مراقبت‌ها و دوران نقاهت بعد از جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی)

اتوپلاستی، روشی بی‌خطر است که در امنیت کامل و به صورت سرپایی انجام می‌شود. پس از اتمام جراحی پلاستیک گوش، شما برای یک ساعت در کلینیک محل جراحی (معمولاً مطب دکتر جراح پلاستیک) خواهید ماند. از آنجا که این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام نمی‌شود (به جز برای کودکان بسیار کم سن و سال)، ریکاوری پس از عمل معمولاً بدون تهوع و استفراغ و راحت است. پس از اتمام عمل جراحی، جراح یک بانداژ سر که هر دو گوش شما را می‌پوشاند را دور سر شما می‌پیچد. این بانداژ معمولاً حجیم و تا حدودی سفت است و می‌تواند اندکی آزار دهنده باشد. این پانسمان برای بهبودی سریع بسیار مهم است و شل کردن یا باز کردن آن توصیه نمی‌شود.

هنگامی که بیمار احساس راحتی کرده و علائم حیاتی [فشار خون، ضربان قلب و غیره] در محدوده طبیعی قرار گرفتند، بیمار با یک همراه بزرگسال مرخص شده و به منزل باز می‌گردد.

مراقبت پس از اتوپلاستی در منزل – شب اول


در ۲۴ ساعت اول پس از عمل زیبایی گوش، باید کسی را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشید. استراحت کردن اهمیت بسیاری دارد و این دوره، زمان سرگرمی یا مراقبت از دیگران نیست. اگرچه هیچ محدودیتی در رژیم غذایی وجود ندارد اما برای شب اول وعده‌های غذایی سبک توصیه می‌شود. بالاتر نگه داشتن سر از سطح قلب برای کاستن کبودی و ورم مفید است. گوش‌ها درد خواهند داشت و ممکن است بانداژ برای شما آزاردهنده باشد. درک اهمیت این پانسمان باعث می‌شود بیماران آن را بهتر تحمل کنند. برای دریافت داروهای مسکن و آنتی بیوتیک از پزشک نسخه دریافت خواهید کرد. بیشتر بیماران یک روز یا دو روز پس از جراحی از داروهای ضد درد استفاده می‌کنند و پس از این دوره، بیشتر افراد به داروی تیلنول بدون نسخه، روی می‌آورند.

برداشتن بانداژ

بانداژ اولیه در مطب پزشک برداشته می‌شود. اگرچه انجام این کار دردناک نیست اما بیماران آن را مانند «برداشتن کلاه خود» توصیف می‌کنند. گوش‌ها برای آگاهی از پیشرفت بهبودی مناسب، معاینه می‌شوند. اگرچه موقعیت وضعی لاله‌های گوش در حال حاضر بهبود یافته است اما ممکن است تورم و کبودی طبیعی، شما را از تحسین نتیجه کلی باز دارد. اما پس از گذشت یک روز، چیزی جز هاله‌ای نامشخص از این کبودی باقی نخواهد ماند. بانداژ دوم سبکتر و کمتر آزار دهنده است، که در مطب روی گوش شما قرار خواهد گرفت. در این مرحله، اگرچه گوش‌های شما احساس بهتری خواهند داشت اما همچنان دردناک هستند. پانسمان دوم یک روز دیگر روی گوش باقی مانده و سپس برداشته می‌شود.

بهبودی از جراحی پلاستیک گوش- هفته اول


بهبودی بعد از اتوپلاستی

بانداژ سبکتر، یک شب دیگر باقی می‌ماند. سپس خود شما یا یکی از اعضای خانواده می‌توانید در خانه آن را بردارید. اکنون زمان آن رسیده است که برای اولین بار پس از عمل حمام کنید. با دقت شستن موها باعث راحتی کلی شما می‌شود زیرا ممکن است تاکنون خارش سر شما شروع شده باشد. توصیه می‌شود شستشوی موها با یک شامپوی ملایم کودک که در روند بهبودی مداخله‌ای نکند، انجام گیرد. در سه روز اول، سه بار در روز پمادهای آنتی بیوتیک را به چین‌ها و برآمدگی‌های گوش بزنید. به دلیل تورم اولیه گوش‌ها و پوست اطراف آن‌ها، نمی‌توانید پماد را مستقیماً به بخیه‌ها بزنید. دمای بدن شما پماد را ذوب کرده و پماد به خودی خود پخش می‌شود. تا پایان هفته اول باید شبانه روز از یک هدبند ورزشی استفاده کنید. در ابتدا ممکن است لازم باشد گوش‌ها را با یک لایه گاز نازک بپوشانید تا از کثیف شدن هدبند ورزشی جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که در هفته اول بهبودی، گوش‌ها بی‌حس هستند؛ بنابراین باید مراقب باشید تا اصطکاک ناخواسته بین پوست گوش‌ها و کاور هدبند ایجاد نشود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از آمادگی برای عمل جراحی، یک هدبند عریض و نرم خریداری کنید. ورم روز به روز کمتر شده و باعث می‌شود زدن پماد به مجراهای گوش آسانتر شود. پس از گذشت سه روز استفاده از پماد آنتی بیوتیک، می‌توانید به جای آن از پماد وازلین یا اکوافور استفاده کنید. همچنین برای تمیز نگه داشتن و حفظ بهداشت گوش، توصیه می‌شود به صورت روزانه دوش آب گرم بگیرید.

یک هفته پس از عمل جراحی اتوپلاستی شما

بعد از گذشت یک هفته، برای معاینه بعدی باز خواهید گشت. معمولاً برداشتن بخیه ضرورتی ندارد؛ زیرا بیشتر بخیه‌ها قابل جذب هستند. تاکنون گوش‌ها بسیار خوب به نظر می‌رسند؛ اگر چه هنوز بهبودی، کامل نشده است. اکنون با وجود تورم اندک باقی مانده، می‌توانید شکل و موقعیت وضعی گوش‌های خود را بررسی و تحسین کنید. گوش‌ها همچنان بی‌حس خواهند بود. اگرچه کمی احساس سوزن سوزن شدگی تجربه می‌شود. پس از گذشت یک هفته می‌توانید در طول روز از هدبند ورزشی استفاده نکنید، اما باید تا دو هفته دیگر، شب‌ها از آن استفاده نمایید. بازگشت به مدرسه، کار و زندگی خصوصی، معمولاً پس از ۷ تا ۱۰ روز ممکن می‌شود. لازم است حداقل دو هفته پس از عمل جراحی از انجام فعالیت‌های شدید مانند ورزش و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و سپس به تدریج به فعالیت‌های جسمانی و ورزش‌های خود بازگردید.

۶ هفته پس از عمل جراحی که نتایج کلی شما سرانجام قابل ارزیابی است، پزشک مجدداً شما را خواهد دید. ممکن است تا ۱۲ ماه پس از عمل جراحی اتوپلاستی، باز هم تغییرات اندکی ایجاد شود.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست