انواع روش های حذف موهای زائد صورت و بدن زنان و مردان

موهای بدن کمتر، برای زنان و مردان، به طور فزاینده ای مورد توجه و جذاب تر به نظر می رسد. از این رو برداشتن مو با روش‌های مختلف برای از بین بردن موهای ناخواسته به طور موقت یا دائمی کاملاً متداول است. اما روش و هزینه مورد نیاز، به همان میزان موفقیت آمیز بودن حذف موهای زائد، متفاوت است.

محصولاتی که باعث از بین بردن مو شده و سایر محصولاتی که باعث کاهش رشد مو می گردد در دسترس هستند. در حالی که برخی محصولات را می توان در فروشگاه ها خریداری کرد، برخی دیگر توسط متخصصین پوست تجویز می شوند و تحت نظر پزشک استفاده می شوند. لیزر موهای زائد برای آقایان و خانم هایی که از اصلاح دائم یا کرم زدن های دائم خسته شده اند و به دنبال راه حل طولانی مدت برای حذف موهای ناخواسته خود هستند، تجویز می‌شود.

انواع روش های حذف موهای زائد


انواع روش های حذف موهای زائد

موضعی 

محصولات بدون نسخه و کرم های رفع مو بدون نسخه همیشه در دسترس هستند و باید همانطور که گفته شده استفاده شوند زیرا استفاده نادرست می تواند پوست را بسوزاند. انجام تست قبل از استفاده از کرم موم بر برای بررسی هر نوع تحریک پوستی یا عدم تحریک مهم است.

رویه ای 

 حذف موهای زائد با روش رویه ای

اصلاح 

اصلاح مو محبوب ترین روش رفع مو در بین آقایان و خانم‌ها است. روشی ارزان، سریع، راحت و نسبتاً بدون درد است. با این وجود، احتمال باقی ماندن یا ایجاد موهای زائد، بریدگی، رشد مجدد و سریع موهای زائد باعث تقاضای مصرف کنندگان برای روش‌های راحت تر و مداوم تر شده است. در صورت امکان، از تیغ تك تیغه‌ای استفاده كنید و در یك جهت اصلاح كنید. از رفتن به جلو و عقب در دو یا چند جهت در قسمت های تراشیده شده خودداری کنید.

نخ کشی 

درروش نخ کشی، یک نخ نازک (از جنس پنبه یا پلی استر) از نظر طولی دو برابر شده و سپس پیچ خورده می‌شود. سپس روی قسمت‌هایی از موهای ناخواسته صورت کشیده می‌شود، که موها را در سطح فولیکول جمع می‌کند. روش نخ ممکن است دردناک تر از اپیلاسیون باشد اما اثر آن 6 تا 10 هفته ادامه دارد.

اپیلاسیون

اپیلاسیون شامل استفاده از لایه ای از موم ذوب شده روی پوست و سپس سریع کشیدن آن در جهت مخالف رشد مو است. این باعث کنده شدن موها از ریشه می شود و بنابراین رشد مجدد مو را کند می کند، که این رشد بسته به نوع فرد ممکن است بعد از دو تا سه هفته اتفاق بیفتد. هر دو روش گرم و سرد موم در دسترس هستند. احتیاط اضافی همراه با موم گرم لازم یوده تا اطمینان حاصل شود آنقدر گرم نیست که پوست را بسوزاند. قرمزی و حساسیت ایجاد شده می تواند ساعت ها پس از کنده شدن مو دوام آورد. برخی معتقدند آسیب مکرر به فولیکول های مو ممکن است در نهایت باعث کاهش رشد مو در محل اپیلاسیون پی در پی شود. عوارض جانبی شامل درد در هنگام کندن مو، و همچنین فولیکولیت، زخم، افزایش لک پوستی و درماتیت است. از اپیلاسیون روی پوستهای تحریک شده ، آفتاب سوخته یا دارای خطوط و شکستگی خودداری شود. در صورت استفاده از انواع خاصی از کرم های آکنه یا ایزوترتینوین (دارویی برای درمان آکنه شدید) از اپیلاسیون خودداری کنید. موم می تواند پوست را از بین ببرد.

شوگرینگ 

شوگرینگ از نظر متود با اپیلاسیون مشابه است. این روش شامل یک خمیر نرم است که در محل رفع موی مورد نظر روی پوست اعمال می شود و سپس جدا می شود. هر دو روش را می توان در خانه با استفاده از کیت های فروخته شده در فروشگاه ها یا سالن ها انجام داد.

الکترولیز 

الکترولیز تنها روش از بین بردن مو است که می تواند موها را به طور دائم از بین ببرد. این روش از بین بردن موها مستقل از رنگ مو یا پوست فرد است. این فرایند شامل قرار دادن یک سوزن کوچک و ریز در فولیکول مو و به دنبال آن استفاده از یک جریان الکتریکی کوچک برای آسیب رساندن و سپس تخریب فولیکول است. دو روش اصلی الکترولیز وجود دارد:

  • الکترولیز گالوانیک از یک جریان الکتریکی مستقیم برای ایجاد یک واکنش شیمیایی استفاده می کند که باعث از بین رفتن فولیکول مو می شود.
  • ترمولیز، یک جریان متناوب با فرکانس بالا، ارتعاشات را به اندازه کافی قوی ایجاد می کند تا فولیکول های مو را گرم و از بین ببرد.

ترکیبی از این دو رویکرد گاه استفاده می شود. اثربخشی به مهارت تکنسین بستگی دارد. هر درمان بین 15 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. این روش می تواند دردناک باشد. یک کرم بی حسی موضعی که یک ساعت قبل از این عمل اعمال می شود می تواند ناراحتی را کاهش دهد.

الکترولیز می تواند باعث ایجاد قرمزی در مناطق تحت درمان و همچنین زخم شدن و افزایش یا کاهش رنگدانه شود.این روش نباید توسط افرادی که دارای دستگاه ضربان ساز هستند استفاده شود.

نور پالس شدید 

دستگاه های نور پالس شدید (IPL) لیزر نیستند. این ماشین ها از یک پرتوی بسیار متمرکز نور، غالباً با استفاده از یک کرم یا ژل، برای سوزاندن ساقه مو استفاده می شوند. IPL ها پهنای باند وسیعی از نور ایجاد می کنند که می تواند تمام بافت های اطراف را گرم کند، و این امر باعث اختلال در رشد موها و خطر بیشتر برای سوختگی بخصوص در پوست های تیره می شود. خطرات IPL شامل آسیب دیدگی چشم، تغییرات رنگدانه های پوستی، زخم و تحریک موی متناقض است. با توجه به خطر قابل توجهی از آسیب، توصیه می شود پس از مشورت با متخصص پوست یا تحت نظر متخصص پوست، این روش را انجام دهید.

لیزر برای حذف موهای زائد 

 

لیزر برای حذف موهای زائد

اپیلاسیون و کندن موهای زاید نه تنها موقتی است بلکه می تواند برای نواحی ظریف دردناک و تحریک کننده باشد. لیزر موهای زائد یک راه حل طولانی مدت است که می‌تواند در حداقل 6 جلسه 90٪ از موهای ناخواسته شما را از بین ببرد.

شما می توانید برای مدیریت رشد موهای خود از اصلاح، موم، یا از کرم های رفع مو استفاده کنید، اما این روش ها همه یک چیز مشترک دارند آنها موقتی هستند. شما باید موهای ناخوشایند و ناخواسته خود را دوباره و دوباره اصلاح کنید تا پوست شما صاف شود. پزشکان همچنین از یک سیستم خنک کننده مخصوص طراحی شده در طول درمان با لیزر موهای زائد، برای کاهش هرگونه ناراحتی در طول عمل استفاده می کنند.

لیزر چه مزایایی دارد و آیا لیزر موهای زائد ارزشش را دارد؟ 

  • به طور متوسط با کاهش دائمی 68 – 74٪ در رشد مو زاید همراه است. بخاطر داشتن مزایای اضافی پوست نرم و صاف، موها زاید نرم تر، باریک تر و کندتر رشد می کنند.
  • با تراشیدن بسیار کمتر، دیگر نیازی به نگرانی در مورد داشتن دوباره موهای تیغ تیغی یا پاهای خاردار نخواهید داشت.
  • پولی که با گذشت زمان برای اپیلاسیون خرج می کنید و عوارضی که بر روی پوست می گذارد، باعث می شود لیزر موهای زائد راهی برای حفظ سلامتی پوست و صرفه جویی در هزینه در طولانی مدت باشد.
  • حذف موی زاید صورت سایه تیره پوست را از بین می برد و نیاز به استفاده مداوم از آرایش برای پوشاندن تیرگی های ناحیه صورت را کاهش می دهد.
  • موهای زائد پس از گذراندن دوره لیزر موهای زائد کاملاً ازبین می روند و خبری از زخم های بعد پروسه حذف مو وجود ندارد.

آیا این روش برای شما مناسب است؟ 

لیزر موهای زائد برای آقایان و خانم هایی که از اصلاح و مرتب کردن موها زاید خسته شده اند و به دنبال راه حل طولانی مدت برای حذف موهای ناخواسته خود هستند، استفاده می شود. فناوری لیزر با هدف قرار دادن رنگدانه تیره کار می کند. برخی از لیزرها روی پوست های کم رنگ و موهای تیره و درشت کار می کنند. افراد با پوست تیره یا با موهای سیاه به نوع دیگری از لیزر نیاز دارند. افراد با موهای بلوند یا سفید به راحتی به لیزر درمانی جواب نمی دهد. به طور کلی، هرچه پوست روشن تر و موها تیره تر و درشت تر باشد، نتیجه بهتری از روش لیزری بدست می آید. پزشک می تواند ارزیابی کاملی از نیاز شما در مورد لیزر موهای زائد و اینکه چند جلسه  در مشاوره اولیه خود نیاز داشته باشید، انجام دهد.

لیزر موهای زائد چگونه عمل می کند؟ 

لیزرهایی که برای کاهش دائمی مو طراحی شده اند طول موج هایی از نور را که توسط رنگدانه در مو جذب می شوند (ملانین) ساطع می کنند. اگر پوست اطراف آن از رنگ مو روشن تر باشد، انرژی لیزر در ساقه مو متمرکز شده، بدون از بین رفتن آن روی پوست یا فولیکول، آن را از بین می برد. نکته اصلی یک درمان مطمئن و کارآمد، توانایی دستگاه برای ارائه باند باریک است که باعث از بین رفتن فولیکول مو می شود اما به پوست اطراف آسیب نمی رساند. در حالی که لیزر پرتویی را منتشر می کند که فقط بدنه مو را گرم می کند، گرما از بدنه مو به بافت اطراف برای چند میلی ثانیه بعد از پالس لیزر منتقل می شود. چندین مدل دستگاه لیزر دارای اتصالات خنک کننده بوده که پوست اطراف آن را خنک می کنند تا هرگونه حرارت منتقل شده را به طور کامل جذب کنند.

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟ 

برای کاهش دائمی موهای زاید، لیزرهای مو تأیید شده است. آنها به طور دائمی تولید مو را مختل می کنند، مشروط بر اینکه نوع  مو با نوع مناسب لیزر تطبیق داده شود. با این وجود لیزرهای موهای زائد 100 درصد موهای موجود در ناحیه مورد نظر را ازبین نمی برد. با درمان های مناسب، لیزر می تواند بیشتر موهای درشت را روی ناحیه بدن از بین ببرد، اما نمی تواند موهای ریزتر را از بین ببرد. برای دستیابی به حذف کامل مو در هر ناحیه و بین بردن موهای ریزتر، به درمان های الکترولیز نیاز است. هر مویی که پس از 12 ماه رشد کند، موهای جدیدی است که به دلیل عوامل بیشماری مانند سن، شرایط پزشکی یا تغییرات هورمونی می تواند رشد کرده باشد.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟ 

به طور کلی، لیزر موهای زائد خیلی دردناکتر از اپیلاسیون نیست، اما این حس درد متفاوت است. هر پالس شبیه احساس یک باند لاستیکی (رزینی) است که برای لحظه ای روی پوست می چسبد. درد هنگامی که لیزر به پوست ضربه می زند احساس می شود ولی این درد دوام ندارد. اکثر افراد به کرم بی حسی احتیاج ندارند، اگرچه می توان برای بیماران حساس تر، قبل از پروسه لیزر این کرم را تجویز کرد. با توجه به خطرات قابل توجهی که در لیزر موهای زائد وجود دارد که می تواند شامل، آسیب دیدگی چشم، تغییر رنگ پوست، زخم، سوختگی پوست و تحریک موهای متناقض باشد، توصیه می شود پس از مشورت با متخصص پوست یا تحت نظر متخصص پوست، این روش را انجام دهید.

آیا نوع و رنگ پوست در درمان تأثیر می گذارد؟ 

اگر پوست زیتونی یا تیره دارید، هنوز می توانید از درمان لیزری بهره مند شوید. کادر مجرب ما اطمینان حاصل می کنند که پوست شما در طول برنامه درمانی شما صدمه ای نخواهد دید. انواع پوست فیتزپاتریک V و VI (رنگ های تیره تا خیلی تیره پوست) به دلیل گرمای بیش از حد ایجاد شده بر روی پوست، گزینه های مناسبی برای لیزر نیستند. به یاد داشته باشید، انرژی لیزر جذب رنگدانه می شود، بنابراین هرچه رنگدانه بیشتری در پوست ایجاد شود، گرمای بیشتری به صورت سطحی جذب می شود.

چه تعداد درمان مورد نیاز است؟ 

این می تواند بین هر فرد متفاوت باشد اما بیشتر متقاضیان  کاهش 90٪ ای موهای زاید در طی 6-8 هفته درمان را تجربه می کنند. درمان ها هر 6-8 هفته برای ناحیه بدن و 4-6 هفته برای صورت انجام می شود.

عوارض جانبی 

عوارض جانبی احتمالی شامل تاول، تغییر رنگ پوستی، قرمزی، تورم و جای زخم است. مشکلات رنگدانه، مانند لکه های سفید در جایی که لیزر رخ داده است، در پوست های برنزه شده یا تیره احتمال بیشتری دارند.

آیا لیزر موهای زائد گران است؟ 

در مقایسه با هزینه اصلاح یا اپیلاسیون، جلسات لیزر موهای زائد از نظر هزینه بسیار ارزشمند اند. یادآوری این نکته نیز مهم است که لیزر ارزان قیمت همیشه به معنای بهتر یا بی خطر بودن آن روش نیست.

آیا می توان از لیزر موهای زائد سرطان گرفت ؟

خیر. سرطان در اثر اشعه ماوراء بنفش نور ایجاد می شود (نور ماوراء بنفش که به DNA سلول تابش می کند باعث ایجاد رشد نامنظم می شود و باعث ایجاد سرطان می شود. روش حذف موهای زائد با لیزر از طیف نور قرمز استفاده می کنند) مخصوصاً مادون قرمز که فقط توسط رنگدانه تیره موجود در ملانین مو شما جذب می شود. این باعث عدم تغییر در سلول های پوست شما می شود و بسیار بی خطر است.

آیا مردان می توانند لیزر موهای زائد داشته باشند؟ 

بله. یکی از دلایلی که لیزر موهای زائد برای آقایان ایده آل است این است که برای تمام بدن کارایی خود را نشان می دهد و نتایج طولانی مدت دارد. از ریش های ناخواسته گرفته تا کل ناحیه پشت، قفسه سینه یا شکم، لیزر موهای زائد کارآمد و مؤثر است.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست