مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس برای رفع چین و چروک پوست

آرزوی جوان ماندن و زیبا بودن چیزی است که همیشه در تمام ادوار تاریخ مورد توجه انسان بوده است. ما انسان همواره به دنبال یافتن راه‌هایی برای کاهش اثرات بالا رفتن سن و پیری بوده است. خوشبختانه‌، این روزها راه‌های زیادی برای مبارزه با اثرات پیری وجود دارد که یکی از مشهو‌رترین آنها تزریق بوتاکس است.

با این حال، با دقت کرد که تزریق بوتاکس به درستی انجام شود و یکسری کارها باید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز طبق انتظار پیش رود. در واقع یکسری کارها وجود دارد که اگر رعایت نشود می‌تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد از این رو مهم است که در خصوص اقدامات قبل و بعد از تزریق بوتاکس آگاهی کافی داشته باشید. از این گذشته‌، سعی کنید که اطلاعات صحیح در مورد تزریق بوتاکس کسب کنید و از باورهای غلط دوری کنید.

مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس 


مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس

قبل از تزریق بوتاکس موارد زیر را رعایت کنید:

  • در صورتی که باردار یا شیرده هستید نباید از تزریق بوتاکس استفاده کنید.
  • ۷ تا ۱۰ روز قبل از این تزریق بوتاکس از مصرف ویتامین E، روغن ماهی، جینکو بیلوبا، زگیل سنت جان، زردچوبه و جینسنگ خودداری کنید زیر ا مصرف این مواد ممکن است باعث کبودی بیش از حد شود.
  • پنج روز قبل از تزریق بوتاکس از مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن خودداری کنید.
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند پلاویکس و کومادین می‌تواند خطر کبودی را افزایش دهد. مصرف داروهای رقیق کننده خون نباید بدون رضایت کتبی پزشک تجویزکننده متوقف شود.
  • اگر تنباکوی کوهی (آرنیکا) طبق دستورالعمل صحیح مصرف شود می‌تواند به پیشگیری از کبودی و تورم کمک کند لذا مصرف آن بسیار توصیه می شود.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس 


بعد از تزریق بوتاکس موارد زیر را رعایت کنید:

  • در صورت بروز هرگونه حساسیت یا ناراحتی خفیف می‌توانید داروهای استامینوفن یا تایلنول مصرف کنید. از مصرف محصولات آسپیرین یا ایبوپروفن، ویتامین E و روغن ماهی خودداری کنید زیرا مصرف این موارد ممکن است باعث افزایش کبودی پس از تزریق شود.
  • تا زمانی که قرمزی پوست فروکش نکرده است از قرار گرفتن در معرض پرتو اشعه ماوراء بنفش نور خورشید خودداری کنید.
  • بر روی پوست خود در محل تزریق از ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر بمالید.
  • از قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد مانند سونا، دوش آب گرم و اتاق بخار خودداری کنید زیرا این کار ممکن است باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده و منجر به کبودی بیشتر شود.
  • حداقل تا ۴ هفته پس از تزریق بوتاکس از انجام لیزر درمانی خودداری کنید. همچنین تا گذشت ۱۲ ساعت پس از تزریق بوتاکس از مصرف محصولات مراقبتی پوست پرهیز کنید.
  • برای انجام طب سوزنی صورت باید تا دو هفته پس از تزریق بوتاکس منتظر بمانید.

همچنین از انجام موارد زیر پس از تزریق بوتاکس خودداری کنید:

به محل تزریق دست نزنید 

به محل تزریق بوتاکس دست نزنید

اولین و مهمترین قانون پس از تزریق این است که از دست زدن به پوست در محل تزریق خودداری کنید. در اصل، بوتاکس یک ماده‌ی تزریقی است که عضلات خاصی در صورت شما را فلج می‌کند تا از افتادگی آنها پیشگیری کند. این کار باعث کاهش چین و چروک صورت می‌شود اما در صورتی که بر روی عضلات اشتباه تزریق شود مؤثری به دنبال ندارد. پزشکان تمام تلاششان را می‌کنند تا تزریق بوتاکس به صورت حرفه‌ای و دقیق انجام شود اما اگر به طور مداوم به صورت خود دست بزنید احتمال دارد که با مشکلاتی روبرو شوید.

لمس کردن عضلات می‌تواند بر اثربخشی بوتاکس تأثیر بگذارد و در حتی بدترین حالت ممکن است که ماده‌ی تزریق شده به قسمت‌های دیگری از صورت منتقل شود. از آنجا که کسی دوست ندارد که بوتاکس تزریق شده به دیگر نواحی صورت انتقال یابد لذا از دست زدن به صورتتان حتما خودداری کنید. اگرچه مدت زمان توصیه شده بسته به اینکه چه کسی تزریق را انجام می‌دهد، متفاوت است اما پزشکان توصیه می‌کنند که حدالامکان تا ۲۴ ساعت به هیچ وجه هیچگونه تماسی با صورت خود نداشته باشید.

از انجام فعالیت بدنی خودداری کنید

توصیه می‌شود که حداقل تا ۲۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس از انجام فعالیت‌های جسمانی خودداری کنید. البته  بسیاری از افراد حتی برای اطمینان بیشتر این مدت زمان را طولانی‌تر نیز می‌کنند. اولین دلیل برای خودداری از انجام فعالیت بدنی پیشگیری از بروز کبودی احتمالی است. اگرچه باید اطمینان حاصل کنید که به هنگام تمرین و ورزش کردن بر روی صورت نیفتید اما بهتر است بدانید که ضربه دیدن صورت و کبودی به هیچ وجه با تزریق بوتاکس میانة خوبی ندارد.

دلیل دوم برای خودداری از شرکت در فعالیت‌های جسمانی این است که انجام حرکات شدید ورزشی می‌تواند باعث انتقال بوتاکس تزریق شده به سایر عضلات صورت شود و همانطور که قبلا ذکر شد حرکت بوتاکس در زیر پوست صورت اصلا نتیجة مطلوبی به همراه ندارد.

از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید 

بعد از تزریق بوتاکس از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید

مصرف داروهای مسکن‌ نیز در این دوره اثر مخرب مشابهی دارد که باید حتما از مصرف آنها پرهیز شود زیرا این داروها باعث رقیق شدن خون می‌شود. هرچند که مصرف مسکن‌ها در شرایط عادی مشکلی ندارد اما پس از تزریق بوتاکس به هیچ وجه صحیح نیست زیرا مصرف این داروها ممکن است باعث تشدید کبودی پس از تزریق بوتاکس شود. اگرچه کبود شدن پوست پس از تزریق بوتاکس غیرعادی نیست اما مصرف داروهای مسکن این کبودی را شدت می‌بخشد لذا اگر یک قرار مهم دارید بهتر است که آن را یکی دو روز به تعویق بیندازید. هرچند که شاید پس از تزریق بوتاکس اندکی درد حس کنید اما جهت ایمنی بیشتر از مصرف داروهای مسکن اجتناب کنید.

از دراز کشیدن خودداری کنید 

نکته بسیار مهم این است که حداقل تا چهار ساعت پس از تزریق بوتاکس از خوابیدن یا دراز کشیدن اجتناب کنید. از آنجا که به هنگام تزریق بوتاکس فرد در حالت عمودی قرار دارد لذا تا زمانی که بوتاکس در پوست جای ثابت خود را پیدا می‌کند از دراز کشیدن بپرهیزد. اگرچه ۴ ساعت استاندارد است اما اگر دلیل موجه‌ای برای دراز کشیدن ندارید می‌توانید این مدت را بیشتر نیز کنید.

به هنگام خوابیدن سعی کنید بر روی پشت دراز بکشید. شاید این طرز خوابیدن برای افرادی که عادت دارند بر روی شکم یا به پهلو بخوابند تا مدتی دشوار باشد اما قطعا نمی‌خواهید که با فشار دادن صورت به بالش تزریق بوتاکس نتایج سوء به همراه داشته باشد لذا بهتر است تا مدتی با این شکل خوابیدن کنار بیایید.

از کشیدن سیگار خودداری کنید 

بعد از تزریق بوتاکس از کشیدن سیگار خودداری کنید

مطالعات نشان می‌دهد که اثر استعمال سیگار بر روی فواید درمانی تزریق بوتاکس فوری خود را نشان نمی‌دهد  اما به مرور زمان تأثیر مخربی به همراه دارد و ماندگاری اثر بوتاکس را کم می‌کند.

  • سیگار کشیدن باعث می‌شود که بهبودی هرگونه کبودی پس از تزریق بوتاکس به تاخیر بیفتد.
  • یکی از دلایل تزریق بوتاکس در افراد سیگاری رفع چین و چروک و خطوطی است که عمدتا ناشی از استعمال سیگار است. ادامه کشیدن سیگار باعث می‌شود که چین و چروک‌ها سریع‌تر از قبل بر روی پوست فرد ظاهر شوند.
  • ظاهر صورت ما ترکیبی از پوست، مو، دندان، چشم و سلامت کلی است. با مقایسه دو فرد دوقلو که یکی سیگاری و دیگری غیر سیگاری است، تفاوت‌های حیرت انگیز می‌توان در ظاهر پوست آنها پیدا کرد. معمولا فرد سیگاری چندین سال پیرتر از دیگری به نظر می‌رسد و چین و چروک‌های صورت وی بیشتر است.
  • سیگار کشیدن پوست را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌کند و ظاهری پژمرده به پوست می‌دهد.
  • همچنین استعمال سیگار باعث می‌شود که فرد در مقایسه با فرد غیرسیگاری سریع‌تر دچار لکه‌های سنی بر روی صورت شود.
  • درنهایت، بیمارانی که پس از تزریق بوتاکس به مصرف سیگار خود ادامه می‌دهند در واقع اثرات بوتاکس را خنثی می‌کنند.

افراد سیگاری با چروک‌های عمیق و زشت ناشی از کشیدن سیگاری در اطراف دهان خود آشنا هستند. این چرو‌ک‌های دور لب در اثر استفاده مکرر از برخی از عضلات خاص در این قسمت از بدن به هنگام کشیدن سیگار به وجود می‌آیند. ضعیف شدن تن پوست یا از بین رفتن خاصیت ارتجاعی آن باعث افزایش این چین و چروک‌ها در اطراف لب می‌شود.

حتی گاهی ممکن است که کشیدن سیگار در بیمارانی که تزریق بوتاکس در اطراف لب داشته‌اند اندکی دشوار شود. پس از تزریق بوتاکس، عضلات مورد استفاده برای نگه داشتن و استنشاق سیگار آرام می‌شوند بنابراین کسانی که علاقه‌مند به ترک سیگار هستند، می‌توانند این را یکی از مزیای غیرمنتظره تزریق بوتاکس در نظر بگیرند و انگیزه‌ی کافی برای ترک آن برای هیمشه داشته باشند.

آیا پرواز کردن پس از تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) مشکلی دارد؟ 

آیا پرواز کردن پس از تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) مشکلی دارد؟

نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تغییرات فشار کابین در طول پرواز که بلافاصله پس از درمان با سم بوتولینوم انجام می‌شود می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه داشته باشد. و همچنین علاوه بر انعقاد خونریزی و کبودی، تغییرات فشار داخل کابین ممکن است از نظر تئوری باعث شود تا توکسین بوتولینوم تزریق شده از به جاهای دیگری از صورت حرکت کرده و منجر به ایجاد ظاهری نامطلوب، نامتقارن یا نامتعادل در صورت شود. البته لازم به ذکر است که این نگرانی‌ها از نظر علمی اثبات نشده‌اند و تنها داده‌ها و آمار موجود بیانگر این است که بهتر است پرواز کردن و نشستن در هوایپما را تا ۲۴ الی ۴۸  پس از تزریق بوتاکس به تاخیر بیندازیم تا از بروز عوارض ناخواسته خودداری شود.

معمولا چیزی بین ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد تا بوتاکس کم کم اثر کند ولی برای این که اثربخشی آن کامل شود و عضلات صورت بطور کامل آرام شوند و چین و چروک و خطوط روی پوست بطور برطرف شوند ممکن است حتی تا ۲ هفته نیز طول بکشد بنابراین كسانی كه می‌خواهند در ایام تعطیلات هرچه سریع‌تر پوستی شاداب و جوان داشته باشند باید حداقل دو هفته قبل از سفر کردن، تزریق بوتاکس را انجام دهند.

یکی دیگر از عوامل اصلی و کلیدی که بیماران و پزشکان باید در این زمینه مدنظر داشته باشند احتمال خطر بروز عوارض جانبی و نیاز احتمالی به ارزیابی و تزریق بیشتر است. اگرچه در موارد خیلی نادر ممکن است عوارض جدی رخ دهد اما برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که حداکثر ۱ تا ۲ هفته پس از درمان در دسترس باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی بتوانید باخیال راحت و کارآمد آنها را رفع کنید. همچنین این امر امکان انجام تزریق‌های تکمیلی و اصلاحی را فراهم می‌کند.
به طور خلاصه، همیشه بهتر است که از قبل برای تزریق بوتاکس برنامه‌ریزی داشته باشید و حداقل تا یک هفته پس از تزریق بوتاکس یا ژل‌ از پرواز کردن اجتناب کنید. این کار باعث می‌شود تا بهترین نتیجه ممکن را کسب کیند و در صورت بروز تورم یا کبودی آن را کاهش دهید و احتمال بروز عوارضی جانبی را به حداقل برسانید زیرا برطرف کردن این عوارض در خارج از کشور زیاد آسان و کم‌هزینه نیست.

چنانچه نگرانی خاصی در این زمینه دارید می‌توانید قبل از اقدام به تزریق بوتاکس ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست