رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) عملی است که باعث تغییر شکل بینی می‌شود. انگیزه جراحی زیبایی بینی ممکن است تغییر شکل ظاهری بینی، بهبود تنفس یا هر دو باشد.

قسمت فوقانی ساختار بینی استخوانی و قسمت تحتانی آن غضروفی است. جراحی زیبایی بینی می‌تواند باعث تغییر استخوان، غضروف، پوست یا هر سه مورد شود. با پزشک جراح در خصوص مناسب بودن جراحی زیبایی بینی و هدف مورد نظر خود مشورت کنید.

رینوپلاستی

هنگام برنامه‌ریزی برای رینوپلاستی پزشک جراح سایر ویژگی‌های صورت، پوست بینی و بخش‌های مورد نظر متقاضی برای جراحی را در نظر می‌گیرد. اگر شما متقاضی جراحی زیبایی بینی هستید پزشک جراح طرحی سفارشی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

بعضی اوقات بخشی از هزینه‌های عمل زیبایی بینی یا تمام آن تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی و یا برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت در کلینیک رازی با شماره تلفن‌‌های ۰۲۱۴۵۳۷۹۰۹۲۲۷۵۲۶۸۱۷ تماس حاصل فرمایید.

علل انجام رینوپلاستی


جراحی زیبایی بینی می‌تواند اندازه، شکل یا ابعاد بینی شما را تغییر دهد. این عمل ممکن است برای ترمیم ناهنجاری‌های ناشی از آسیب، اصلاح نقص مادرزادی یا بهبود برخی از مشکلات تنفسی انجام شود.

عوارض جراحی زیبایی بینی


همانند هر عمل جراحی دیگر، جراحی زیبایی بینی عوارضی را به همراه خواهد داشت. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • واکنش نامطلوب به بیهوشی

سایر عوارض احتمالی خاص شامل موارد زیر هستند (اما این عوارض تنها محدود به موارد زیر نمی‌شوند):

  • مشکل تنفس از طریق بینی
  • بی‌حسی دائمی در داخل بینی و اطراف آن
  • احتمال ایجاد یک بینی ناموزون
  • درد، تغییر رنگ یا تورم که ممکن است ادامه داشته باشد
  • جای زخم
  • ایجاد سوراخ در سپتوم (سوراخ تیغه بینی)
  • نیاز به انجام عمل جراحی مجدد

با پزشک خود در مورد چگونگی احتمال عوارض فوق صحبت کنید.

مقدمات رینوپلاستی


قبل از تعیین زمان جراحی زیبایی بینی با پزشک جراح خود در مورد عوامل مهمی که شما را به متقاضی مناسبی برای انجام عمل جراحی تبدیل می‌نماید، مشورت کنید. این جلسه به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • سابقه پزشکی. مهمترین سوالی که پزشک از شما خواهد پرسید انگیزه و اهداف شما برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی است. پزشک همچنین در مورد سابقه پزشکی شما سوالاتی را می‌پرسد. این سؤالات می‌توانند شامل مواردی از جمله سابقه انسداد بینی، جراحی‌های قبلی و هر نوع داروی مصرفی باشند. اگر به اختلال خونریزی مانند هموفیلی مبتلا هستید، ممکن است متقاضی مناسبی برای عمل جراحی زیبایی بینی نباشید.
  • معاینه فیزیکی. پزشک شما یک معاینه کامل بدنی شامل آزمایش‌های مرتبط مانند آزمایش خون را انجام می‌دهد. وی همچنین ویژگی‌های صورت و داخل و خارج بینی شما را بررسی می‌کند. معاینه فیزیکی به پزشک در تشخیص مواردی از قبیل تغییراتی که باید ایجاد شوند و درک تأثیر ویژگی‌های جسمی مانند ضخامت پوست یا قدرت غضروفِ انتهای بینی کمک می‌کند. معاینه فیزیکی در تعیین تأثیر جراحی زیبایی بینی بر تنفس فرد نیز بسیار مهم است.
  • عکس. در مطب از زوایای مختلف بینی عکس‌هایی گرفته می‌شوند. پزشک جراح ممکن است از نرم افزار رایانه‌ای برای دستکاری عکس‌ها استفاده کند تا به شما نتایج احتمالی را نشان دهد. همچنین پزشک از این عکس‌ها برای ارزیابی قبل و بعد، مرجع در حین جراحی و بررسی‌های طولانی مدت استفاده خواهد کرد. از همه مهم‌تر عکس‌ها این امکان را می‌دهند که بتوانید راجع به اهداف جراحی با پزشک خود صحبت کنید.
  • بحث درباره انتظارات. شما باید با پزشک در مورد انگیزه‌ها و انتظارات خود صحبت کنید. پزشک در خصوص ظرفیت‌ها و عدم توانایی‌های رینوپلاستی و نتایج احتمالی به شما توضیح خواهد داد. طبیعی است که در هنگام صحبت در مورد ظاهر خود کمی دستپاچه شوید اما صحبت در خصوص خواسته‌ها و اهدافتان بسیار مهم است.

اگر چانه کوچکی دارید ممکن است پزشک جراح با شما در مورد انجام جراحی بزرگ کردن چانه نیز صحبت کند. زیرا چانه کوچک توهم ظاهر بزرگتر بینی را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی اجباری به انجام جراحی چانه نیست اما در عین حال ممکن است عمل جراحی بزرگ کردن چانه مشخصات صورت را متعادل‌تر کند.

پس از مشخص شدن زمان انجام جراحی زیبایی بینی و در صورت انجام آن به صورت سرپایی از آشنایان بخواهید تا شما را تا خانه همراهی کنند.

در چند روز اول بعد از بیهوشی ممکن است دچار افت حافظه، کاهش سرعت واکنش و اختلال در قدرت تفکر شوید. بنابراین از اعضای خانواده یا دوست خود بخواهید تا به مدت یک یا دو شب شما را همراهی کنند تا حین بهبودی از شما مراقبت نمایند.

غذا و دارو


به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی از مصرف داروهای حاوی آسپیرین یا ایبوپروفن (ادویل، موترین و سایر داروها) خودداری کنید. این داروها ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند. فقط از داروهای مورد تأیید یا تجویز شده توسط پزشک جراح استفاده کنید. همچنین از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی و مکمل‌های بدون نسخه خودداری کنید.

سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن روند بهبودی بعد از جراحی را کند می‌کند و احتمال ابتلا به عفونت را افزایش خواهد داد.

انتظارات


جراحی زیبایی بینی مراحل منظم و مشخصی ندارد. هر عمل جراحی منحصر به فرد و متناسب با آناتومی خاص و اهداف شخصی است که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

جراحی زیبایی بینی

حین عمل جراحی


حین عمل جراحی زیبایی بینی بی‌حسی موضعی همراه با آرام بخشی یا بیهوشی عمومی اعمال می‌شود. نوع بی‌حسی به کار رفته به میزان پیچیده بودن جراحی و ترجیح پزشک جراح بستگی دارد. قبل از انجام عمل جراحی با پزشک خود در خصوص نوع بیهوشی مناسب مشورت کنید.

  • بی‌حسی موضعی همراه با آرام‌بخشی. این نوع بی‌حسی معمولاً در حالت سرپایی استفاده می‌شود و محدود به منطقه‌ای خاص از بدن است. پزشک داروی بی‌حسی را به بافت‌های بینی تزریق می‌کند. آرام‌بخشی نیز از طریق تزریق داروی مخصوص داخل وریدی (IV) اعمال می‌گردد. این عمل باعث بی‌حسی می‌شود اما کاملاً شما را به خواب نمی‌برد.
  • بیهوشی عمومی. دارو (داروی بیهوشی) را به صورت استنشاقی یا از طریق لوله‌ای کوچک که در رگ دست، گردن یا قفسه سینه قرار داده می‌شود، دریافت می‌کنید. بیهوشی عمومی کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود حین جراحی بیهوش شوید. بیهوشی عمومی به لوله تنفسی نیاز دارد.

جراحی زیبایی بینی ممکن است در داخل بینی یا از طریق یک برش کوچک خارجی در قسمت پایه بینی و بین سوراخ‌های بینی انجام شود. پزشک جراح شما احتمالاً استخوان و غضروف‌های زیر پوست را در محل اصلی خود قرار خواهد داد.

پزشک جراح می‌تواند بسته به میزان نیاز به برداشت یا افزودن، ساختار بینی و مواد موجود از چند طریق شکل استخوان بینی یا غضروف را تغییر دهد. همچنین جراح ممکن است برای اعمال تغییرات کوچک از غضروف‌های گرفته شده از بخش‌های عمیق‌تر داخل بینی یا گوش استفاده کند. برای تغییرات بزرگتر پزشک جراح می‌تواند از غضروف‌های دنده، ایمپلنت‌ها یا استخوان سایر قسمت‌های بدن شما استفاده کند. پس از ایجاد این تغییرات پزشک جراح پوست و بافت بینی را به عقب قرار داده و برش‌ها را بخیه می‌زند.

اگر دیواره بین دو طرف بینی (تیغه بینی) خم یا کج (منحرف) باشد پزشک جراح می‌تواند برای بهبود تنفس آن را نیز اصلاح کند.

پس از جراحی بیمار به اتاق ریکاوری منتقل شده و پرسنل تا زمان به هوش آمدن از شما مراقبت خواهند کرد. ممکن است همان روز مرخص شوید. در صورت ابتلا به سایر مشکلات سلامتی می‌توانید یک شب را در بخش بمانید.

بعد از عمل جراحی


بعد از عمل جراحی برای کاهش خونریزی و تورم باید استراحت کنید. سر باید بالاتر از سینه قرار گیرد. بینی ممکن است به دلیل تورم یا آتل‌هایی که در داخل بینی قرار گرفته‌اند دچار احتقان باشد.

در بیشتر موارد پانسمان داخلی یک تا هفت روز پس از عمل جراحی در جای خود باقی می‌ماند. پزشک همچنین برای محافظت و پشتیبانی از آتل بینی استفاده خواهد کرد. این آتل معمولاً حدود یک هفته در محل باقی خواهد ماند.

خونریزی جزئی و تخلیه مخاط و خون قدیمی برای چند روز پس از جراحی یا برداشتن پانسمان معمول است. پزشک ممکن است یک پد عرق‌گیر – قطعه کوچکی از گاز پانسمان که با نوار در محل خود نگه داشته شده است – را برای جذب درناژ زیر بینی شما قرار دهد. گاز پانسمان را طبق دستور پزشک عوض کنید. پد عرق‌گیر را محکم به بینی نچسبانید.

برای کاهش بیشتر احتمال خونریزی و تورم پزشک ممکن است از شما بخواهد تا چندین هفته پس از جراحی اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. این اقدامات عبارتند از:

  • از انجام فعالیت‌های سنگین مانند ایروبیک و جاگینگ خودداری کنید.
  • ترجیحاً به دلیل وجود پانسمان بینی به جای دوش از وان استفاده کنید.
  • فین نکنید.
  • برای جلوگیری از یبوست از غذاهای پر فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. یبوست می‌تواند باعث تقلای شما جهت دفع و در نتیجه وارد کردن فشار بر محل جراحی شود.
  • از تغییر حالت‌های شدید چهره مانند لبخند زدن یا خندیدن پرهیز کنید.
  • دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید تا حرکت لب بالایی شما محدود شود.
  • لباس‌هایی را که از قسمت جلو بسته می‌شوند بپوشید. لباس‌هایی مانند پیراهن یا ژاکت را روی سر خود نکشید.

علاوه بر این برای جلوگیری از وارد آمدن فشار روی بینی حداقل به مدت چهار هفته بعد از جراحی عینک طبی یا آفتابی را روی بینی خود قرار ندهید. می‌توانید از پد استراحت گونه استفاده کنید یا اینکه عینک را به پیشانی خود بچسبانید تا زمانی که بینی شما بهبود یابد.

زمانی که بیرون می‌روید از کرم ضد آفتاب با SPF 30 مخصوصاً روی بینی خود استفاده کنید. آفتاب زیاد ممکن است باعث تغییر رنگ نامنظم دائمیِ پوست بینی شما شود.

ممکن است مقداری ورم یا تغییر رنگ سیاه و آبی پلک‌ها به صورت موقتی به مدت دو تا سه هفته پس از جراحی زیبایی بینی رخ دهد. رفع ورم بینی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. محدود کردن نمک در رژیم غذایی به از بین رفتن سریع‌تر تورم کمک می‌کند. بعد از عمل جراحی بسته‌های یخ را روی بینی خود قرار ندهید.

بینی در طول زندگی تغییر می‌کند، چه آن را جراحی کنید و چه نکنید. به همین دلیل دشوار است بگویید چه زمانی به «نتیجه نهایی و مطلوب» می‌رسید. بخش اعظم تورم طی یک سال از بین خواهد رفت.

نتایج


تغییرات بسیار جزئی در ساختار بینی که اغلب بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند – می‌توانند تفاوت زیادی در ظاهر بینی شما ایجاد کنند. در بیشتر مواقع یک جراح باتجربه می‌تواند نتایج مطلوبی را ایجاد کند. اما در برخی موارد تغییرات جزئی کافی نیستند و شما و پزشک جراح تصمیم می‌گیرید برای تغییرات بیشتر عمل جراحی دوم را انجام دهید. در این موارد حداقل یک سال باید منتظر عمل جراحی دوم باشید زیرا در طی این مدت بینی دستخوش تغییراتی خواهد شد.

سؤالات متداول


1. رینوپلاستی چه تفاوتی با سپتوپلاستی دارد؟

جراحی زیبایی بینی عملی برای تغییر شکل بینی است. از آنجا که تنفس و شکل بینی با یکدیگر ارتباط دارند ممکن است گاهی این عمل نه تنها برای تغییر ظاهر بینی بلکه برای بهبود تنفس نیز انجام گیرد.

سپتوپلاستی عملی برای بهبود تنفس از طریق صاف کردن دیواره داخل بینی است. این دیواره (تیغه بینی) مجاری را به دو بخش راست و چپ تقسیم می‌کند. کج بودنِ تیغه، تنفس از طریق بینی را دشوار می‌کند. سپتوپلاستی اغلب با رینوپلاستی ترکیب می‌شود.

2. آیا جراحی زیبایی بینی یک عمل ساده است؟

خیر، جراحی زیبایی بینی عملی چالش برانگیز است. این چالش در اثر عوامل متعددی به وجود می‌آید. اول اینکه بینی شکل سه بعدی پیچیده‌ای دارد و در وسط صورت قرار می‌گیرد. تغییرات ایجاد شده در حین جراحی زیبایی بینی اغلب بسیار ناچیز هستند. اما این تغییرات می‌توانند تفاوت عمده‌ای در نحوه عملکرد و ظاهر بینی ایجاد کنند. از آنجا که این تغییرات جزئی هستند بنابراین حاشیه خطا نیز کم خواهد بود.

تورم و ایجاد بی‌حسی موضعی در پوست باعث جلوه غیرطبیعی بینی حین جراحی می‌شود. در نتیجه بسیاری از تغییرات ظریف ایجاد شده قابل مشاهده نخواهند بود. جراحی زیبایی بینی برنامه استاندارد یا مراحل منظم و مشخص ندارد. پزشکان هر عمل را متناسب با نیازهای بیمار انجام می‌دهند.

3. آیا نیاز به ماندن در بیمارستان خواهم داشت؟

تقریباً همه متقاضیانی که جراحی زیبایی بینی را انجام می‌دهند می‌توانند به راحتی طی همان روز پس از جراحی بیمارستان را ترک کنند. در موارد نادر و در صورت داشتن مشکل تهوع یا سایر مشکلات سلامتی ممکن است جهت مراقبت نیاز به بستری شدن به مدت یک شب را داشته باشید.

4. دوره نقاهت چه مدت است؟

به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بتوانید یک هفته از محل کار، مدرسه یا سایر وظایف خود مرخصی بگیرید. در هفته اول با گذشت هر روز به تدریج احساس بهتری خواهید داشت. یک هفته پس از جراحی افراد معمولاً احساس طبیعی‌تر بودن را خواهند داشت.

یکی از علائم بعد از عمل جراحی ورم است. رفع ورم ممکن است ماه‌ها طول بکشد، اگرچه بیشتر افراد پس از گذشت دو ماه دیگر متوجه آن نمی‌شوند. افراد معمولاً پس از یک هفته قادر به انجام بیشتر فعالیت‌ها خواهند بود و پس از دو تا چهار هفته می‌توانند کلیه فعالیت‌ها را از سر بگیرند.

5. خطرات رینوپلاستی چیست؟

همه عمل‌های جراحی خطراتی را به دنبال دارند. خوشبختانه خطرات جراحی زیبایی بینی و عوارض ناشی از آن اندک هستند. پزشک قبل از عمل در مورد خطرات و مزایای رینوپلاستی با شما صحبت خواهد کرد.

6. آیا بیمه، هزینه جراحی زیبایی بینی را پرداخت می‌کند؟

بعضی اوقات بسته به قوانین، بیمه هزینه جراحی زیبایی بینی را پرداخت می‌کند. قبل از تعیین وقت جراحی پزشک به شما کمک می‌کند تا مجوز کتبی قبلی را از شرکت بیمه دریافت کنید. اگرچه این مجوز تضمین کننده پوشش بیمه‌ای هزینه‌ها نیست اما تنها راه محسوب می‌گردد. بعضی اوقات بیمه هزینه بخشی از جراحی زیبایی بینی را پرداخت می‌کند. در این موارد می‌توانید با دفتر بیمه تماس بگیرید تا در خصوص هزینه‌های تحت پوشش اطلاعات لازم را کسب نمایید.

7. هزینه عمل جراحی زیبایی بینی چقدر است؟

هزینه جراحی زیبایی بینی به عوامل مختلفی از جمله پیچیدگی جراحی، آموزش و تجربه پزشک جراح و مکان بستگی دارد. در کلینیک رازی صرف نظر از اینکه کدام پزشک جراح را انتخاب می‌کنید هزینه جراحی یکسان خواهد بود.

8. آیا می‌توانم ظاهر بینی خود را پس از جراحی ببینم؟

بله. پزشک پیش از مشاوره از چندین نمای صورت شما به گونه‌ای استاندارد عکس می‌گیرد. این عکس‌ها دستکاری خواهند شد تا تجسمی از نمای بینی پس از رینوپلاستی را به شما بدهند.

9. آیا جراحی زیبایی بینی دردناک است؟

خیر، برای اکثر افراد رینوپلاستی یک عمل دردناک محسوب نمی‌شود. اکثر افراد با گذشت یک روز پس از جراحی میزان درد را بین 0 تا 4 از 10 ارزیابی می‌کنند.

10. آیا بینی پانسمان می‌شود؟

خیر. پانسمان بینی می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اما به احتمال زیاد مقداری آتل نرم در بینی خود خواهید داشت. این آتل‌ها سوراخی در داخل خود دارند تا حداقل برای چند روز نفس کشیدن از طریق آن‌ها امکان پذیر باشد. با گذشت یک هفته و مراجعه به مطب، پزشک به راحتی این آتل‌ها را خارج خواهد کرد.

11. کبودی چه مدت ادامه دارد؟

کبودی غیرمعمول است. اگر کبودی جزئی دارید معمولاً یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا رفع شود.

12. چه انتظاراتی باید از پزشک جراح داشته باشید؟

متخصصان جراحی پلاستیک، جراحی پلاستیک صورت یا گوش و حلق و بینی بیشترین جراحی‌های زیبایی بینی را انجام می‌دهند. داشتن آموزش‌های لازم و مدرک برد پزشکی در یکی از این تخصص‌ها نقطه شروع خوبی است. شما به احتمال زیاد به دنبال متخصصی هستید که تجربه انجام جراحی زیبایی بینی را دارد.

همچنین احتمالاً خواهان متخصص جراحی با شهرت خوب در بین بیماران و سایر پزشکان هستید. انتشار مقالات متعدد در زمینه جراحی زیبایی بینی و دعوت جهت شرکت در کنفرانس‌های آموزشی معمولاً از نشانه‌های بارز مهارت پزشک متخصص محسوب می‌شود.

عمل جراحی زیبایی بینی خود را در یک مرکز جراحی معتبر یا بیمارستان انجام دهید. باید با پزشک جراح خود نیز احساس راحتی کنید. به دنبال پزشک جراحی بگردید که بتواند آنچه را که قرار است حین رینوپلاستی اتفاق بیفتد برای شما به وضوح توصیف کند.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست