بوتاکس درماتوکس: مزایا، نحوه تزریق و ماندگاری بوتاکس درماتوکس

 بوتاکس یک روش غیر جراحی برای جوان سازی پوست است که معمولاً نتایج خوبی را به وجود می‌آورد. تا چند سال بوتاکس تنها روش موجود برای از بین بردن چین و چروک پویایی صورت محسوب می‌شد. هنوز هم تعداد زیادی از افرادی که قصد دارند به از بین بردن چین و چروک صورت خود از قبیل خطوط پنجه کلاغی و خط اخم بپردازند به سراغ بوتاکس می‌‌روند اما امروزه روش‌های درمانی متعددی وجود دارد. برخی از محصولاتی که با هدف از بین بردن چروک صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند درماتوکس مکانیسم عمل یکسانی دارند. آشنایی با مزایا و معایب هریک از این محصولات می‌تواند به بیمار برای دستیابی به نتایج دلخواه خود کمک کند.

درماتوکس چیست؟


اگرچه نمی‌توان از به وجود آمدن چین و چروک صورت به علت بالا رفتن سن جلوگیری کرد امکان از بین بردن آنها وجود دارد. انواع مختلفی از روش‌های تخصصی با هدف رفع چین و چروک صورت و حتی پیشگیری از به وجود آمدن آنها طراحی شده ‌اند. این محصولات حاوی ترکیبات ضد پیری هستند که باعث افزایش تولید کلاژن و جلوگیری از پیر شدن پوست خواهند شد. درماتوکس همانند بوتاکس حاوی سم بوتولینیوم پالایش شده است که به طور موقت باعث شل شدن یک مجموعه از عضلات کوچک که باعث به وجود آمدن چین چروک پویا می‌‌شوند خواهد شد. هنگامی ‌که این ترکیبات به درون بافت عضلانی ناحیه مورد نظر تزریق می‌شوند از ارسال سیگنال عصبی به مغز جلوگیری می‌کند و به این ترتیب دیگر نمی‌تواند ارتباط دقیقی با عضله داشته باشد که این امر منجر به از بین رفتن چروک صورت خواهد شد. اگرچه بوتاکس بعد درماتوکس عملکرد مشابهی دارند توسط تولید کننده‌های متفاوتی تولید شده‌ اند و محصول کشورهای مختلف می‌باشند. طبق اطلاعات بالینی به دست آمده این دو محصول از لحاظ ایمنی با یکدیگر برابر هستند و تاثیرات خوبی در درمان چین و چروک پویایی صورت ایفا می‌‌کنند.

درماتوکس چگونه عمل می‌کند؟


درماتوکس چگونه عمل می‌کند؟

عوامل متعددی در به وجود آمدن چین و چروک صورت نقش دارند به عنوان مثال هنگامی ‌که شما اخم می‌کنید یا روی موضوعی متمرکز می‌شوید عضلاتی که بین ابروها قرار دارند منقبض می‌شوند و باعث می‌شوند پوست چروک گردد. هنگامی ‌که شما چشم خود را ریز می‌کنید عضلات اطراف چشم منقبض می‌‌شوند و باعث به وجود آمدن خطوط پنجه کلاغی خواهند شد. تزریق بوتاکس درماتوکس زیر سطح پوست با هدف قرار دادن عضله از میزان فعالیت آن می‌‌کاهد تا به تدریج چین و چروک روی صورت از بین برود. پزشک به تزریق درماتوکس به درون عضلاتی می‌پردازد که منجر به بروز خط اخم و خطوط پنجه کلاغی شده اند و به طور موقت از فعالیت این عضلات جلوگیری می‌کند. در نتیجه با از بین رفتن فعالیت عضله ظاهر چین و چروک صورت کاهش پیدا می‌کند.

مشاوره با پزشک


 پزشکی که شما برای تزریق درماتوکس مراجعه می‌کنید باید تخصص خوبی در زمینه زیبایی و جوان سازی پوست به کمک محصولات قابل تزریق داشته باشد. شما می‌توانید برای کسب نتایج دلخواه خود با پزشک در ارتباط با نگرانی‌هایی که دارید یا مشکلات پوستی خود صحبت کنید. هدف از مشاوره با پزشک این است که پزشک با مشکلات شما آشنا شود و بتواند با توجه به نیازهای خاص شما به طراحی یک برنامه درمانی موثر بپردازد تا شما به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید.

آیا تزریق درماتوکس درد دارد؟


آیا تزریق درماتوکس درد دارد؟

پزشک برای تزریق درماتوکس به درون یک مجموعه از عضلات خاص صورت از یک سوزن بسیار نازک استفاده می‌کند تا بتواند نتایج خوبی را به وجود بیاورد. ممکن است در هنگام تزریق شما درد بسیار خفیفی را احساس کنید که به خوبی قابل تحمل است. در صورتی که شما نسبت به درد حساس هستید پزشک برای کاهش درد از داروی مسکن استفاده می‌کند. فرایند تزریق فقط چند دقیقه طول می‌کشد و پس از آن شما نیازی به استراحت در منزل نخواهید داشت. با این حال پزشک از شما می‌خواهد که حداقل تا دو ساعت پس از تزریق انجام فعالیت ورزشی سنگین خودداری کنید.

ماندگاری درماتوکس چقدر است؟


 معمولاً ماندگاری درماتوکس حدود ۳ تا ۴ ماه است و پزشک از شما می‌خواهد به محض آن که متوجه شدید اثر درمان از بین رفته است برای تزریق مجدد اقدام نمایید. تزریق منظم درماتوکس درون عضله زیر سطح پوست باعث افزایش طول عمر این روش درمانی خواهد شد.

آیا می‌توان طول عمر نتایج به دست آمده را افزایش داد؟


 اگرچه هیچ راهی برای افزایش طول عمر نتایج به دست آمده وجود ندارد پیروی کردن از نکات زیر می‌تواند تا حدودی طول عمر درماتوکس را افزایش دهد:

  • یک برنامه درمانی بلند مدت را طراحی کنید زیرا تزریق منظم درماتوکس به درون عضله باعث کاهش فعالیت عضله و از بین رفتن چین و چروک روی پوست خواهد شد.
  • مراقبت‌های پس از تزریق پیروی کنید و از ماساژ دادن شدید صورت خود به مدت ۲۴ ساعت پس از تزریق خودداری کنید. حداقل تا سه روز پس از تزریق از انجام روش‌های مانند لیزر درمانی یا سایر روش‌های مخصوص خودداری نمایید و از قرار دادن صورت خود در معرض گرما جلوگیری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید. راهب باعث از بین رفتن نتایج بدست آمده نمی‌شود اما سرعت بالا رفتن سن و پیری صورت را افزایش خواهد داد. خور خورشید باعث تخریب کلاژن و الاستین می‌شود، پوست نازک تر و ضعیف تر می‌کند و احتمال به وجود آمدن چین و چروک جدید را افزایش خواهد داد.
  • به طور صحیح خود را برای درمان آماده کنید. به منظور کاهش کبودی پس از درمان باید حداقل به مدت دو هفته قبل از تزریق از مصرف داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید.

آیا تزریق درماتوکس خطر دارد؟


 بدون شک تزریق درماتوکس مانند سایر روش‌های زیبایی با برخی عوارض جانبی همراه است و برخی از بیماران ادعا می‌کنند که دچار کبودی خفیف می‌شوند و حدود ۱ تا ۳ درصد از آنها از افتادگی پلک خود شکایت دارند که معمولاً با گذر زمان اصلاح می‌‌شود. به منظور کاهش ریسک بروز عوارض جانبی باید به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید که در یک محیط ایمن و با رعایت تمامی نکات ایمنی به تزریق درماتوکس بپردازد.

هزینه تزریق درماتوکس چقدر است؟


 هزینه تزریق درماتوکس به تعداد جلسات مورد نیاز، کیفیت محصولات مورد استفاده، وسعت ناحیه ای که باید درمان شود و موقعیت فیزیکی مطب پزشک بستگی دارد. امروزه با توجه به آن که روش‌های متعددی برای درمان چین و چروک صورت وجود دارد هزینه درمان کاهش پیدا کرده است. بوتاکس، درماتوکس، دیسپورت، زئومین یا محصولات دیگر برای جوان سازی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما باید با دقت به انتخاب آنها بپردازید. هنگامی ‌که برای تزریق هر یک این محصولات به پزشک مراجعه می‌کنید باید اطمینان حاصل نمایید که پزشک مورد نظر شما سابقه خوبی در زمینه جوان سازی پوست و تزریق این محصولات دارد. از مراجعه به مراکز غیر معتبر که به تزریق بوتاکس و محصولات مشابه می‌‌پردازند به شدت خودداری کنید. در هنگام تهیه محصول مورد نظر خود کاملا دقت کنید و از خریداری کردن آن در مراکز غیر معتبر به شدت پرهیز کنید.

سوالات متداول


سوالات متداول تزریق درماتوکس

آیا شروع درمان یا قطع درمان با روش‌های جوان سازی صورت باعث بروز مشکل می‌شود؟

 یکی از بهترین مزایای این روش‌های درمانی انعطاف پذیری آن در ارتباط با نتایج به دست آمده است به عبارتی قطع درمان و عدم تزریق مجدد آن هیچ گونه مشکلی را برای بیمار به وجود نخواهد آورد. در صورت عدم تزریق مجدد شما متوجه می‌شوید که به تدریج و طی مدت ۶ ماه چین و چروک صورت دوباره ایجاد می‌‌شوند و به غیر از این مسئله هیچ گونه مشکل دیگری نخواهید داشت. محققان عقیده دارند که تزریق منظم بوتاکس باعث می‌شود که احتمال به وجود آمدن چین و چروک صورت کاهش پیدا کند.

آیا تعویض محصول مورد نظر بیمار را دچار مشکل می‌کند؟

 اکثر افرادی که بعد از بوتاکس به سراغ سایر روش‌های مشابه می‌روند هیچ گونه تغییری را در نتایج به دست آمده مشاهده نخواهند کرد اما در برخی موارد نادر بیماران ادعا می‌کنند که یک محصول در مقایسه با سایر روش‌های موجود نتایج بهتری را به وجود آورده است. این تفاوت به فیزیولوژی بدن انسان ارتباط دارد. در صورتی که شما از سایر محصولات برای رفع چین و چروک خود استفاده کنید می‌توانید پس از گذشت چند ماه دوباره به سراغ تزریق بوتاکس بروید. تا زمانی که شما تحت نظر یک پزشک متخصص به تزریق یک محصول معتبر بپردازید دچار عوارض بسیار نادری خواهید شد.

چرا برای تزریق بوتاکس باید به متخصص زیبایی صورت مراجعه کرد؟

 مراجعه به پزشکی که در عرصه زیبایی صورت تخصص دارد از قبیل جراح پلاستیک صورت باعث می‌‌شود که شما نتایج خوبی را از درمان  دست بیاورید. مراجعه به یک جراح پلاستیک که تجربه خوبی در زمینه زیبایی صورت دارد می‌‌تواند به طور کامل شما را به نتایج مورد انتظارتان برساند و از چین و چروک صورت بکاهد. این گروه از پزشکان به خوبی می‌دانند که باید کدام گروه از عضلات صورت را هدف قرار دهند که چین و چروک را از بین ببرند اما هیچ تأثیری بر حالات طبیعی صورت بیمار نگذارند.

نوروتوکسین چیست؟ آیا شبیه بوتاکس است؟

 یکی از نگرانی‌های اصلی بیمارانی که به تزریق بوتاکس، زئومین، دیسپورت و درماتوکس می‌پردازند این است که این محصولات سمی هستند. همه این محصولات از یک نوروتوکسین تهیه شده‌ اند که اگر به صورت خوراکی مصرف کردن باعث بروز بیماری خواهند شد. نوروتوکسین به ترکیباتی گفته می‌‌شود که با تخریب سلولهای عصبی عملکرد بافت عصبی را تغییر می‌‌دهند. نوروتوکسین می‌تواند یک ماده شیمیایی باشد یا مانند بوتاکس از باکتری تهیه شود.

 بافت عصبی همیشه توانایی ترمیم خود را دارد به همین دلیل اثر بوتاکس موقت است. پس از آنکه بوتاکس یا درماتوکس به از بین بردن سلول‌های عصبی در نقاط خاص صورت پرداختند این سلول‌ها به تدریج سعی می‌‌کند توانایی خود را به دست بیاورند به همین دلیل اثر درماتوکس و بوتاکس حدود ۳ تا ۶ ماه است. نوروتوکسین‌های زیبایی از قبیل بوتاکس هیچ گونه آسیبی به پوست یا بافت عضلانی نمی‌‌رسانند به همین دلیل بیمار نباید در خصوص تغییر ظاهر صورت خود نگران باشد. تزریق بوتاکس و محصولات مشابه به طور موقت باعث فلج شدن عضله در ناحیه مورد نظر خواهند شد اما به تدریج عضله فعالیت طبیعی خود را به دست می‌‌آورد و این امر منجر به بروز مجدد چین و چروک خواهد شد. در صورتی که شما از نتایج به دست آمده از بوتاکس رضایت نداشته باشید باید حدود ۳ تا ۶ ماه صبر کنید تا دوباره صورت به حالت طبیعی خود برگردد.

 همه پزشکان بدون شک در هنگام تزریق بوتاکس با دقت و احتیاط عمل می‌کنند جای هیچ گونه نگرانی در ارتباط با تزریق بوتاکس وجود ندارد. در صورتی که تزریق بوتاکس بع طور صحیح انجام شود می‌‌تواند نتایج مطلوبی را برای شما به وجود بیاورد. امروز از نوروتوکسین‌ها در عرصه پزشکی نیز استفاده می‌‌شود و برخی از کاربردهای آن عبارت است از درمان اسپاسم غیر ارادی صورت از قبیل تیک صورت و چشمک زدن غیر ارادی، سردردهای میگرنی، اسپاسم دست و پا، تعریق بیش از حد، تنبلی چشم، دندان قروچه و درد مفصل تمپومندیبولار.

برای کسب نتایج دلخواه باید هر چند وقت یک بار به تزریق بوتاکس پرداخت؟

 به طور کلی پزشک به شما توصیه می‌‌کند که حدود سه یا چهار ماه برای تزریق مجدد به مطلب مراجعه کنید. پس از دو یا سه مرتبه تزریق شما شاهد افزایش طول عمر این نتایج به دست آمده خواهید بود و به تدریج زمان لازم برای تزریق بوتاکس افزایش پیدا می‌کند و شما به مقادیر کمتری بوتاکس نیاز خواهید داشت. تزریق مجدد بوتاکس باعث می‌شود عضله مدت بیشتری در حالت مورد نظر باقی بماند و چین و چروک صورت کمتر جلب توجه کنند.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست