مراحل کاشت موی طبیعی برای پرپشت کردن موی سر زنان و مردان

مشکل ریزش مو در زنان و مردان بسیار شایع می‌باشد و در اثر عواملی مانند استرس، بیماری‌ها، مصرف برخی از داروها و عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود. برخی از این عوامل موقتی و قابل درمان هستند. ولی در برخی از مواقع ریزش مو دائمی است و باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد می‌شود. کاشت موی طبیعی روشی بسیار مناسب برای افرادی است که از ریزش مو رنج می‌برند و باعث افزایش اعتماد به نفس در مردان و زنان می‌شود.

مزایای کاشت موی طبیعی 


  • افزایش زیبایی ظاهری و جوان‌سازی
  • عدم نیاز به استفاده از کلاه‌گیس
  • راه حلی دائمی برای مساله ریزش مو

چه افرادی کاندیدای مناسب برای کاشت موی طبیعی هستند؟ 


عواملی که باعث می‌شود افراد از روش کاشت موی طبیعی استفاده کنند به شرح زیر می‌باشند :

  • ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه
  • ریزش مو در که اثر مصرف دارو یا استرس ایجاد نشده باشد
  • وجود ریزش موی دائمی و عدم تأثیر روش‌های مختلف درمانی در بهبود ریزش مو
  • وجود فولیکول‌های کافی جهت کاشت مو
  • در نظر گرفتن این نکته که امکان دارد کاشت موی طبیعی به ماه‌ها و یا سال‌ها زمان نیاز داشته باشد.

در صورتی که متقاضی از لحاظ سلامت جسمانی در وضعیت مناسبی باشد، دیدگاه مثبتی نسبت به درمان داشته باشد و انتظارت واقع‌بینانه در ارتباط با کاشت مو داشته باشد، کاندیدای مناسبی برای استفاده از روش کاشت موی طبیعی می‌باشد.

انواع روش‌های کاشت مو 


انواع روش‌های کاشت مو

متخصص کاشت مو با توجه به کیفیت و نوع موی متقاضی و محل ریزش موی سر، مقدار موی مورد نیاز برای کاشت و محل استخراج گرافت را تعیین می‌کند.

برداشت نوار مو 

با استفاده از برداشت نوار (استریپ) مو  در روش پیوند واحد فولیکولی (FUT)، یک نوار معمولاً از قسمت پشت سر برداشته شده و جهت کاشتن در ناحیه گیرنده (recipient)، به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود. برداشت استریپ نسبت به روش برداشت مو از قسمت‌ها مختلف سریع‌تر انجام می‌شود. جای زخم ناشی از برداشت نوار مو در اثر رشد موهای جدید پنهان می‌شود.

استخراج واحد فولیکولی (FUE

در این روش، گروه‌های کوچک مو از بخش‌های بزرگ اطراف پوست سر برداشته شده و سپس در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شوند. به علت این که در این روش گرافت‌های مو از قسمت‌های مختلف پوست سر برداشته می‌شوند، خونریزی و درد کمتری ایجاد شده و به انجام بخیه نیازی نمی‌باشد. جای زخم ایجاد شده در روش FUE در قسمت‌های مختلف سر پراکنده است و در یک نقطه متمرکز نمی‌باشد. البته برای انجام این روش، محدوده وسیعی از موها بایستی کوتاه شوند.

جراحی فلپ

در این روش، قسمت طاس پوست سر برداشته شده و با قسمتی از پوست که حاوی فولیکول‌های مو است جایگزین می‌شود. در نتیجه بخش وسیعی از طاسی پوشانده می‌شود. مو در این قسمت به سرعت رشد خواهد کرد و جهت رشد مجدد به زمان زیادی نیاز ندارد.

اسکالپ ریداکشن (کاهش وسعت ناحیه طاس)

در برخی از موارد از اسکالپ ریداکشن یا جراحی فلپ پیشرفته به عنوان روش جایگزین و یا به همراه کاشت موی طبیعی استفاده می‌شود. در این روش بخش طاس پوست سر برداشته شده و خط رویش مو به سمت ناحیه بدون مو کشیده می‌شود. در صورتی که به موهای بیشتری نیاز باشد، از کاشت مو یا جراحی فلپ جهت پوشاندن بخش‌های باقیمانده استفاده می‌شود.

جلسه مشاوره کاشت موی طبیعی


جلسه مشاوره کاشت موی طبیعی

در جلسه مشاوره، جراح کاشت مو جزئیات کاشت مو را برای فرد توضیح می‌دهد. متقاضی باید تمامی سؤال‌ها و نظرات خود را با جراح کاشت مو در میان بگذارد. جراح کاشت مو پوست سر و موهای متقاضی را جهت ارزیابی ناحیه مناسب برای برداشت مو بررسی می‌کند. همچنین نقاطی از پوست سر که نیاز به کاشت موهای بیشتری دارند نیز تعیین می‌شوند.

متقاضی کاشت مو باید سابقه پزشکی خود را به طور کامل برای جراح کاشت مو شرح دهد. سابقه پزشکی شامل اطلاعاتی در موارد زیر می‌باشد:

  • جراحی‌هایی که قبلاً انجام شده‌اند
  • وضعیت سلامتی متقاضی در گذشته یا در حال حاضر
  • وجود حساسیت و مصرف هر گونه دارو

اقدامات مورد نیاز پیش از کاشت موی طبیعی


جراح کاشت مو به هرگونه سؤال در مورد کاشت مو پاسخ داده و سابقه پزشکی متقاضی را به طور کامل بررسی کرده و از معاینه بدنی جهت اطلاع از آمادگی متقاضی برای کاشت مو استفاده می‌کند.

پیش از انجام کاشت مو متقاضی بایستی موارد زیر را انجام دهد:

  • قطع مصرف سیگار حداقل شش هفته پیش از کاشت مو جهت افزایش سرعت بهبودی
  • خودداری از مصرف آسپیرین، برخی از داروهای ضد التهاب و همچنین برخی از داروهای گیاهی که باعث افزایش خونریزی می‌شوند.
  • شستن موها با صابون ضد باکتری

کاشت موی طبیعی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود. پس از کاشت مو یک نفر همراه بایستی متقاضی را به منزل برساند.

نحوه کاشت موی طبیعی جهت پر پشت کردن مو


انتخاب روش مناسب کاشت مو به محل ریزش موی سر و همچنین به نظر و سلیقه متقاضی بستگی دارد. جهت کاشت موی طبیعی، فولیکول‌های موی ناحیه دهنده یا اهدا کننده (Donor) از پوست سر خارج شده و در قسمت دیگری کاشته می‌شوند.

جلوگیری از آسیب‌دیدگی پوست سر در هنگام کاشت مو از اهمیت زیادی برخوردار است. بسته به مقدار موی مورد نظر جهت کاشت، کل روند کاشت موی طبیعی از دو تا هشت ساعت طول می‌کشد.

کاشت مو معمولاً با استفاده از بی‌حسی موضعی و در یک کلینیک معتبر انجام می‌شود. متخصص کاشت مو با توجه به جزئیات برنامه کاشت مو مدت زمان انجام این روش را ارزیابی خواهد کرد. اقدامات مورد نیاز پیش از کاشت مو برای متقاضی شرح داده خواهد شد. کاشت موی طبیعی به شرح زیر انجام می‌شود:

  • موهای ناحیه دهنده (Donor) بایستی کوتاه شوند تا جراح کاشت مو بتواند به گرافت‌ها دسترسی داشته و آن‌ها را خارج کند.
  • جهت جلوگیری از ایجاد عفونت، کل سر بایستی بوسیله شامپو شستشو داده شود.
  • جهت کمک به آرامش هر چه بیشتر متقاضی در حین کاشت مو، از داروی مسکن خوراکی یا داخل وریدی استفاده می‌شود.
  • بی‌حسی موضعی در پوست سر تزریق می‌شود.
  • جراح کاشت مو، از روش مورد نظر جهت خارج کردن فولیکول‌های مو و کاشتن آن‌ها در پوست سر استفاده می‌کند.
  • جهت دستیابی به بهترین نتیجه، معمولاً بین گرافت‌ها بایستی مقداری فاصله وجود داشته باشد.
  • پس از انجام مراحل فوق، پوست سر شسته شده و با گاز استریل پانسمان می‌شود.
  • جهت کمک به روند بهبودی، از باند فشاری مخصوص استفاده می‌شود.

امکان دارد اقداماتی از جانب متخصص کاشت مو جهت افزایش سرعت بهبودی انجام شود. در غیر این صورت متقاضی پس از ارزیابی نحوه کاشت مو می‌تواند به منزل بازگردد.

اقدامات مورد نیاز پس از کاشت موی طبیعی


متخصص کاشت مو در ارتباط با زمان بازگشت به سر کار و انجام فعالیت‌های روزانه توضیحات مورد نیاز را به متقاضی ارائه می‌دهد. پس از کاشت مو، اقدامات مورد نیاز جهت مراقبت از پوست و مو شرح داده خواهند شد. اقدامات مراقبتی در ارتباط با موارد زیر انجام می‌شوند:

  • خارج کردن هر گونه ترشحات در ناحیه کاشت مو
  • بروز علائم طبیعی پس از کاشت مو
  • عوارض ایجاد شده پس از کاشت مو

دوره بهبودی پس از کاشت موی طبیعی 

پس از کاشت مو بایستی برای مدت حداقل دو روز از پانسمان بر روی پوست سر استفاده شود. پوست سر در این مدت بسیار حساس می‌باشد؛ بنابراین برای مدت یک هفته پس از کاشت مو بایستی از داروی مسکن طبق تجویز متخصص کاشت مو استفاده شود. همچنین جهت کاهش احتمال عفونت، امکان دارد از آنتی‌بیوتیک استفاده شود.

در صورت وجود درد شدید یا بلندمدت و همچنین قرمزی یا ورم پس از کاشت مو، بایستی جهت اطمینان از طبیعی بودن این علائم به متخصص کاشت مو مراجعه شود.

مدت زمان دوره بهبودی

متقاضی کاشت مو بایستی تمامی اقدامات مراقبتی پس از کاشت را رعایت کند. معمولاً فرد می‌تواند یک یا دو روز پس از کاشت مو به سر کار بازگردد. البته برخی از افراد به مدت زمان بیشتری جهت استراحت و مرخصی از کار نیاز دارند. زمان مرخصی به نوع کاری که شخص انجام می‌دهد بستگی دارد. مدت زمان کوتاهی پس از کاشت مو، گرافت‌های مو می‌ریزند و برای مدت تقریباً سه ماه رشد نخواهند کرد. ریزش مو در این حالت کاملاً طبـیعی است و موها پس از مدتـی دوباره رشد خواهـند کرد. موها پس از رشـد مجـدد پرپشت‌ و طبیعی‌ خواهند بود. مدت زمان دوره بهبودی در هر فردی متفاوت است.

نتیجه کاشت موی طبیعی چقدر ماندگار است؟ 


ماندگاری کاشت طبیعی موی سر

نتیجه حاصل از کاشت موی طبیعی دائمی می‌باشد. البته برخی از افراد متوجه می‌شوند که پس از کاشت مو، برخی از موهای اولیه شروع به ریزش می‌کنند و یا اینکه نتیجه نهایی رضایت‌بخش نمی‌باشد. در چنین مواردی افراد می‌توانند دوباره از کاشت موی طبیعی استفاده کنند.

ارزیابی وضعیت کاشت مو 


جهت مراقبت از مو و دستیابی به بهترین نتیجه و افزایش زیبایی ظاهری بایستی در زمان‌های تعیین شده به متخصص کاشت مو مراجعه شود. متخصص کاشت مو وضعیت موهای کاشته شده را  ارزیابی کرده و به هر گونه سؤال در ارتباط با مراقبت از مو پاسخ می‌دهد.

هزینه کاشت موی طبیعی چقدر است؟ 


 هزینه کاشت مو با توجه به متخصص کاشت مو، ناحیه جغرافیایی کلینیک و نوع روش استفاده شده جهت کاشت مو متفاوت می‌باشد. هزینه کاشت شامل هزینه‌های مربوط به مرکز کاشت مو، داروی بی‌حسی مورد استفاده، آزمایش‌های پزشکی، لباس مخصوص جراحی کاشت مو و هزینه‌های متفرقه دیگر می‌باشد. به جای در نظر گرفتن هزینه کاشت مو، انتخاب متخصص بایستی بر اساس میزان مهارت و تجربه او در کاشت موی طبیعی انجام شود.

محدودیت‌ها و عوارض ناشی از کاشت موی طبیعی 


به ندرت امکان دارد که پس از کاشت موی طبیعی عوارض قابل توجهی ایجاد شوند. هر ساله هزاران نفر از این روش استفاده می‌کنند و از نتایج نهایی رضایت دارند. متخصص کاشت مو در ارتباط با عوارض ناشی از کاشت در جلسه مشاوره با متقاضی مشورت می‌کند.

تمامی عمل‌های جراحی باعث ایجاد عوارض می‌شوند. برخی از عوارض احتمالی که در همه انواع جراحی ایجاد می‌شوند عبارتند از:

  • واکنش به داروی بی‌حسی
  • هماتوم یا سروما (تجمع خون یا مایعات زیر پوست که نیاز به تخلیه کردن دارد)
  • عفونت و خونریزی
  • تغییر در حس‌های جسمانی
  • ایجاد جای زخم
  • ایجاد حساسیت
  • آسیب‌دیدگی ساختارهای بدن
  • عدم رضایت از نتیجه درمان. در این حالت امکان دارد به استفاده از عمل جراحی مجدد نیاز باشد.

عوارض دیگری که مختص کاشت موی طبیعی هستند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • امکان دارد فولیکول‌های مو ملتهب و یا عفونی شوند.
  • در برخی از افراد ریزش موی ناشی از شوک ایجاد می‌شود. این حالت باعث ریزش ناگهانی تمامی موهای کاشته شده می‌شود. البته به ندرت امکان دارد که این نوع ریزش مو دائمی باشد و معمولاً موها دوباره رشد می‌کنند.

رعایت توصیه‌ها و دستورات متخصص کاشت مو قبل و بعد از جراحی باعث کاهش احتمال ایجاد عوارض فوق می‌شود.

پنهان کردن جای زخم پس از کاشت موی طبیعی 


جراح کاشت مو پس از ارزیابی موهای متقاضی، محل برداشت فولیکول‌های مو برای کاشت را تعیین می‌کند. جراح محلی را انتخاب می‌کند که بوسیله موهای دیگر احاطه شده باشد و به این ترتیب جای زخم قابل مشاهده نمی‌باشد. روش برداشت نوار مو باعث ایجاد جای زخم در قسمت پشت سر می‌شود. در روش‌های دیگر کاشت مو، چندین ناحیه گرافت و جای زخم‌های کوچکی ایجاد می‌شوند که به راحتی زیر موها قابل پنهان کردن می‌باشند.

روش‌های جراحی فلپ و اسکالپ ریداکشن باعث ایجاد جای زخم‌های بزرگی می‌شوند و در صورتی که پس از کاشت، ریزش مو ایجاد شود این جای زخم‌ها قابل مشاهده می‌باشند. جراح کاشت مو در ارتباط با ایجاد جای زخم در این روش‌ها توضیحات لازم را برای متقاضی ارائه می‌دهد.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست