عوارض بوتاکس صورت: راه پیشگیری از عوارض بوتاکس چیست؟

 تزریق سم بوتولینیوم از قبیل بوتاکس با هدف رفع چین و چروک و خطوط صورت و شل کردن عضلات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلیون‌ها نفر از بوتاکس به منظور رفع چین و چروک صورت خود و اصلاح خطوط آن از قبیل خطوط پنجه کلاغی، خط اخم و خطوط روی پیشانی استفاده می‌‌کنند. در صورتی که حالت صورت باعث به وجود آمدن چروک پویا شده است می‌‌توانید از تزریق بوتاکس برای برطرف کردن آنها استفاده کنید. بوتاکس یکی از روش‌های درمانی رایج در جهان است که با هدف رفع خطوط صورت تزریق می‌گردد و در صورتی که به طور صحیح به درون ناحیه مورد نظر تزریق شود هیچ گونه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. تزریق بوتاکس باید توسط پزشک انجام گردد و به هیچ عنوان برای درمان خطوط صورت به سالن زیبایی مراجعه نکرد. استفاده از بوتاکس پیشینه درمانی طولانی دارد و یکی از روش‌های پرکاربرد برای رفع خطوط صورت محسوب می‌شود که مورد تایید تعداد زیادی از کشورها قرار دارد. در صورتی که تزریق بوتاکس توسط یک پزشک با تجربه و به طور صحیح و با رعایت همه نکات ایمنی انجام شود شما دچار هیچ گونه عارضه جانبی نخواهید شد.

 تزریق بوتاکس چقدر طول می‌کشد؟ آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟


تزریق بوتاکس چقدر طول می‌کشد؟ آیا تزریق بوتاکس درد دارد

 به طور کلی فرایند تزریق بوتاکس حدود ۱۰ دقیقه طول می‌‌کشد و پزشک با شما در خصوص هدف از درمان صحبت می‌‌کند و سپس به معاینه صورت شما خواهد پرداخت تا بتواند نقاط مناسب برای تزریق بوتاکس را مشخص کند. برخی از بیماران می‌‌گویند که تزریق بوتاکس احساسی شبیه فرو رفتن سوزن درون پوست را به وجود می‌‌آورد به همین دلیل اکثر پزشکان از کمپرس یخ به منظور بیحس کردن ناحیه مورد نظر استفاده می‌‌کنند. در صورتی که درد و ناراحتی حاصل از تزریق باعث نگرانی شما شده باشد پزشک قبل از تزریق بوتاکس از پماد بی حسی موضعی استفاده خواهد کرد. پس از تزریق بوتاکس شما به مقداری استراحت نیاز دارید اما پس از مرخص شدن از مطب پزشک می‌‌توانید فوراً به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید.

عوارض بوتاکس چیست؟


عوارض بوتاکس چیست؟(

 اگرچه تزریق سم و طول آن یا به عنوان یک روش ایمن در نظر گرفته می‌شود برخی از خطرات حاصل از آن به شرح زیر می‌باشد:

  • ممکن است شما به مدت ۲۴ ساعت اول پس از تزریق بوتاکس دچار علائم و نشانه‌های شبه آنفولانزا شوید یا در محل تزریق شاهد مقداری کبودی باشید.
  • پس از تزریق بوتاکس حالات صورت در ناحیه ای که تحت درمان قرار گرفته است ضعیف خواهد شد که معمولاً با از بین رفتن اثر درمان این مشکلات برطرف خواهد شد به عنوان مثال در صورتی که شما به منظور از بین بردن خطوط عمودی بین ابروهای خود تحت درمان با تزریق بوتاکس را گرفته ‌اید دچار افتادگی پلک خواهید شد که به تدریج از بین خواهد رفت.
  • در صورتی که تزریق بوتاکس به طور مداوم انجام شود بدن نسبت به درمان مقاوم خواهد شد.
  • در موارد نادر ممکن است بیمار طی مدت چند ساعت یا چند روز یا چند هفته پس از درمان دچار مشکلات جدی از قبیل تاری دید یا دوبینی ناشی از تزریق بوتاکس در اطراف چشم شود ایا در صورت تزریق بوتاکس در گردن دچار اختلالات تنفسی شود.

 در صورتی که پس از تزریق سم بوتولینیوم دچار هرگونه مشکلی در ارتباط با بینایی یا تنفس شده اید باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض جانبی بوتاکس که بر الگوی خواب تاثیر می‌گذارد


عوارض جانبی بوتاکس که بر الگوی خواب تاثیر می‌گذارد

 برخی از عوارض جانبی تزریق بوتاکس که بر الگوی خواب تاثیر می‌گذارند در بخش زیر توضیح داده شده است. علاوه بر درد خفیف و کبودی ناشی از تزریق بوتاکس دو مورد از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید که عبارت است از:

  • سردرد و خستگی در افرادی که تحت درمان با بوتاکس قرار گرفته ‌اند شایع است و همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم ممکن است بیمار برای خوابیدن دچار مشکل شود و در صورتی که مشکل او بسیار شدید باشد باید به پزشک مراجعه نماید. پس از تزریق بوتاکس بیمار باید حداقل به مدت ۴ ساعت به خود فرصت بدهد سپس بخوابد. اختلال خواب معمولاً تا ۲۴ ساعت طول می‌‌کشد و سپس بهبود خواهد یافت.
  • اگرچه اضطراب و عصبانیت پس از تزریق بوتاکس شایع نیست برخی از بیماران دچار اضطراب و عصبانیت زیادی خواهد شد. با این حال تحقیقات انجام شده نتوانسته از ارتباط مستقیم بین تزریق بوتاکس و عصبانیت را نشان دهد اما عصبانیت پس از تزریق بوتاکس و اضطراب مرتبط با اختلالات خواب جز عوارض جانبی بوتاکس در نظر گرفته شده است. اگر شما قبل از تزریق بوتاکس نیز دچار اضطراب و عصبانیت بوده اید باید با پزشک خود صحبت کنید تا به شما برای بهبود این اختلال پس از درمان با بوتاکس کمک کند.

 از آنجایی که سم بوتولینیوم به شدت برای بدن سمی است در صورتی که شما دچار هر گونه مشکل یا عارضه جانبی شدیدی شده باشید باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید. درمان اختلالات ایجاد شده به ویژه اختلال خواب ناشی از تنگی نفس یا اختلال بلع که پس از چند ساعت بهبود نیافته است کاملاً ضروری می‌باشد.

چرا پس از تزریق بوتاکس نباید خوابید؟


 تزریق بوتاکس روش نسبتاً ساده است اما باید به منظور پیشگیری از بروز عوارض جانبی پس از تزریق بوتاکس نخوابید. به عنوان یک قانون کلی به خاطر داشته باشید که خوابیدن یا دراز کشیدن حداقل به مدت ۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس ممنوع است. هنگامی ‌که شما به مدت طولانی دراز می‌کشید و به سمت جلو خم می‌شوید نیروی جاذبه باعث جابجا شدن بوتاکس خواهد شد و بوتاکس به سمت سایر نقاط بدن حرکت خواهد کرد. عمر حرکات خفیف بدن معمولا هیچ گونه مشکلی به وجود نمی‌آورد اما در صورت جابجا شدن بوتاکس ممکن است شما دچار عوارضی از قبیل دوبینی یا افتادگی پلک شوید. در صورتی که پس از تزریق بوتاکس در ناحیه ای که این دارو تزریق شده است بخوابید ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل افتادگی پلک و دوبینی شوید که حدود سه ماه یا حتی در برخی موارد مدت بیشتری طول می‌کشد تا این مشکل برطرف گردد.

 همچنین ممکن است لازم نباشد که شما در هنگام شب به طور کامل به پشت بخوابید اما پزشکان توصیه می‌کنند که در چند روز اول پس از تزریق بوتاکس برای خوابیدن فقط به پشت دراز بکشید و از سایر حالت‌های خوابیدن اجتناب نمایید. از آن جایی که بوتاکس به درون عضلات بدن نفوذ می‌کند ممکن است به علت خوابیدن روی یک پهلو به مدت طولانی و تحت فشار قرار گرفتن صورت دچار مشکلات مرتبط با حرکت کردن بوتاکس و عدم تقارن دو طرف صورت شوید. اگر شما عادت دارید روی شکم بخوابید و سعی کنید نکات مرتبط با خوابیدن پس از تزریق بوتاکس را رعایت نمایید. اگرچه حرکت کردن بوتاکس و تاثیر گذاشتن بر سایر نقاط صورت به ندرت رخ می‌دهد شما باید کاملا احتیاط کنید تا از جابجا شدن بوتاکس و بروز عوارض جانبی مرتبط با پیشگیری گردد. اگر شما برای اولین بار به تزریق بوتاکس می‌‌پردازید باید دقت داشته باشید که احتمال بروز عوارض جانبی پس از تزریق بوتاکس وجود دارد اما می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد و در این راستا باید از دستورات پزشک پیروی نمایید.

 نکته دیگری که باید در خصوص مراقبت‌های پس از تزریق بوتاکس به خاطر داشته باشید این است که برخی از پزشکان عقیده دارند که خوابیدن پس از تزریق بوتاکس هیچ گونه عوارض جانبی را برای شما به وجود نمی‌آورد. اما از آنجایی که شرایط همه افراد یکسان نیست و عضلات آنها با یکدیگر تفاوت دارند و واکنش متفاوتی به تزریق بوتاکس می‌دهند به همین دلیل باید به منظور پیشگیری از بروز عوارض جانبی بوتاکس از همه نکات توصیه شده پیروی نمایید. در صورتی که شما تصور می‌‌کنید پس از تزریق بوتاکس خسته هستید و به خواب بعد از ظهر نیاز دارید با پزشک خود صحبت کنید تا در هنگام صبح به تزریق بوتاکس بپردازد. در این حالت شما زمان کافی برای بیدار ماندن خواهید داشت و نیازی به خوابیدن ندارید. اکثر افراد با هدف محافظت از پوست خود، افزایش اعتماد به نفس و کاهش مشکلات مرتبط با زیبایی پوست تحت درمان با بوتاکس قرار می‌گیرند. با این حال بروز عوارضی از قبیل افتادگی پلک یا دوبینی را نمی‌توان انکار کرد اما با رعایت دستورات پزشک می‌‌توان نتیجه مطلوبی را از درمان به دست آورد.

چگونه باید به کنترل درد پس از تزریق پرداخت؟


 تزریق بوتاکس به عنوان یک روش درمانی غیر تهاجمی در نظر گرفته می‌‌شود و احساس درد و ناراحتی پس از تزریق باید به صورت خفیف باشد و هیچ اختلالی در خوابیدن شما به وجود نیاورد. در صورتی که شما در محل تزریق بوتاکس دچار درد یا هستید یا سردرد دارید می‌‌توانید با مشورت پزشک خود از داروهای مسکن مانند تیلنون استفاده کنید. پزشک از شما می‌خواهد که از مصرف برخی داروها مانند آسپرین که حاوی رقیق کننده‌های خون هستند اجتناب نمایید تا ریسک بروز کبودی پس از تزریق کاهش پیدا کند. برای تسکین درد می‌توانید در هنگام استراحت از کمپرس سرد استفاده کنید اما از وارد کردن فشار به ناحیه ای که تحت درمان قرار گرفته است خودداری کنید. به هیچ عنوان کمپرس یخ را به طور مستقیم روی پوست خود نگذارید زیرا باعث سوختگی آن خواهد شد.

چگونه از عوارض بوتاکس پیشگیری کنیم؟


چگونه از عوارض بوتاکس پیشگیری کنیم؟

 خوشبخت آن دوران بهبود پس از تزریق بوتاکس نسبتاً کوتاه است و شما می‌توانید پس از خارج شدن از مطب پزشک به انجام فعالیت روزمره خود بپردازید. در بخش زیر به تعدادی از نکات مرتبط با بهبود پس از تزریق بوتاکس اشاره می‌کنیم که به شما برای کسب نتایج مطلوب کمک می‌‌کند:

  • به انجام حرکات متداول صورت خود بپردازید زیرا ورزش کردن با صورت از قبیل لبخند زدن، اخم کردن و بالا آوردن ابروها به شما برای کسب نتایج مطلوب کمک می‌‌کند و باعث می‌شود بوتاکس به طور صحیح در عضلات مورد نظر قرار بگیرد.
  • از فشار وارد کردن به صورت خود اجتناب نمایید و در هنگام خوابیدن در طول روز یا شب باید به پشت بخوابید. به مدت ۲۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس از ماساژ دادن صورت خود یا استفاده از کلاه و عینک خودداری نمایید زیرا ممکن است باعث توزیع نابرابر بوتاکس شوند. برای ماساژ کامل صورت شما باید به پشت دراز بکشید و به همین دلیل باید ماساژ صورت خود را قبل از تزریق بوتاکس یا یک روز پس از آن انجام دهید. حداقل ۲۴ ساعت پس از درمان به انجام سایر روش‌های مربوط به درمان صورت بپردازید.
  • از انجام دادن هر گونه فعالیتی که با صورت تماس دارد خودداری کنید. ممکن است پس از تزریق بوتاکس وسوسه شوید به چین و چروک صورت خود دست بزنید اما باید بدانید که تا ۶ ساعت پس از درمان مجاز به دست زدن به صورت خود نخواهید بود.
  • از ورزش سبک غافل نشوید. اگرچه انجام دادن تمرینات ورزشی سنگین از قبیل وزنه برداری یا تمریناتی که با حرکات متعددی همراه هستند مانند یوگا یا یوگا هوازی ممنوع می‌باشد انجام دادن فعالیت جسمانی سبک توصیه می‌‌شود.
  • از قرار گرفتن در مقابل گرمای شدید خودداری کنید. به طور کلی نباید ناحیه ای که تحت درمان با بوتاکس قرار گرفته است در معرض گرمای شدید ناشی از نور آفتاب، و سونای خشک و بخار قرار بگیرد زیرا سم بوتولینیوم در معرض گرما به راحتی به سایر نقاط صورت حرکت می‌کند.
  • از کرم احیا کننده مخصوص شب استفاده کنید. هدف از تزریق بوتاکس بهبود زیبایی صورت است و شما باید از کرم مخصوص شب استفاده کنید تا در هنگام خواب هیچ گونه چروک و خطی روی صورت شما ایجاد نشود.

اگر شما دوست دارید به انجام فعالیت‌های خاص خود بپردازید باید به خاطر داشته باشید که تا ۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس و استراحت کردن ضروری است. به طور کلی تزریق بوتاکس با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که به بدن خود فرصت بدهید به جذب بوتاکس درون عضلات مورد نظر بپردازد.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست