مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر موهای زائد بدن و صورت

لیزر موهای زائد بدن یک روش درعلم پزشکی است که از نور لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کند. در طول دوران درمان با لیزر پرتوهای نور از پوست عبور می کند و خود را به فولیکول‌های مو می‌رسانند سپس نور لیزر به گرما تبدیل می‌شود و گرمای تولید شده باعث از بین رفتن فولیکول‌های مو خواهد شد و به این ترتیب از رشد موها در آینده جلوگیری می شود. در دو دهه اخیر لیزر موهای زائد به یک روش بسیار محبوب تبدیل شده است و تعداد زیادی از افراد از لیزر به عنوان یک روش دائمی برای از بین بردن موهای زائد یاد می‌کنند. یکی از مزایای لیزر موهای زائد این است که می‌‌توان از آن برای برطرف کردن موهای زائد صورت، بازو، زیر بغل، خط بیکینی و سایر نقاط بدن استفاده کرد. آنچه که باعث محبوبیت فرایند لیزر موهای زائد شده است توانایی آن برای هدف قرار دادن برخی از نقاط خاصی است که موهای زائد در آنجا وجود دارند و پس از برطرف کردن موهای زائد هیچ گونه آسیبی به پوست اطراف آن ناحیه وارد نخواهد شد.

 مراقبت‌های بعد از لیزر شامل چه مواردی است؟


مراقبت‌های بعد از لیزر شامل چه مواردی است؟

از آنجایی که این احتمال وجود دارد که لیزر موهای زائد باعث التهاب و دردناک شدن پوست شما شود باید از چند نکته مهم پیروی کنید تا به مراقبت از پوست خود کمک نمایید. این نکات به شرح زیر می‌باشند:

  • استفاده از کرم مخصوص پس از لیزر موهای زائد برای تسکین پوست شما کاملاً ضروری است. شما باید پس از هر جلسه درمان با لیزر از این کرم استفاده کنید زیرا باعث می‌‌شود پوست شما پس از درمان تسکین پیدا کند. این کار باعث می شود که قرمزی و درد و عوارض جانبی حاصل از لیزر موهای زائد از بین برود. به علاوه فرایند لیزر موهای زائد باعث می شود که پوست شما نسبت به نور آفتاب بسیار حساس شود و ریسک بروز تیره شدن آن افزایش پیدا کند به همین دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب می‌‌تواند از میزان آسیب پذیری پوست بکاهد.
  • حداقل تا دو روز پس از لیزر موهای زائد از دوش آب داغ گرفتن و رفتن به سونای خشک و بخار خودداری کنید. اجتناب از انجام این موارد در شرایطی که شما از داروهای آنتی بیوتیک استفاده می‌کنید نیز ضروری است. مهم‌تر از همه آن که استفاده از کمپرس یخ روی پوست قسمتی که تحت درمان قرار گرفته است می‌تواند به تسکین درد ناشی از درمان با لیزر کمک کند. استفاده از کرم ضد آفتاب را به هیچ عنوان فراموش نکنید و حتماً قبل از خارج شدن از منزل کرم بزنید و از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی بالا استفاده نمایید.
  • پس از لیزر موهای زائد از اپیلاسیون و بند انداختن یا الکترولیز به شدت خودداری کنید.

 سایر نکات مهم


  • قبل از لیزر موهای زائد از برنزه کردن پوست خود اجتناب کنید زیرا هرچه رنگ پوست شما تیره‌تر باشد احتمال آن که بیشتر به جذب انرژی حاصل از نور لیزر بپردازد بیشتر خواهد بود و این امر باعث می‌شود فرایند لیزر موهای زائد دشوار باشد.
  • همچنین اطمینان حاصل کنید که بین جلسات درمان با لیزر موهای زائد شما به اندازه کافی فاصله زمانی وجود دارد. اکثر متخصصین پوست و مو توصیه می‌کنند که بین جلسات لیزر حدود ۴ تا ۱۲ هفته فاصله زمانی وجود داشته باشد. به خاطر داشته باشید که اگر قصد دارید موهای زائد زیر بغل خود را لیزر کنید سعی کنید وقت خود را برای صبح زود تنظیم نمایید و قبل از مراجعه به مرکز لیزر از استفاده از دئودورانت و عطر خودداری کنید.
  • نکته دیگری که نباید فراموش کنید این است که اگر به لیزر موهای زائد صورت خود پرداخته‌اید از مصرف هرگونه محصولات و داروهای موضعی از قبیل کرم ‌ضد آکنه به شدت خودداری کنید.
  • از دستکاری کردن یا ماساژ دادن پوست قسمتی که تحت درمان قرار گرفته است خودداری کنید و حداقل تا ۳ روز و تا زمانی که تورم و حساسیت پوست شما از بین رفته از هیچ ‌گونه اسکرابی استفاده نکنید.

 اگر سوالی به ذهن شما رسیده است که تا این قسمت به آن پاسخ داده نشده حتماً با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را جویا شود چرا که پزشکان اطلاعات کامل و جامعی در خصوص مراقبت از ناحیه لیزر شده دارند و می‌توانند به خوبی پاسخگوی مشکلات و سوالات شما باشد.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست