مزوتراپی لاغری موضعی ران، شکم، صورت، ساق پا، بازو و غبغب

آیا شما هم دوست دارید که از مزایای اسکالپتینگ (فرم‌دهی) بدن بهره‌مند شوید اما حاضر نیستید تحت جراحی‌های مخاطره آمیز قرار بگیرید؟ در این راستا می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه کرده و در خصوص مزوتراپی که ابتکاری جدید و بدون نیاز به جراحی برای از بین بردن چربی‌های بدن سوال کنید. مزوتراپی همچنین برای افرادی که مایل به کاهش سلولیت هستند می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل باشد. این تکنیک در ابتدا به منظور درمان آسیب‌های ورزشی و سایر مشکلات سلامتی طراحی شده بود اما بعدها پی‌بردند که می‌توان از آن برای درمان مؤثر رسوبات چربی سرسخت نیز استفاده کرد.

چه کسانی می‌توانند از مزوتراپی استفاده کنند؟


چه کسانی می‌توانند از مزوتراپی استفاده کنند؟

افرادی می‌توانند از مزوتراپی استفاده کنند که شرایط زیر را دارا باشند:

  • فرقی نمی‌کند مرد باشد یا زن
  • سن فرد باید بین ۱۸ تا ۷۵ سال باشد.
  • مناطقی دارای چربی سرسخت و برآمده داشته باشد.
  • این مناطق در برابر تغییرات رژیم غذایی و یا ورزش مقاوم باشند.
  • فرد به دنبال این است که چربی‌های سرسخت را ذوب کرده و اندامی زیبا داشته باشد.
  • انتظارات واقع بینانه‌ای در مورد بدن خود و تغییرات احتمالی داشته باشد.

پس از مراجعه به پزشک، وی سلامت، تاریخچة پزشکی و قسمت‌های نیاز به درمان را ارزیابی می‌کند و در مورد برنامه درمانی مدنظر با شما صحبت می‌کند. هدف وی کمک به شما در دستیابی به اندامی مناسب است که به راحتی بتوان تغییرات پس از مزوتراپی را مشاهده کرد. دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که مزوتراپی در درجه اول برای کانتورینگ یا همان فرم‌دهی بدن استفاده می‌شود و نه کاهش وزن.

چه کسانی نباید از مزوتراپی استفاده کنند؟


اگرچه در نهایت این تشخیص پزشک است که تعیین می‌کند مزوتراپی برای چه کسانی مناسب نیست اما به طور کلی بیمارانی که برای معالجه مزوتراپی مناسب نیستند شامل افراد زیر می‌باشد:

  • زنان باردار یا شیرده
  • افرادی که از مشکلات شدید کبدی یا کلیوی رنج می‌برند.
  • افراد مبتلا به بیماریهای شدید خود ایمنی مانند لوپوس یا نقص ایمنی مانند ایدز

مزوتراپی شامل چه مواردی است؟


مزوتراپی شامل چه مواردی است؟ در مزوتراپی تزریق درست در زیر سطح پوست و در قسمت مدنظر بدن انجام می‌شود. از مزوتراپی تقریباً می‌توان در هر قسمتی از بدن استفاده کرد اما عمدتا از آن برای لاغری شکم، ران، باسن، زانو و مچ پا استفاده می‌شود. در طول جلسه مزوتراپی، پزشک فرمول‌بندی خاصی را در مناطق مورد نظر تزریق می‌کند. مزوتراپی تقریباً در هر قسمتی از بدن از جمله شکم، بازوها، پاها و باسن موثر است. فرمول‌بندی دقیق به این بستگی دارد که آیا فرد می‌خواهد چربی را از بین ببرد یا سلولیت را کاهش دهد اما به طور کلی ماده‌ی تزریق شده ترکیبی از ویتامین‌ها، عصاره‌های گیاهی و دارو است. این تزریق‌ چربی‌های بدن را تجزیه می‌کند و باعث می‌شود که چربی تجزیه شده به طور طبیعی از بدن خارج شود. می‌توان گفت که تا زمانی که از افزایش وزن در آینده خودداری کنید نتایج حاصل از مزوتراپی دائمی خواهد بود.

ترکیبات موجود در تزریق مزوتراپی شامل چیست؟


این محلول تزریقی شامل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، عصاره‌های گیاهی، داروهای بی‌حس کننده، داروها و اسیدهای آمینه است. این مواد بسته به نیاز بیمار و تأثیر مورد نظر متفاوت هستند. همچنین در صورتی که فرد از مشکلاتی از قبیل تداخلات دارویی و آلرژی رنج می‌برد می‌توان سطح ایمنی مزوتراپی را بالا برد.

شیوه عملکرد مزوتراپی چگونه است؟


شیوه عملکرد مزوتراپی

اگر فسفاتیدیل کولین بطور مستقیم به ذخایر چربی تزریق شود باعث تجزیه و امولسیون رسوبات چربی می‌شود. کاهش دائمی ذخایر چربی با استفاده از روشهای طبیعی بدن برای دفع چربی به تدریج اتفاق می‌افتد. فسفاتیدیل کولین دارای دو انتهای شبیه به آهنربا است که یکی جذب آب می‌شود و انتهای دیگر جذب چربی می‌گردد. به همین دلیل است که در شیره‌های گوارشی (صفرا) کیسه صفرا، فسفاتیدیل موجود است زیرا توانایی این ماده در تجزیه چربی‌هایی که مصرف می‌کنیم بسیار موثر است. فسفاتیدیل کولین پس از تزریق به چربی زیر پوست، سلول چربی را احاطه می‌کند و به دلیل همین خاصیت بازدارندگی قادر به امولسیون سلولهای چربی و حل آن در گردش خون است و توسط کبد، روده‌ها و کلیه‌ها برای همیشه از بدن خارج می‌شود. از لحاظ عملکردی، این رسوبات چربی طور طبیعی و بدون آنکه متوجه شویم از طریق عرق، ادرار و مدفوع از بدن ما دفع می‌شوند.

اقدامات پس از درمان با مزوتراپی


بلافاصله پس از مزوتراپی باید ناحیه تحت درمان یخ بمالید. می‌توانید به منظور کاهش تورم تا ۴۸ ساعت اول نیز از یخ‌ درمانی استفاده کنید. گاهی ممکن است که در طی ۱۵ دقیقه تا ۲ ساعت بعد از درمان شاهد قرمز شدن پوست، حس سوزش و گزش باشید و حتی ممکن است بعدها دچار تورم و کبودی نیز شوید که معمولا در ۶ تا ۷۲ ساعت اول به اوج خود می‌رسد.
برخی از اقداما پس از درمان با مزوتراپی عبارتست از:

  • حداقل تا ۴ساعت پس از درمان با مزوتراپی از خیس کردن و حمام کردن اجتناب کنید.
  • تا ۴۸ ساعت بصورت سه بار در روز ژل آرنیکا بمالید تا کبودی رفع شود. همچنین می‌توانید از آرنیکا زیرزبانی نیز استفاده کنید. آرنیکای زیر زبانی را می‌توان از فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی تهیه کرد.
  • تا ۲۴ ساعت پس از تزریق از مصرف داروهای ضد التهاب (آسپرین، موترین و غیره) یا ویتامین E دوری کنید. در صورت بروز هر گونه ناراحتی می‌توانید از مسکن‌های عمومی مانند تیلنول یا داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • تا ۴۸ ساعت از رفتن به وان‌های گرم، سونا، جکوزی و ماساژ خودداری کنید.
  • پس از گذشت ۴۸ ساعت از تزریق مزوتراپی، توصیه می‌شود که به منظور کمک به بهبودی از دوش یا حمام‌های گرم استفاده کنید.
  • حدود دو هفته پس از مزوتراپی از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب، برنزه کردن پوست، سونا یا حرارت زیاد خودداری کنید.
  • حداقل تا یک هفته پس از درمان، از شنا کردن در اقیانوس‌ها یا آب‌های آزاد (در فضای باز) خودداری کنید.
  • ماساژ دادن روزانة محل درمان به مدت ۱۵ دقیقه تا دو هفته پس از درمان به فرآیند از بین بردن چربی‌ها کمک می‌کند.
  • پیاده‌روی روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در طول دوره درمانی به اثربخشی آن کمک می‌کند.
  • تا ۴۸ ساعت پس از تزریق از انجام هرگونه ورزش شدید (هر چیزی که باعث عرق کردن و یا افزایش ضربان قلب شود) خودداری کنید.
  • پس از گذشت ۴۸ ساعت از تزریق مزوتراپی، می‌توانید فعالیتهای بدنی و عادی خود را از سر بگیرید.
  • در صورت بروز هرگونه قرمزی یا توده کوچک، چندین بار در روز از کمپرس گرم استفاده کنید. اگر وجود زخم می‌توانید از پماد پولیسپورین به همراه کمپرس گرم در این قسمت از بدن استفاده کنید. گاهی ممکن است که پس از التهاب دچار چندین گره (ندول شوید). بروز این موراد نشان دهندة نکروز چربی مداوم است که ظرف مدت ۳۰ روز برطرف می‌شود.
  • در ۲۴ ساعت اول سعی کنید مقدار زیادی مایعات (آب) بنوشید.
  • فیبر اضافی بخورید تا بتوانید سموم دفع شده در دستگاه گوارش را جدا کنید.
  • سعی کنید که تا ۷۲ ساعت پس از مزوتراپی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پروتئین بالا استفاده کنید. برای کسب بهترین نتایج سعی کنید که روزانه ۵ بار از مواد غذایی با پروتئین بالا و یک وعدة غذایی کم کربوهیدرات شامل سبزیجات مانند سالاد، سبزیجات بخارپز و گوشت قرمز، ماهی و یا مرغ بریان شده یا کباب شده (بدون سیب زمینی یا نان) استفاده کنید. لازم به ذکر است که مصرف این مواد برای کسب نتایج عالی از مزوتراپی نیست بلکه صرفا به بهینه کردن نتایج حاصل از درمان کمک می‌کند.

نتایج حاصل از مزوتراپی غالباً بعد از جلسه دوم یا سوم و در حدود ۴ تا ۵ هفته بعد از آخرین تزریق و بسته به متابولیسم و نوع بدن فرد قابل مشاهده است. ممکن است ۱۰ الی ۱۴ روز پس از تزریق علائم انقباض خفیف پوست ظهور پیدا کنند. می‌توانید نتایج حاصل از تزریق مزوتراپی را حتی در عکس‌‌های خودتان نیز ببینید. التهاب ناشی از تزریق تا ۴ هفته نیز ادامه خواهد داشت که این مسئله باعث می‌شود تا نتایج بدست آمده کمرنگ شود.

لیپودیسالو یا همان مزوتراپی در حدود ۵ درصد از بیماران موثر نخواهد بود و معمولا پس از جلسه چهارم می‌توان گفت که آیا مزوتراپی اثرگذار بوده یا نه.

سوالات رایج مزوتراپی


پس از چند جلسه درمان می‌توان اثربخشی مزوتراپی را مشاهده کرد؟

یک سیکل درمانی بسته به وسعت قسمت تحت درمان و نتایج مورد نظر بیمار می‌تواند به حداقل ۴ الی ۱۰ جلسه تزریق نیاز داشته باشد.

آیا تزریق مزوتراپی دردناک است؟

مزوتراپی جزء روش‌های درمانی با حداقل ناراحتی است اما اگر بیمار به سوزن حساس باشد می‌توان از کرم بی‌حس کننده موضعی استفاده کرد. می‌توان گفت که غالبا میزان دردناکی مزوتراپی به اندازه درد اپیلاسیون است.

مزوتراپی چه مزایایی نسبت به جراحی مانند لیپوساکشن دارد؟

مزیت اصلی مزوتراپی نسبت به لیپوساکشن این است که مزوتراپی یک روش غیرتهاجمی است بنابراین خطرات و دوران از کارافتادگی و یا خانه‌نشینی بر اثر عمل جراحی را ندارد. البته لیپوساکشن سلولهای چربی را بطور دائم از بین می‌برد و مسلماً یک راه حل دائمی‌تر است اما یک مشکل مکرر در مورد لیپوساکشن این است که گاهی لیپوساکشن نتایج ناهمواری به همراه دارد که می‌توان آنها را با مزوتراپی درمان کرد.

هزینه مزوتراپی چقدر است؟

هزینه مزوتراپی بسته به ناحیه و تعداد جلسات درمانی متغییر است لذا برای تعیین نیازها و هزینه‌های فردی خود با پزشک مشورت کنید.

عوارض و خطرات مزوتراپی چیست؟

عوارض جانبی مزوتراپی بسیار جزئی بوده و معمولا تنها محدود به کبودی جزئی است.

آیا می‌توان بلافاصله پس از درمان به سر کار بازگشت؟ 

از آنجا که در مزوتراپی نیازی استراحت نیست لذا معمولا می‌توان خیلی زود پس از تزریق به سراغ فعالیتهای عادی برگردید.

نتایج مزوتراپی تا چه مدت ماندگار است؟ 

بیمارانی که پس از مزوتراپی به یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم پایبند هستند  قطعا از نتایج آن بصورت بلندمدت بهره‌مند خواهند شد. در برخی از بیماران لازم است که برای حفظ نتایج مزوتراپی هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار تزریق انجام شود.

در چه قسمت‌هایی از بدن می‌توان از مزوتراپی استفاده کرد؟  

می‌توان از مزوتراپی برای کاهش چربی‌های سرسخت در قسمت‌هایی نظیر باسن، پهلوها، پایین شکم، قسمت داخلی ران، بازوها، گردن، غبغب و افتادگی منحنی‌های بدن استفاده کرد.

تزریق مزوتراپی چقدر طول می‌کشید؟  

مزوتراپی یک روش سریع است که می‌توان آن را در زمان استراحت برای ناهار نیز انجام داد. معمولا مزوتراپی حداکثر نیم ساعت طول می‌کشد و می‌توان پس از تزریق بلافاصله به محل کار خود بازگردید.

پس از مزوتراپی چه اتفاقی برای پوست می‌افتد؟  

برخلاف لیپوساکشن، تورم بعد از مزوتراپی سودمند است زیرا این امر به پوست اجازه می‌دهد تا در ناحیه تحت درمان جمع یا سفت شود. چند هفته بعد از درمان، با حل شدن چربی، واکنش التهابی طبیعی بدن اطمینان حاصل می‌کند که هیچ گونه افتادگی یا شل بودن پوست وجود ندارد. حتی سلولیت اطراف منطقه تحت درمان نیز از نظر ظاهری بهبود می‌یابد ولی در لیپوساکشن اغلب بر اثر از بین بردن گردش خون در آن منطقه ظاهر سلولیت را بدتر می‌شود.

آیا ممکن است بر اثر مزوتراپی ظاهر چربی‌های بدن ناهموار شود؟ 

اگر مزوتراپی توسط یک پزشک باتجربه و متخصص و به درستی انجام شود چنین مشکلی پیش نخواهد آمد. این امر بسیار ارزشمند است زیرا بر تکنیک مشخصی برای اجرای روشهای درمانی، برجسته سازی هنر و علم مزوتراپی تأکید می‌کند. پزشک دائماً منطقه درمانی را ارزیابی می‌کند تا بهترین نتیجه ممکن را برای ژنتیک شما به وجود آورد.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست