جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی): مزایا، نحوه عمل و مراقبت‌ها

ابدومینوپلاستی شایع ‌ترین نوع جراحی زیبایی است که با هدف بهبود ظاهر شکم انجام می‌شود. در این روش جراحی زیبایی شکم، پوست اضافی و چربی شکم برداشته می‌شود. در صورتی که پوست شکم شما شل شده است یا روی آن خطوط و ترک وجود دارد یا توده‌های چربی به وجود آمده است و این موارد باعث ناراحتی شما شده است می‌توانید به جراح زیبایی مراجعه کنید تا شما را ارزیابی کند و از مناسب بودن شما به عنوان متقاضی جراحی اطمینان حاصل نماید.

جراحی زیبایی شکم چیست؟ 


اکثر افراد خواهان داشتن شکم تخت و زیبا هستند اما همیشه این هدف از طریق ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی به دست نمی‌‌آید. با بالا رفتن سن و بارداری یا تغییر وزن، عضلات شکم از هم جدا می‌شوند و ظاهر نامطلوبی را به وجود می‌آورند که این فرآیند با ورزش درمانی اصلاح نمی‌شود و گاهی اوقات تمرینات مخصوص شکم علی رغم آن که باعث تقویت سایر عضلات می‌شوند منجر به جدا شدن بیشتر عضلات شکمی‌ می‌شوند و مشکل بیمار بدتر خواهد شد. جراحی زیبایی شکم روشی است که در آن پوست اضافی ترک پوستی و چربی از شکم انجام می‌‌شود و پس از انجام این کار عضلات شکم صاف شده و به همراه ناف در جای مناسب قرار می‌‌گیرند تا ظاهر بهتری را به وجود بیاورند. بافت اسکار در زیر شکم و درون خطوط موهای ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود که شبیه خط برش سزارین است و به راحتی زیر لباس یا بیکینی پنهان خواهد شد. جراحی زیبایی شکم معمولا به همراه لیپوساکشن پهلوها و با هدف تخلیه چربی‌های اضافی انجام خواهد شد. از بین بردن چربی‌های اضافی می‌توان به بهبود ظاهر سیکس پک شکم کمک کرد. بیمارانی که تحت جراحی فتق شکم قرار می‌‌گیرند می‌‌توانند به صورت همزمان برای جراحی زیبایی شکم نیز اقدام کنند تا از نیاز به جراحی مجزا جلوگیری شود و شکم ظاهر بهتری داشته باشد.

چه افرادی می‌توانند متقاضی مناسبی برای جراحی شکم باشند؟


کاندیدا مناسب جراحی شکم

گاهی اوقات پوست شکم پس از بارداری یا کاهش بخش قابل توجهی از وزن بدن جمع نخواهد شد و اگر این مشکل برای شما نیز پیش آمده است می‌توانید از مزایای حاصل از جراحی زیبایی شکم بهره‌ مند شوید. جراحی شکم برای آن دسته از بیمارانی که خیلی چاق هستند یا می‌‌خواهند با این روش وزن کم کنند مناسب نیست. بهترین افرادی که می‌توانند متقاضی انجام این روش باشند افراد غیر سیگاری و افرادی که شاخص توده بدنی آنها کمتر از ۳۰ است و زنانی که دوران شیردهی آنها به اتمام رسیده است می‌‌باشند. بهتر است شما وزن خود را کم کنید و در بازه وزنی مناسب قرار بگیرید سپس برای جراحی زیبایی شکم اقدام نمایید. جراح قبل از تصمیم گیری در خصوص اینکه آیا شما متقاضی مناسبی برای جراحی زیبایی شکم هستید یا خیر به انجام یک ارزیابی جامع خواهد پرداخت و نکات مهم را برای شما توضیح خواهد داد تا بدانید که دقیقاً پس از عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد. شما می‌توانید درباره اهداف و انتظارات که از این روش دارید با پزشک خود صحبت نمایید. این امر باعث می‌‌شود که شما یک تصویر واضح تر از آنچه که قرار است به دست بیاورید داشته باشید. به خودتان فرصت بدهید و خوب فکر کنید تا بتوانید یک تصمیم درست بگیرید و حداقل دو هفته بین مشاوره و انجام جراحی زیبایی شکم فاصله زمانی ایجاد کنید.

مزایای جراحی زیبایی شکم چیست؟ 


مزایای جراحی زیبایی شکم

برخی از مزایای جراحی زیبایی شکم به شرح زیر می‌باشد:

  • پوست اضافه شکم برداشته می‌شود
  • شکم شما صاف تر می‌شود
  • ترک پوستی از بین می‌رود
  • دیواره شکم سفت می‌شود و مشکل جدا شدن عضلات برطرف خواهد شد.
  • فتق شکمی ‌یا بیرون زدگی ناف درمان خواهد شد
  • باعث افزایش قدرت عضلات مرکزی شکم می‌شود
  • باعث بهبود درد پایین کمر خواهد شد
  • باعث بهبود بی اختیاری ادرار می‌شود
  • به بهبود ظاهر شکم کمک می‌کند
  • چربی اضافی شکم را از بین می‌برد
  • باعث می‌شود که ظاهر شکم از زیر لباس بهتر شود

انواع جراحی زیبایی شکم شامل چه مواردی است؟ 


انواع جراحی زیبایی شکم

هر فرد می‌تواند بر اساس شرایط خود متقاضی درمان به روش جراحی باشد و یک روش جراحی برای همه افراد کاربرد ندارد. انواع مختلف از جراحی زیبایی شکم وجود دارد که عبارتند از مینی ابدومینوپلاستی، ابدومینوپلاستی کامل، لیپوابدومینوپلاستی و بازسازی دیواره شکم. در تمامی‌موارد برای تخلیه چربی و پوست اضافی باید یک بافت اسکار ایجاد شود که بافت اسکار ایجاد شده زیر لباس یا بیکینی پنهان خواهد شد. در زنانی که قبلاً سزارین انجام داده‌ اند بافت اسکار پایین تر ایجاد می‌شود. به طور کلی هدف از انجام جراحی زیبایی شکم صاف تر کردن آن است. انواع جراحی‌های زیبایی شکم به شرح زیر می‌باشند:

  • مینی ابدومینوپلاستی روشی است که بافت اسکار کوچکی را در اطراف ناحیه شرمگاهی به وجود می‌‌آورد و پوست اضافی و چربی را برطرف می‌‌کند و دوران بهبود حاصل از آن کوتاه است.
  • ابدومینوپلاستی کامل یک روش جامع است و نتایج حاصل از آن عالی است و در این روش بافت اسکار در ناحیه شرمگاهی و درون امتداد خط بیکینی یا زیر خط کشاله ران ایجاد می‌شود و پزشک به خارج کردن پوست و چربی اضافی خواهد پرداخت و ناف را به جای اصلی خود برمی‌گرداند.
  • لیپوابدومینوپلاستی با صاف کردن شکم همراه است و پزشک به کمک لیپوساکشن به خارج کردن توده‌های چربی در اطراف پهلوها و ران می‌‌پردازد و به پیکر تراشی شکم خواهد پرداخت و وضعیت عضلات شکم را اصلاح خواهد کرد.
  • گاهی اوقات زنانی که زایمان کرده اند به پزشک مراجعه می‌کنند تا علاوه بر جراحی زیبایی شکم و انجام سایر روش‌ها برای بهبود ظاهر آنها بپردازند.
  • بازسازی دیواره شکم نیز یک روش جراحی ترمیم فتق شکم و پارگی آن است.

چگونه برای جراحی آماده شویم؟ 


شما می‌توانید با رعایت نکات زیر برای جراحی زیبایی شکم آماده شود:

  • در افرادی که سیگار می‌کشند قطع مصرف سیگار حتی به مدت چند هفته قبل از جراحی توصیه می‌شود تا ریسک بروز عوارض حاصل از عمل به حداقل برسد.
  • ورزش منظم به آماده شدن شما برای جراحی کمک می‌‌کند اما باید در این خصوص ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • نقاط اطراف محل برش نباید تا ۷ روز قبل از عمل شیو شود یا موم انداخته شود.

دوران بهبود در جراحی زیبایی شکم به چه صورت است؟ 


پس از جراحی زیبایی شکم، بیماران با کمترین درد و ناراحتی به سرعت بهبود پیدا می‌‌کنند و می‌‌توانند همان روز پس از جراحی به منزل برگردند. شما می‌توانید پس از عمل به منزل بروید و روز بعد دوش بگیرید. پزشک نهایت سعی خودش را می‌‌کند تا از میزان تهوع و درد ناراحتی ناشی از عمل بکاهد و برای این کار از روش‌های کنترل درد متعددی استفاده خواهد کرد و به تجویز داروهای مسکن می‌‌پردازد. همه بیماران شبیه هم نیستند اما بروز مقداری درد و حساسیت طبیعی است و به عنوان مثال اکثر زنانی که سزارین کرده اند می‌گویند که دوران بهبود پس از جراحی زیبایی شکم ساده ‌تر است. پزشک قبل و در طول جراحی و پس از آن از داروهای مسکن برای کاهش درد و ناراحتی شما استفاده می‌‌کند تا از میزان درد شما کاسته شود و از نیاز به مصرف سایر داروهای مسکن از قبیل اکسی‌ کدون جلوگیری شود. اکثر بیماران از مزایای حاصل از اثر گذاری بلند مدت داروهای مسکن بهره‌ مند می‌‌شوند و تا چند روز پس از عمل درد ندارند. پزشک نکات مهم را به شما گوشزد خواهد کرد تا از بروز تهوع و استفراغ یا یبوست جلوگیری شود و دوران بهبود شما به راحتی سپری گردد. در تعداد زیادی از بیماران لوله مخصوص تخلیه خون و مایعات که روی پوست شکم نصب می‌شود مهم ترین عاملی است که در دوران بهبود آنها را اذیت می‌کند که معمولاً پنج روز پس از جراحی برداشته خواهد شد.

 خط زمانی بهبودی 


  • زمان لازم برای بستری شدن در بیمارستان به این نوع جراحی انجام شده بستگی دارد و معمولاً در جراحی ابدومینوپلاستی کامل شما می‌توانید پس از دو تا سه روز به منزل بروید.
  • در دو طرف شکم شما بانداژ و لوله تخلیه قرار داده می‌شود.
  • اکثر بیماران می‌توانند از روز اول راه بروند و طی مدت ۶ هفته به انجام فعالیت‌های طبیعی خود بپردازند.
  • شما می‌توانید از هفته دوم به محل کار خود برگردد به شرط آنکه شغل شما با فعالیت جسمانی زیادی همراه نباشد.
  • باید حدود شش هفته صبر کنید و سپس به برداشتن اجسام سنگین بپردازید.
  • با پزشک خود در خصوص زمان مناسب برای شروع کار و فعالیت جسمانی صحبت کنید.
  • نتایج حاصل از جراحی زیبایی شکم به تدریج و طی مدت ۶ ماه پس از عمل بهتر می‌شود.
  • برای کسب نتایج موفقیت آمیز شما باید تناسب اندام داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.

نتایج حاصل از جراحی تا چه مدت باقی می‌ماند؟ 


پس از جراحی در صورتی که شما سبک زندگی سالمی داشته باشید می‌توانید از نیاز به انجام جراحی مجدد ابدومینوپلاستی جلوگیری کنید. در صورتی که شما وزن اضافه کنید و سپس لاغر شوید افزایش وزن باعث می‌شود که پوست ناحیه شکم شل شود و پوست زیادی در این ناحیه به وجود بیاید که این امر می‌‌تواند باعث افزایش نیاز به جراحی زیبایی شکم شود.

عوارض جراحی زیبایی شکم چیست؟ 


هریک از عمل‌های جراحی با عوارض جانبی خاصی همراه هستند و شما می‌توانید در خصوص نگرانی‌هایی که دارید و عوارض جانبی حاصل از جراحی با پزشک خود صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند. در اکثر موارد خوشبختانه شما می‌‌توانید با توجه به نکاتی که پزشک گوشزد می‌‌کند و رعایت مراقبت‌های پس از عمل ریسک بروز عوارض جانبی را به حداقل برسانید. پزشک نکات مهم در خصوص مراقبت‌های پس از عمل را به شما گوشزد خواهد کرد. پزشک اقدامات لازم را برای کاهش ریسک بروز عوارض جانبی حاصل از جراحی زیبایی شکم و تسریع فرآیند بهبود برای شما توضیح خواهد داد. به طور کلی برخی از عوارض جانبی حاصل از جراحی زیبایی شکم به شرح زیر می‌باشند:

  • بروز درد
  • خونریزی
  • عفونت در محل جراحی
  • لخته شدن خون
  • تشکیل بافت اسکار

 سایر عوارض جانبی خاص این روش جراحی به شرح زیر می‌باشد:

  • بروز تورم
  • بی حسی و درد مداوم
  • بروز مشکلات زیبایی

سوالات متداول درباره جراحی زیبایی شکم 


جراحی ابدومینوپلاستی چقدر طول می‌کشد؟ 

معمولاً جراحی ابدومینوپلاستی کامل حدود ۲ و نیم تا ۳ ساعت طول می‌‌کشد اما جراحی مینی ابدومینوپلاستی به طور متوسط یک تا دو ساعت طول خواهد کشید.

از چه نوع بیهوشی در عمل جراحی زیبایی شکم استفاده می‌شود؟ 

معمولا پزشک برای انجام جراحی زیبایی شکم از بیهوشی عمومی استفاده می‌‌کند اما در برخی موارد انتخابی از بی حسی اپی دورال استفاده خواهد کرد.

آیا بافت اسکار روی شکم ایجاد می‌شود؟  

انجام جراحی شکم با هدف بهبود ظاهر بدن باعث به وجود آمدن بافت اسکار خواهد شد اما بافت اسکار درون خط موهای زائد ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود و دیده نخواهد شد. معمولاً برش مورد نیاز برای انجام جراحی زیبایی شکم پایین تر از خط برش سزارین ایجاد می‌‌شود و به خوبی توسط لباس زیر پوشانده می‌شود. پزشک به منظور جلوگیری از نیاز به کشیدن بخیه‌ها یا ایجاد بافت اسکار حاصل از آن از بخیه‌های جذبی استفاده می‌کند.

آیا پس از جراحی زیبایی شکم امکان بارداری وجود دارد؟ 

اگر چه جراحی زیبایی شکم تاثیری بر روی بارداری شما نخواهد داشت باید انجام این روش جراحی را به پس از اتمام بارداری و تولد آخرین فرزند خود موکول کنید با این حال امکان انجام مجدد این روش در آینده وجود دارد.

آیا درد بعد از عمل جراحی طبیعی است؟  

درد بعد از عمل معمولاً خفیف است و به خوبی توسط داروهای مسکن ساده از قبیل پاراسیتامول کنترل می‌شود ولی در صورتی که جراح به سفت کردن شکم پرداخته باشد شما دچار درد بیشتری خواهید شد.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست