بوتاکس دیسپورت: چند سی سی دیسپورت برای رفع خط اخم لازم است؟

 دیسپورت یک روش درمانی کم تهاجمی است که از آن برای فلج کردن فعالیت یک مجموعه خاص از عضلات صورت استفاده می‌شود. تزریق دیسپورت از به وجود آمدن چین و چروک و خطوط ریز روی صورت جلوگیری می‌کند و با گذر زمان می‌‌تواند باعث محو شدن این خطوط شود. دیسپورت نیز همانند بوتاکس از سم بوتولینیوم نوع آ استفاده می‌‌کند تا از فعالیت عضله و انقباض آن پیشگیری نماید. استفاده از دیسپورت برای از بین بردن چین و چروک و خطوط روی پیشانی و بین ابرو مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار دارد.

کاربرد دیسپورت


 درمان با دیسپورت یک روش عالی برای از بین بردن خطوط روی صورت و خطوط اطراف ابرو می‌باشد. خط بین ابرو معمولاً ظاهر نامطلوبی را به وجود می‌‌آورد و باعث ناراحتی بیماران خواهد شد. این خطوط اما مانند سایر چروک صورت با بالا رفتن سن به وجود می‌‌آیند و جلب توجه می‌کنند زیرا با افزایش سن میزان تولید کلاژن کاهش پیدا می‌‌کند و این امر باعث از بین رفتن انعطاف پذیری پوست خواهد شد. اگر شما از خطوط متوسط تا بسیار عمیق بین ابروهای خود ناراحت هستید باید از دیسپورت استفاده کنید زیرا دیسپورت یک روش عالی برای کاهش خطوط بین ابرو و اصلاح ظاهر صورت محسوب می‌شود.

مکانیسم عمل دیسپورت چگونه است؟


مکانیسم عمل دیسپورت چگونه است

 همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم خط اخم به خطوط عمودی گفته می‌شود که بین ابروها و روی سطح پوست این ناحیه به وجود می‌آید. این خطوط با بالا رفتن سن و به علت اخم کردن مداوم ایجاد می‌شوند. نمی‌‌توان از به وجود آمدن خط اخم و چروک روی پیشانی ناشی از بالا رفتن سن پیشگیری کرد. این خطوط معمولاً باعث می‌‌شوند صورت خسته و پیر به نظر برسد و از زیبایی آن می‌‌کاهند.

 پس از آنکه دیسپورت تزریق شد از ارسال پیام عصبی به عضلات صورت که باعث به وجود آمدن چین و چروک شده اند جلوگیری خواهد شد. این فرآیند باعث فلج شدن موقت این عضلات می‌شود و از توانایی آنها برای منقبض شدن و به وجود آوردن چروک کاسته خواهد شد. با توجه به نحوه تجزیه دیسپورت توسط بدن معمولاً ماندگاری آن حدود سه تا شش ماه است و پس از آن شما باید برای تمدید نتایج به دست آمده مجدداً به تزریق بپردازد. می‌‌توان از دیسپورت به عنوان یک روش درمانی مراقبتی و پیشگیری کننده استفاده کرد و برخی از افراد به محض به وجود آمدن خط اخم به پزشک مراجعه می‌کنند تا از عمیق شدن آن جلوگیری کند. در صورتی که دیسپورت به طور صحیح تزریق شود نتایج مطلوبی را به وجود خواهد آورد.

چه افرادی می‌‌توانند متقاضی تزریق دیسپورت باشند؟


چه افرادی می‌‌توانند متقاضی تزریق دیسپورت باشند

 به طور کلی مشاوره با متخصص پوست و زیبایی بهترین روش برای کسب اطلاعات لازم در خصوص درمان با دیسپورت است و شما می‌توانید به این نتیجه برسید که آیا متقاضی مناسبی برای تزریق هستید یا خیر. به طور کلی در صورتی که شما زیر ۶۵ سال سن دارید متقاضی مناسبی برای این روش درمانی خواهید بود. در صورتی که شما از عمل جراحی برای تغییر صورت خود استفاده کرده اید، عضلات صورت شما بسیار ضعیف است یا دو طرف صورت شما با هم تقارن ندارند، محلی که قرار از تزریق انجام شود دچار التهاب شده است، دچار افتادگی پلک یا سایر مشکلات پلک هستید، روی صورت شما بافت اسکار عمیق وجود دارد، پوست شما بیش از حد چرب است یا چروک صورت با کشیدن آنها توسط انگشتان از بین نمی‌‌رود نمی‌‌توانید متقاضی خوبی برای تزریق دیسپورت باشید. در صورتی که موارد زیر در خصوص شما صدق می‌‌کند و به سراغ دیسپورت نروید:

  • در صورتی که به دیسپورت حساسیت دارید.
  • در صورتی که به پروتئین موجود در شیر گاو حساسیت دارید.
  • در صورتی که در ناحیه ای که قرار است درمان انجام شود دچار عفونت هستید.
  • در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنید.
  • در صورتی که بافت اسکار روی صورت شما وجود دارد و عمیق است.

 

مراقبت‌های قبل از درمان


از مصرف داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید

 شما باید به مدت دو هفته قبل از درمان از مصرف داروهای ضد التهاب و داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید تا ریسک بروز کبودی به حداقل برسد. برخی از این داروها به شرح زیر می‌باشند:

  • امگا ۳ /روغن ماهی
  • آسپرین
  • داروهای مسکن غیر استروئیدی ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن، ناپروکسن، ادویل، الوو، موترین
  • داروهای رقیق کننده خون
  • جینکو بیلوبا
  • ویتامین ای و مکمل گیاهی

 سایر نکات

  • در صورتی که قصد دارید برای انجام یک مراسم خاص از قبیل مراسم ازدواج یا یک مسافرت به جوان سازی صورت خود بپردازید باید حداقل دو هفته قبل از آن برای تزریق بوتاکس یا دیسپورت به پزشک مراجعه نمایید زیرا معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا نتایج اولیه به وجود بیاید و تورم و کبودی ایجاد شده از بین برود.
  • اگر شما سابقه تبخال دارید باید به پزشک خود اطلاع دهید تا قبل از شروع درمان به تجویز داروهای ضد ویروس بپردازد.
  • قبل از مراجعه به مطب پزشک باید صورت خود را بشویید و آرایش نداشته باشید.
  • قبل از درمان به اندازه کافی غذا و آب بخورید تا احتمال بروز سرگیجه در طول درمان کاهش پیدا کند.
  • در صورتی که باردار هستید و قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی به سر می‌‌برید متقاضی مناسبی برای درمان نخواهید بود.

 فرایند درمان چگونه انجام می‌شود؟


فرایند درمان چگونه انجام می‌شود

 پزشک قبل از تزریق دیسپورت به طور کامل سلامت جسمانی شما را ارزیابی می‌کند. به طور کلی فرآیند تزریق دیسپورت حدود نیم ساعت طول خواهد کشید. قبل از تزریق دیسپورت پزشک از پماد بی حس کننده موضعی استفاده می‌‌کند تا در ناحیه مورد نظر دچار درد و ناراحتی نشوید. به طور کلی شما در طول درمان هیچ گونه درد را احساس نخواهید کرد. پس از تزریق دیسپورت شما به استراحت در منزل نیاز ندارید و می‌توانید پس از اتمام درمان فوراً به انجام فعالیت‌های طبیعی خود بپردازید.

 مراقبت‌های پس از تزریق دیسپورت


مراقبت‌های پس از تزریق دیسپورت

  • حداقل به مدت ۱۴ روز پس از درمان از ماساژ دادن یا ساییدن ناحیه تحت درمان خودداری کنید.
  • حداقل به مدت ۲ هفته پس از تزریق از انجام سایر روش‌های مخصوص زیبا سازی صورت از قبیل بند انداختن، موم انداختن یا میکرودرم ابریژن خودداری کنید.
  • لبخند زدن و اخم کردن پس از تزریق بوتاکس یا دیسپورت به شما کمک می‌‌کند این محصول به راحتی به درون عضله مورد نظر نفوذ کند. شما باید به مدت دو ساعت پس از تزریق هر ۱۵ دقیقه یک بار دوبار اخم کنید و لبخند بزنید.
  • ریسک بروز کبودی در ناحیه ی تحت درمان قرار گرفته است وجود دارد که موقت می‌باشد و می‌توانید به کمک لوازم آرایشی آن را بپوشانید. استفاده از قرص و ژل آرنیکا می‌‌تواند به کاهش کبودی و تورم کمک کند و برای تهیه آن باید به داروخانه مراجعه کنید.
  • در صورتی که ناحیه مورد نظر حساس و دردناک شود، رنگ آن تغییر کند یا بوی بدی از آن به مشام برسد یا در صورتی که شما هر گونه سوالی در ارتباط با فرایند درمان دارید باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی دیسپورت


 به طور کلی دیسپورت به عنوان یک روش درمانی ایمن در نظر گرفته می‌‌شود اما همانند همه روش‌های موجود با برخی از عوارض جانبی همراه است که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • بروز درد در محل تزریق
  • تورم خفیف در ناحیه تحت درمان
  • راش پوستی و التهاب پوستی
  • سر درد

 در اکثر موارد این عوارض جانبی طی مدت چند روز برطرف می‌‌شوند اما در صورتی که هیچ گونه بهبود ایجاد نشد شما باید به پزشک مراجعه کنید. احتمال بروز عوارض جانبی شدید نیز وجود دارد که معمولاً به علت انتقال و انتشار سم بوتولینیوم به سایر نقاط صورت ایجاد می‌شود. عوارض جانبی شدید عبارتند از ضعیف شدن عضلات، دوبینی و از دست دادن کنترل مثانه در نقاط دورتر از محل تزریق. در صورتی که شما هریک از این علایم و نشانه‌ها را تجربه کردید فوراً باید با پزشک خود مشورت کنید.

هزینه تزریق دیسپورت چقدر است؟


 هزینه کلی درمان با دیسپورت با توجه به ناحیه ای که قرار است درمان شود و موقعیت فیزیکی مطب پزشک و بستگی دارد. به طور کلی درمان با دیسپورت در مقایسه با بوتاکس ارزان تر است. مقدار دیسپورت مورد نیاز در همه بیماران یکسان نیست و این امر بر هزینه درمان تأثیر می‌گذارد البته شما می‌توانید در جلسه مشاوره با پزشک اطلاعات لازم در این رابطه را به دست بیاورید.

شباهت‌های بوتاکس و دیسپورت چیست؟


 با گذر زمان تعدادی چین و چروک و خطوط ریز روی صورت به وجود می‌‌آیند که خط اخم یکی از این موارد است و به علت انقباضات مداوم عضله ایجاد می‌گردد. به عنوان مثال لبخند زدن و خندیدن باعث به وجود آمدن خطوط پنجه کلاغی می‌‌شود و اخم کردن یا بالا آوردن ابرو باعث به وجود آمدن چروک روی پیشانی خواهد شد. بوتاکس و دیسپورت به فلج کردن عضلات ناحیه مورد نظر می‌پردازند و از ارسال پیام عصبی به عضلات صورت جلوگیری می‌کنند. البته باید به خاطر داشته باشید که عضلات به طور کامل فلج نخواهند شد تا ظاهر طبیعی صورت حفظ شود. از بین رفتن عملکرد عضله باعث اصلاح ظاهر چروک و خطوط صورت خواهد شد. یکی دیگر از شباهت‌های دیسپورت بوتاکس این است که نتایج حاصل از آنها موقت است و پس از چند ماه دوباره امواج عصبی شروع به ارسال شدن خواهند کرد. در صورت بروز چنین وضعیتی شما می‌توانید به منظور حفظ نتایج اولیه به پزشک مراجعه کنید تا به تزریق مجدد بپردازد و عضله دوباره فلج شود.

 تفاوت‌های بوتاکس و دیسپورت


  • هر دو محصول به شیوه‌های متفاوت رقیق می‌شوند و بوتاکس غلیظ تر از دیسپورت است به همین دلیل شما باید به منظور به دست آوردن نتایج مشابه بوتاکس از دیسپورت بیشتری استفاده کنید. این امر بدین معنا نیست که اثرگذاری بوتاکس بیشتر است بلکه شما به تعداد جلسات کمتری نیاز دارید. از سوی دیگر هزینه درمان با دیسپورت نسبت به بوتاکس کمتر است و هزینه کمتری را به شما تحمیل می‌کند.
  • مولکول دیسپورت در مقایسه با بوتاکس کوچکتر است و این امر بدین معنا است که در مقایسه با بوتاکس سریع تر شروع به اثر گذاری می‌کند. این مسئله باعث شده تزریق دیسپورت در برخی نقاط مزیت‌های بیشتری داشته باشد اما در نقاط دیگری یک عیب محسوب خواهد شد. قبل از تصمیم گیری در خصوص دیسپورت و بوتاکس با پزشک خود صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند.
  • از لحاظ قدرت پخش شوندگی دیسپورت در رتبه اول قرار دارد و به محض آنکه به درون ناحیه موردنظر تزریق می‌شود به سرعت به درون عضله نفوذ می‌کند. این امر باعث شده دیسپورت یک گزینه مناسب برای درمان نقاط بزرگ محسوب گردد اما در درمان نقاط کوچکتر تاثیر گذاری کمتری دارد.
  • تاثیرگذاری دیسپورت سریع تر از بوتاکس است و معمولاً حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا نتایج حاصل از درمان با دیسپورت رویت شود حال آنکه پس از ۷۲ ساعت تاثیرات حاصل از بوتاکس قابل مشاهده است.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست