جراحی ژنیکوماستی (عمل کوچک کردن سینه مردان) چگونه انجام میشود؟

رشد سینه مردان یا بزرگ بودن سینه‌های آن‌ها تحت عنوان ژنیکوماستی نیز شناخته می‌شود. این شرایطی است که بسیاری از مردان را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند برای آن‌ها بسیار آزاردهنده باشد. تکنیک‌های کوچک کردن سینه مردان می‌توانند چربی اضافی و / یا بافت غده‌ای را که باعث بزرگ شدن ظاهر سینه‌ی مردان می‌شود کاهش دهند و درنهایت ظاهر صاف‌تری به سینه می‌دهند و به آقایان کمک می‌کنند نسبت به ظاهر خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

علت بزرگ شدن سینه مردان


رشد پستان  در مردان می‌تواند به دلیل عدم تعادل هورمونی، افزایش وزن یا ژنتیک باشد. در حدود 30 تا 40٪ از پسران نوجوان ، در دوران بلوغ دچار مقداری رشد سینه ها (به نام “ژنیکوماستی دوران بلوغ” ) می‌شوند که معمولاً بعد از یک تا دو سال برطرف می‌شود. هنگامی که این مشکل بیش از دو سال پس از بلوغ باقی بماند، از نظر پزشکی به عنوان ژنیکوماستی نامیده می‌شود. ورزشکاران مرد که ممکن است از استروئیدهای آنابولیک استفاده کرده باشند نیز مستعد ابتلا به ژنیکوماستی هستند.

چندین عامل وجود دارد که ممکن است منجر به ایجاد ژنیکوماستی شود و این بیماری در واقع کاملاً شایع است. خوشبختانه پزشکان روش‌های پیشرفته‌ای برای کوچک کردن سایز سینه در مردان ارائه می‌دهند که می‌توانند با نتایج موفقیت آمیزی، مشکل ژنیکوماستی را برطرف کنند.

آیا من ژنیکوماستی دارم؟


 

آیا من ژنیکوماستی دارم؟

شایع‌ترین علائم ژنیکوماستی شامل مجموعه‌ای از چربی اضافی یا بافت غددی اضافی در سینه‌ها است. علائم دیگری مانند تورم یا برآمدگی بر روی نوک سینه‌ها، ظاهر نامتقارن بین سینه‌ها، و یا حساسیت و سوزش در سینه‌ها ممکن است وجود داشته باشد.

در اصطلاحات پزشکی، در واقع دو نوع ژنیکوماستی وجود دارد. ژنیکوماستی واقعی اصطلاحی است که برای نشان دادن ژنیکوماستی که ناشی از بافت اضافی پستان یا بافت غده‌ای می‌باشد، در حالی که شبه ژنیکوماستی، نوعی ژنیکوماستی را توصیف می‌کند که در درجه اول ناشی از چربی اضافی در نواحی پستان است. در بعضی موارد، فرد ممکن است در هر دو شرایط قرار گیرد.

بیماران مبتلا به ژنیکوماستی معمولاً در هنگام پوشیدن پیراهن‌های خاصی مانند پیراهن‌های گلف یا در آوردن پیراهن خود در استخر یا در موقعیت‌های اجتماعی دیگر، معذب هستند. بعضی از مردان در واقع تا اواسط اواخر دهه 20 و 30 سالگی به این شرایط توجهی نمی‌کنند – خصوصاً مردان ورزشکاری که اندامی عضلانی دارند که به خاطر کندی متابولیک و تغییر سبک زندگی‌شان، وزن اضافی خود را تحمل می‌کنند.

هنگامی که برای مشاوره اولیه و شاید محرمانه خود مراجعه میکنید، پزشک مناطق نگران کننده و مشکل‌دار را معاینه می‌کند و تعیین می‌کند شما کدام نوع ژنیکوماستی را دارید. هنگامی که او نیازهای شما را ارزیابی کرد و در مورد اهداف خود با شما صحبت کرد، یک رویه‌ی درمانی را مخصوص خود شما مطرح می‌کند که برای پاسخگویی به انتظارات شما ایجاد شده است.

آیا تمریناتی برای ژنیکوماستی وجود دارد که بتواند به کاهش این مشکل کمک کند؟


برخی از انواع تمرینات ممکن است به کاهش اثرات ژنیکوماستی کمک کند. با این حال، این فقط در مورد بیمارانی که دچار شبه ژنیکوماستی (چربی اضافی در سینه‌ها به جای بافت غددی اضافی) هستند، صدق می‌کند. در این موارد، تکنیک‌های ورزشی از قبیل پرس سینه، تمرینات شنا ، قفسه دمبل (حرکت پرواز با دمبل) و سایر تمریناتی که روی قفسه سینه تمرکز می‌کنند ممکن است برای کاهش چربی و ایجاد عضله در ناحیه پکتوراتی مفید باشد. در کنار تمرینات هوازی منظم و یک رژیم غذایی سالم، ممکن است افراد بتوانند ظاهر مناسب‌تری را در سینه‌هایشان بسازند.

در موارد ژنیکوماستی واقعی که در آن بافت غده علت اصلی سینه‌های بزرگ شده است، حتی انجام تمرینات شدید نیز این بیماری را به طور کامل از بین نمی‌برد. معمولاً، مؤثرترین روش برای کاهش چشمگیر وضعیت ژنیکوماستی واقعی برای اکثر بیماران، جراحی کوچک کردن سینه‌ی مردان است که می‌تواند بافت اضافی (و چربی را در صورت وجود ترکیبی از دو شرایط موجود) از بین ببرد و باعث بهبود ظاهر سینه شود.

گزینه‌های جراحی برای کاهش ژنیکوماستی چیست؟


گزینه‌های جراحی برای کاهش ژنیکوماستی چیست؟

بسیاری از پزشکان در انجام بسیاری از آخرین تکنیک‌های جراحی برای ژنیکوماستی، از تجربه‌ی کافی برخوردارند، از جمله:

عمل لیپوساکشن با برش بافت با حداقل حالت تهاجمی

پزشک از یک تکنیک تخصصی و حداقل تهاجمی برای از بین بردن بافت‌های ایجاد کننده ژنیکوماستی و تغییر شکل مجدد ناحیه قفسه سینه و بازسازی فرم مردانه استفاده می‌کند. این روش درمانی حداقل تهاجمی برای ژنیکوماستی شامل دو برش “به شکل سوراخ” 2 میلی متری است. دیواره‌ی قفسه‌ی سینه و ناحیه‌ی زیر بغل با استفاده از میله‌ی کانولای مخصوصی که برای بافت فیبردارتر طراحی شده است (که بیشتر در سینه‌ی مردان اینگونه است)، از چربی اضافه پاکسازی شده و فرم داده می‌شوند. بعد از آنکه عمل لیپوساکشن از راه دیواره قفسه سینه و ناحیه زیر بغل انجام شد، مرحله‌ی ” بیرون کشیدن” قسمت برش داده شده در طی عمل انجام می‌گیرد تا بافت فیبری سینه عملاً از زیر هاله و قسمت نوک سینه خارج گردد.

گاهی اوقات بیماران احساس می‌کنند نوک سینه‌های “پف کرده‌ای” دارند، و عمل کوچک کردن سینه مردان، سینه را به شکلی “بدون زخم” از بین می‌برد و صاف می‌کند. این عمل جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود و از برش‌های بزرگ و باز و زخم – از جمله جای زخم پیوند نوک سینه – که یکی از تکنیک‌های سنتی است، جلوگیری می‌کند. بیشتر بیماران متوجه صاف شدن قابل توجه سینه‌ی خود و همچنین “کوچک شدن” اندازه‌ی هاله‌ی نوک سینه‌ی خود (که اغلب در این موارد بزرگ است) می‌شوند.

کوچک کردن نوک سینه 

گاهی اوقات، آقایان نگران هستند که نوک سینه‌هایشان را به دلیل بزرگ بودن یا برجستگی بیش از حد نوک سینه‌ها از زیر پیراهن معلوم باشند. این موارد علاوه بر عمل ” پف کردن” نوک سینه‌ها می‌تواند با روش ساده‌ای که در مطب انجام می‌شود اصلاح شود و تقریباً در 20 تا 30 دقیقه تحت بی‌حسی موضعی انجام شود.

جراحی “کوچک کردن کامل سینه‌ی مردان” 

جراحی “کوچک کردن کامل سینه مردان” (لیفت سینه با پدیکل) پس از کاهش وزن برای مشکل شبه ژنیکوماستی چیست؟ بسیاری از افرادی که وزن زیادی را از دست داده‌اند، دچار مقادیر بیش از حدی از پوست شل شده در ناحیه ی سینه‌شان می‌شوند و دچار شبه ژنیکوماستی هستند. عمل کوچک کردن کامل سینه‌ی مردان ممکن است گزینه مناسبی برای رفع این نگرانی باشد. پزشک معمولاً برای انجام این روش درمانی، از تکنیک جراحی ژنیکوماستی با پدیکل استفاده می‌کند، که با عنوان ” لیفت سینه با پدیکل ” نیز شناخته می‌شود، که در این تکنیک می‌توانند خون رسانی را به نوک سینه حفظ کنند، و در این حین برش IMF (برش شکاف) و برش کامل پریرولار (اطراف آن نوک پستان) ایجاد کنند. این عمل معمولاً بهترین روش جراحی برای بیمارانی است که به خاطر کاهش وزن قابل توجه دچار شل شدگی در پوست شده‌اند؛ اگرچه برخی از بیماران ممکن است به درمانی کم تهاجمی‌تر نیاز داشته باشند. پزشک می‌تواند در مورد نگرانی‌های شما با شما صحبت کند و به شما در تعیین روشی که برای نیازهای شما ایدئال است کمک کند.

پیوند نوک سینه 

روش پیوند آزاد نوک سینه (Free Nipple Grafting) گزینه دیگری است که معمولاً برای بیمارانی که وزن زیادی از دست داده‌اند و دچار شبه ژنیکوماستی هستند انجام می‌شود. پیوند نوک پستان به پزشک اجازه می‌دهد تا برش‌هایی را در اطراف هاله‌ی سینه و در مناطقی ایجاد کند که در مقایسه با تکنیک‌هایی مانند جراحی ژنیکوماستی لیفت با انکوریج، جای زخم کمتری را بر جای خواهد گذاشت. روش پیوند نوک سینه می‌تواند برای بیماران مبتلا به ژنیکوماستی به خصوص شدید پس از کاهش وزن عمده، روشی ایده آل باشد و در درمان موفقیت آمیز وضعیت کمک کننده باشد ضمن اینکه پتانسیل ایجاد اسکارهای برجسته‌ی بعد از عمل جراحی تا حد قابل‌توجهی کمتر است.

از نوجوانان گرفته تا مردان میان‌سال می‌توانند از بهبودی‌هایی که می‌توانند از طریق جراحی ژنیکوماستی به دست آورند و همچنین ظاهر بهتر بدنشان در داخل و خارج از لباسشان ، لذت ببرند.

بهبودی و نقاهت بعد از جراحی  ژنیکوماستی چگونه است؟


در زمان نقاهت و بهبودی بعد از جراحی ژنیکوماستی، باید از جلیقه‌های مخصوص فشرده‌سازی به همراه ماساژ لنفاوی استفاده کرد. به‌طور کلی بیماران فقط به یک روز مرخصی از کار احتیاج دارند و به طور معمول می‌توانند دو هفته کار خود را از سر بگیرند و ورزش کنند. قابل مشاهده بودن نتایج نهایی معمولاً تا شش ماه طول می‌کشد. با این حال، اثرات قابل توجهی از عمل جراحی باید مدتی بعد از عمل معلوم شود. در بخش سؤالات متداول در زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره آنچه در طول بهبودی از عمل جراحی کوچک کردن سینه مردان انتظار دارید، دریابید و می‌توانید در مورد هر گونه سؤال دیگری که ممکن است در ارتباط با این مسئله داشته باشید با ما تماس بگیرید. پزشک و تیم پزشکی همچنین اطلاعات مفصلی را در مورد بهبودی و نقاهت بعد از عمل در اختیار بیماران خود قرار می‌دهند و دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به شما در بهبودی هرچه ایمن‌تر و سریع‌تر کمک کند.

آیا جای زخم‌هایی از جراحی ژنیکوماستی باقی خواهد ماند ؟


از آنجا که پزشک برای اکثر جراحی‌های ژنیکوماستی از یک روش خاص جراحی استفاده می‌کند ، در مقایسه با تکنیک‌های سنتی‌تر، امروزه بسیاری از بیماران جای زخم بسیار کمی خواهند داشت. اسکارها و جای زخم‌های ناشی از جراحی ژنیکوماستی باید آن‌قدر کوچک و کمرنگ باشند که دیگران به سختی بتوانند متوجه ی آن‌ها شوند زیرا برش‌های جراحی به‌طورمعمول در نواحی قرار می‌گیرند که ناپیدا باشند. پزشک با شما درباره‌ی آنچه که می‌توانید در مورد اسکارهای بعد از جراحی کوچک کردن سینه مردان انتظار داشته باشید نیز صحبت خواهد کرد و همچنین مراحلی که برای به حداقل رساندن اثر اسکارهای باقی مانده در نظر می‌گیرد.

هزینه‌ی جراحی کوچک کردن سینه مردان برای ژنیکوماستی چقدر است؟


هزینه‌ی عمل جراحی کوچک کردن سینه در مرد برای درمان ژنیکوماستی معمولاً متفاوت است، از آنجا که این روش درمانی خاص هر بیمار برنامه ریزی شده و انجام می‌گیرد، قیمت آن بسته به نیاز هر بیمار، تکنیک‌های استفاده شده و سایر عوامل متفاوت است. اگر بیمار تحت عمل ژنیکوماستی ثانویه قرار بگیرد، بسته به تکنیک لازم برای جراحی موفقیت آمیز در عمل ترمیمی و ثانویه، هزینه می‌تواند بیشتر باشد. در طول جلسه‌ی مشاوره اولیه، یک عضو تیم پزشکی بر اساس برنامه درمانی شما، برآورد کل هزینه را تهیه می‌کند و آن را با شما در میان خواهد گذاشت.

سؤالات متداول ژنیکوماستی


چه مدت طول می‌کشد تا نتایج را در ناحیه سینه مشاهده کنیم؟ 

حدود 60 درصد از نتایج بعد از ماه اول قابل مشاهده است، 80 درصد نتایج پس از سه ماه و نتایج نهایی معمولاً در شش ماه مشاهده می‌شود.

چگونه می‌توان بافت اضافی را از طریق چنین برش کوچکی خارج کرد؟

لیپوساکشن همیشه به‌تنهایی منجر به صاف شدن سینه در آقایان نمی‌شود و بلکه برای جدا کردن و خارج کردن بافت ژنیکوماستی فیبری (به طور معمول در پشت ناحیه‌ی هاله سینه / نوک پستان) به ایجاد چند برش نیاز است که این باعث می‌شود تا بسیاری از بیماران مرد دارای نوک سینه “پف کرده” شوند. بافت اضافی با استفاده از ابزارهای جراحی تخصصی برداشته می‌شوند که پزشک را قادر می‌سازند تا بدون نیاز به استفاده از ایجاد برش سنتی “هلالی” یا “نیم دایره‌ای” که تا حدود نیمه‌ی پایینی هاله‌ی سینه پایین می‌رود، این عمل جداسازی را انجام دهد.

تورم و کبودی بعد از عمل چقدر خواهد بود؟

درد معمولاً خفیف تا متوسط ​​است. این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود و بیشتر بیماران روز بعد می‌توانند فعالیت‌های روزمره خود (مانند دوش گرفتن ، بیرون رفتن​​، قدم زدن و غیره) را از سر بگیرند. بیشتر بیماران حداکثر یک یا دو روز را از کارشان مرخصی می‌گیرند. تعداد اندکی از بیماران یک هفته کار را تعطیل می‌کنند، اما این کار به ندرت لازم می‌باشد. به طور کلی مردان بیشتر از زنان دچار کبودی می‌شوند، بنابراین باید  انتظار کبودی را داشته باشید. مردان غالباً می‌خواهند هر چه زودتر به باشگاه برگردند و تمریناتشان را از سر بگیرند اما این کاری است که باید برای آن حداقل دو هفته صبر کند.

آیا نیاز به ماساژ خواهم داشت؟ 

ماساژ یک روش کمکی مهم در فرم دهی ناحیه‌ی سینه و درمان ژنیکوماستی است. تمام بیماران پس از انجام عمل، دچار درجه‌های مختلفی از تشکیل بافت اسکار می‌شوند و درمان‌ها و ماساژهای اصولی لنفاوی بسیار مهم هستند. برای برخی از بیماران، ما این روند را یک هفته پس از عمل شروع می‌کنیم. برای برخی دیگر، تا دو هفته بعد از درمان صبر می‌کنیم.

چه نوع بانداژ/گن‌هایی را باید بعد از عمل استفاده کنم؟

مردان بعد از عمل جراحی کوچک کردن سینه، یک “جلیقه فشرده‌سازی” می‌پوشند که به راحتی و به طور نامحسوس زیر لباسشان جای می‌گیرد. جنس آن از پارچه‌ای قابل تنفس و راحت است و بیماران قادر به پوشیدن آن در تمام فصول هستند. گاهی اوقات، برای داشتن فشرده سازی مورد نظر در مناطق خاص ، یک فوم مخصوص در داخل گن اضافه می‌کنیم. بسیاری از بیماران مرد تصمیم می‌گیرند همزمان با عمل سینه، عمل زیبایی روی پهلوهایشان نیز انجام دهند و بدون در نظر گرفتن این عمل، همچنان این گن‌ها باید پوشیده شوند و این چیزی است که بیماران بیشتر دوست دارند.

آیا جای برش‌های جراحی مایع ترشح می‌کنند؟

نواحی لیپوساکشن در سینه معمولاً به اندازه نواحی شکم و پهلوها مایع ترشح نمی‌کنند، اما در دو روز اول احتمال کمی ترشح اندک وجود دارد. گن‌های مخصوصی به‌منظور جذب کردن و زدودن این مایعات طراحی شده‌اند و در این زمینه به بیماران کمک می‌کنند.

چه موقع می‌توان تمرینات ورزشی و وزنه برداری را از سر گرفت؟ 

معمولاً دو هفته بعد از عمل. پزشک پس از بررسی در جلسه‌ی مشاوره اولیه، توصیه‌هایی را در این خصوص به شما ارائه می‌دهد.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست