای مناسبی برای تزریق زئومین نیستید.

مراقبت‌های لازم پس از تزریق 


مراقبت‌های لازم پس از تزریق زئومین

  • تا 3 ساعت پس از تزریق، ناحیه تحت درمان را دستکاری نکنید. حداقل تا 10 روز پس از تزریق زئومین، دیگر درمان‌های فشیال / لیزر یا میکرودرم را انجام ندهید.
  • برخی از پزشکان معتقدند لبخند زدن و اخم کردن بلافاصله بعد از تزریق زئومین کمک می‌کند تا این دارو به عضله‌ای که برای درمان به آن تزریق شده است منتقل شود.
  • پس از تزریق زئومین تا 4 ساعت دراز نکشید. این کار مانع از آن می‌شود که زئومین وارد کاسه چشم شده و باعث افتادگی پلک شود.
  • تقریباً 4 تا 7 روز طول می‌کشد تا نتایج خود را نشان دهند. اگر بعد از 2 هفته از زمان تزریق نتایج مطلوب حاصل نشد، ممکن است لازم باشد زئومین بیشتری تزریق کنید.
  • تا 6 ساعت پس از تزریق، از انجام فعالیت‌های خسته کننده، بلند کردن اشیاء سنگین یا ورزش‌های شدید خودداری کنید. این کار باعث می‌شود زئومین در ناحیه‌ای که تزریق شده باقی مانده و جابه‌جا نشود.

نتایج تزریق زئومین دوام بیشتری دارد یا بوتاکس؟


به طور معمول نتایج حاصله از تزریق سم بوتولینوم حداقل سه ماه دوام دارند. بسته به ناحیه تحت درمان و دوز داروی تزریق شده، در برخی از افراد تاثیر تزریق ممکن است چهار تا پنج ماه یا بیشتر هم دوام داشته باشد. نتایج برخی مطالعات انجام شده حاکی از آنند که تاثیرات زئومین در زنانی که این دارو را برای رفع خط اخم خود تزریق کرده‌اند در مقایسه با بوتاکس مدت بیشتری دوام دارد.

نتایج تزریق زئومین چه مدت بعد از تزریق مشخص می‌شود؟


نتایج تزریق زئومین

زئومین بلافاصله پس از تزریق به عضلات مورد نظر شروع به اثرگزاری می‌کند. با این حال، حداقل تا هفت روز پس از تزریق ، اثرات مشهودی از تزریق مشخص نمی‌شود. برای ارزیابی نتایج بهتر است هفت تا 14 روز پس از تزریق مجددا به پزشک خود مراجعه کنید.

تداخلات دارویی زئومین در مقایسه با بوتاکس


از مصرف همزمان زئومین و بوتاکس با سایر داروهایی که اثرات مشابهی دارند خودداری کنید. این داروها شامل داروهای آمینوگلیکوزید، آنتی کولینرژیک‌، آلکالوئیدهای کوراره و داروهای شل کننده عضلانی هستند. مصرف این داروها هنگام تزریق زئومین یا بوتاکس می‌تواند منجر به افزایش عوارض جانبی شود.

همچنین لازم است از تزریق زئومین و بوتاکس همزمان با سایر محصولات نوروتوکسین بوتولینوم اجتناب شود. تزریق انواع دیگری از سم بتولینیوم بدون فاصله گذاری کافی بین جلسات تزریق ممکن است برخی عوارض جانبی از جمله ضعف عضلانی را بدتر کند.

عوارض جانبی شایع زئومین در مقایسه با بوتاکس


شایعترین عوارض جانبی زئومین و بوتاکس شامل سردرد و واکنش‌های موضعی در محل تزریق است که ممکن است پس از تزریق، قرمزی، درد یا تورم جزئی در این ناحیه ایجاد شود.

سایر عوارض جانبی احتمالی شامل خشکی دهان، خشکی چشم، ضعف عضلانی و عفونت دستگاه تنفسی است. عوارض جانبی جدی‌تر ممکن است شامل حساسیت بیش از حد یا واکنش‌های آلرژیک به داروی تزریقی باشد. اگر به مشکل تنفسی یا بثورات شدید مبتلا شدید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

این که ممکن است سم بوتولینوم از ناحیه تزریق به اطراف نشت یافته و باعث عوارض جانبی ‌شود مساله نادری نیست. این عوارض شامل مشکلات در بلع یا تنفس است. در موارد شدید، سم بوتولینوم می‌تواند باعث فلج، نارسایی تنفسی و حتی مرگ شود. اگرچه این خطر در کودکان بالاتر است، اما احتمال بروز این عوارض در بزرگسالان هم منتفی نیست.

این که شخصی که زئومین یا بوتاکس را تزریق می‌کند متخصص بوده و مجوز انجام این کار را داشته باشد اهمیت زیادی دارد. به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی، این داروها باید به درستی و در دوز مناسب تزریق شوند.

زئومین موثرتر است یا بوتاکس؟


تزریق زئومین و بوتاکس برای اهداف زیبایی هر دو موثرند. انجام هر دو این روش‌ها در مقایسه با جراحی پلاستیک و سایر روش‎‌های تهاجمی نسبتاً راحت است.

هم زئومین و هم بوتاکس در صورتی تاثیرگذار خواهند بود که به عضله تزریق شوند. در درمان‌های زیبایی، تاثیر کامل هر دو این روش‌ها ممکن است از هفت تا 14 روز یا بیشتر پس از تزریق مشخص شود.

بر اساس نتایج یک مطالعه بالینی تصادفی دوسوکو، مشخص شده که اثرات زئومین نسبت به بوتاکس سریعتر بوده و دوام بیشتری دارند. نتایج این مطالعه که 180 نفر را طی شش ماه مورد ارزیابی قرار داد، نشان داد که اثرات این تزریقات در زنان نسبت به مردان بیشتر است. در این مطالعه از دیسپورت (abobotulinumtoxinA) که نوع دیگری از سم بوتولینیوم تزریقی است، نیز استفاده شد که در مقایسه با زئومین نتایجی مشابه با اثرات بوتاکس را داشت.

طبق نتایج یک مطالعه بالینی تصادفی دوسوکور دیگر، اثرات حاصل از تزریق زئومین نسبت به بوتاکس هم سریعتر ظاهر می‌شوند و هم دوام بیشتری دارند. این مطالعه بالینی روی 250 زن انجام شد که بعضی 20 واحد زئومین و بعضی 20 واحد بوتاکس دریافت کردند. بر اساس این مطالعه، تاثیر ناشی از تزریق هر دو سم پس از چهار ماه مشابه است.

جدا از اینکه همه این تزریقات به روش‌ یکسانی عمل می‌کنند، همه آن‌ها باید توسط یک فرد متخصص و دارای مجوز یا پزشکی مانند یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک انجام شوند. برای انتخاب بهترین داروی تزریقی (زئومین، بوتاکس، دیسپورت یا …) با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید کدام گزینه برای شما بهتر است.

هزینه متوسط ​​ تزریق زئومین چقدر است؟ 


هزینه زئومین به محلی که آن را تزریق می‌کنید بستگی دارد. از آنجا که بیمه‌های درمانی معمولاً تزریق زئومین را پوشش نمی‌دهند، قیمت آن بسته به محلی که برای تزریق به آنجا مراجعه می‌کنید متفاوت خواهد بود.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست