بلفاروپلاستی: عمل زیبایی پلک بالا و پایین برای رفع افتادگی و پف

جراحی پلک که از آن تحت عنوان لیفت چشم، لیفت پلک یا بلفاروپلاستی یاد می‌شود یک عمل جراحی برای رفع پوست اضافی چربی و عضله در پلک بالا یا پایین است. تعداد زیادی از افراد برای اهداف زیبایی به انجام این روش جراحی می‌‌پردازند. جراحی لیفت پلک می‌‌تواند به کاهش پف و افتادگی پلک کمک کنند و ظاهری جوان و شاداب را به وجود بیاورد. گاهی اوقات پزشک انجام جراحی پلک را برای اهداف پزشکی و بهبود بینایی تجویز می‌کند. آشنایی با آنچه که قرار است پس از جراحی به دست بیاید تا حد امکان مسیر بهبود شما را هموار خواهد کرد.

هدف از انجام جراحی پلک چیست؟ 


هدف از انجام جراحی پلک چیست؟

پزشک انجام جراحی پلک را با هدف بهبود بینایی یا ظاهر چشم‌ها توصیه می‌‌کند. پزشک فقط زمانی انجام جراحی پلک را به شما توصیه خواهد کرد که سایر روش‌های درمانی که با عوارض کمتری همراه هستند برای شما مناسب نباشند. از پزشک خود در خصوص همه روش‌های درمانی موجود سوال بپرسید قبل از انجام جراحی پلک نظر یک پزشک دیگر را نیز جویا شوید. افراد می‌توانند متقاضی مناسبی برای جراحی پلک باشند که به دوران بزرگسالی رسیده اند و دارای بافت‌های سالم و عضلات سالم در صورت خود هستند و هیچ گونه مشکل چشمی جدی ندارند. پزشک در صورتی انجام جراحی پلک را توصیه می‌کند که:

  • در پلک بالای شما توده‌های اضافی چربی وجود دارد که باعث پف چشم شده است.
  • پوست شما افتاده یا شل است و باعث به وجود آمدن خطوط شده است و بر ظاهر طبیعی پلک بالا تأثیر گذاشته و گاهی اوقات باعث اختلال در بینایی شده است.
  • در پلک پایین شما پوست اضافی و خطوط ریز وجود دارد یا آن که در پلک پایین شما پف کردگی وجود دارد و شما از این وضعیت ناراحت هستید.

چگونه برای جراحی پلک آماده شویم؟ 


شما مهم ترین فرد در تیم درمان خود هستید و هنگامی ‌که شما قبل از عمل برمی‌دارید باعث بهبود راحتی شما و کسب نتایج مورد انتظار خواهد شد. به منظور آماده شدن برای جراحی پلک باید به موارد زیر توجه کنید:

  • به تمام سوالات پزشک در خصوص سابقه پزشکی، آلرژی و داروهایی که مصرف می‌کنید پاسخ دهید. فهرست کاملی از هر نوع دارویی حتی داروهایی که به تجویز پزشک نیاز ندارند داروهای گیاهی یا ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک خود قرار دهید. بهترین کار این است که یک فهرست از شرایط پزشکی خود و داروهایی که مصرف می‌کنید و آلرژی به هر چیزی را تهیه کنید تا دسترسی به آنها ساده باشد.
  • آزمایشات لازم قبل از عمل را انجام دهید. این آزمایشات بر اساس سن، سلامت و نوع جراحی مورد نظر متفاوت خواهد بود. این آزمایشات معمولاً شامل عکس برداری از قفسه سینه، نوار قلب، آزمایش خون و سایر آزمایشات مورد نیاز است.
  • قبل از عمل سعی کنید با ورزش کردن برایت یک رژیم غذایی مناسب به کاهش وزن خود کمک کنید.
  • طبق دستور پزشک قبل از عمل از خوردن مواد غذایی و مایعات خودداری کنید زیرا در صورتی که شما قبل از عمل یا نزدیک زمان جراحی شروع به خوردن غذا و مایعات با کنید عمل شما لغو خواهد شد زیرا در طول بیهوشی می‌تواند باعث بروز مشکل شود.
  • تا حد امکان از سیگار کشیدن خودداری کنید و اگر چند روز قبل از جراحی بتوانید سیگار نکشید تاثیرگذار خواهد بود و به تسریع فرایند بهبود کمک می‌کند.
  • داروهایی که پزشک تجویز کرده است را طبق دستور مصرف کنید یا قطع نمایید. به احتمال زیاد به پزشک از شما می‌خواهد که از مصرف آسپرین و ایبوپروفن یا داروهای رقیق کننده خون و ویتامین و مصرف داروهای گیاهی خودداری کنید . پزشک دستورات لازم را در خصوص مصرف دارو و مکمل‌ها به شما ارائه خواهد کرد.

روزی که جراحی انجام می‌‌شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ 


روزی که جراحی انجام می‌‌شود شما می‌‌توانید انتظار موارد زیر را داشته باشید:

  • با پرستار خود قبل از عمل صحبت کنید. پرستار به انجام یک تست می‌‌پردازد تا از مناسب بودن همه شرایط اطمینان حاصل کند و همچنین می‌تواند به همه سوالات شما پاسخ بدهد و از شما در خصوص امضای برگه رضایت نامه سوال خواهد پرسید.
  • همه جواهرات و لباس‌های خود را در بیاورید و لباس مخصوص بیمارستان را بپوشید. بهتر است که طلا و جواهرات خود را در منزل جا بگذارید و یا آن را به یکی از اعضای خانواده خود بدهید. پرستار به شما لوازم ضروری را خواهد داد.
  • متخصص بیهوشی و پرستار بیهوشی در خصوص سابقه پزشکی خود و نوع بیهوشی که قرار است دریافت کند صحبت نمایید.
  • پرستار شما به نصب آنژیوکت می‌‌پردازد تا داروهای ضروری را از این طریق دریافت کنید.
  • متخصص بیهوشی یا پرستار بیهوشی فرآیند بیهوشی را شروع خواهد کرد. یک دستگاه مخصوص در طول بیهوشی عمومی به کنترل تنفس شما خواهد پرداخت. شما در طول جراحی چیزی را احساس نخواهید کرد.
  • اعضای تیم پزشکی علائم حیاتی شما و سایر فعالیت‌های بدن را کنترل می‌کند و این امر در طول جراحی و تا زمانی که شما به هوش می‌‌آید ادامه خواهد داشت تا به خوبی نفس بکشید و علائم حیاتی شما پایدار شود.

جراحی پلک چگونه انجام می‌شود؟  


جراحی پلک چگونه انجام می‌شود؟

جراحی پلک در بیمارستان یا کلینیک جراحی سرپایی انجام می‌شود و پزشک تعدادی برش را در پلک بالا یا پایین و دقیقاً زیر خط مژه پلک پایین ایجاد می‌کند. این برش‌ها درون خطوط طبیعی پلک ایجاد می‌شوند تا بافت اسکار کوچک تری به وجود بیاید و باعث جلب توجه نشود. در برخی موارد جراحی یک برش را در قسمت داخل پلک پایین ایجاد می‌کند تا بتواند به جراحی بپردازد. جراح به خارج کردن توده‌های چربی، سفت کردن عضلات و بافت‌های نرم و خارج کردن پوست اضافی در پلک می‌پردازد تا نتایج دلخواه را به دست بیاورد. جراح پس از اتمام کار به بستن برش‌ها می‌پردازد تا پوست بسته شود. معمولاً جراحی پلک به صورت سرپایی انجام می‌شود و جراح تصمیم می‌گیرد چگونه به انجام عمل جراحی بپردازد و در خصوص نیاز به بستری شدن شما در بیمارستان بر اساس برخی فاکتورهای خاص تصمیم گیری خواهد کرد. این فاکتورها عبارتند از نوع مشکل شما، سن شما، سابقه پزشکی و سطح عمومی سلامت و نظر شخصی خود شما.

انواع بیهوشی مورد استفاده 


جراح با استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی یا بر اساس نا جراحی مورد استفاده در انجام جراحی پلک می‌پردازد. انواع بیهوشی به شرح زیر می‌باشد:

  • بیهوشی عمومی به ترکیبی از داروهای بیهوشی و گازها گفته می‌شود که باعث می‌شود شما به خواب عمیق بروید و نمی‌دانید که جراحی چگونه انجام می‌شود و دچار هیچ گونه دردی نخواهید شد.
  • بیهوشی موضعی که از آن تحت عنوان بلاک عصب یاد می‌‌شود شامل تزریق داروی بی حسی به درون برخی از نقاط خاص بدن است تا نقاط بزرگی از بدن بی حس شود. جراح برای بی حس کردن نقاط کوچک در به تزریق داروی بی حس کننده در درون پوست و بافت‌های اطراف محل جراحی می‌‌پردازد. در این روش شما در طول جراحی کاملاً آرام هستید و مشکلی نخواهید داشت.

خطرات و عوارض جراحی پلک چیست؟  


همانند همه عمل‌های جراحی جراحی پلک با خطرات و عوارض بالقوه همراه است که در برخی موارد این عوارض جدی می‌شوند که باعث تهدید زندگی فرد خواهد شد. برخی از این موارد در دوران جراحی یا بهبود به وجود می‌آیند. عوارض و خطرات عمومی جراحی پلک به شرح زیر می‌باشند:

  • واکنش به داروی بیهوشی و بروز مشکلات تنفسی
  • خونریزی که می‌تواند باعث بروز مشکل شود
  • تشکیل لخته خون که می‌تواند زندگی بیمار را به خطر بیاندازد
  • بروز عفونت

کاهش خطر بروز عوارض جانبی


کاهش خطر بروز عوارض جانبی جراحی پلک

می‌توانید با رعایت همه نکاتی که پزشک به شما گوشزد کرده است ریسک بروز عوارض جانبی حاصل از جراحی را به حداقل برسانید. توجه کردن به موارد زیر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد:

  • قبل از عمل و در دوران بهبود از توصیه‌ها و محدودیت‌های مربوط به فعالیت جسمانی و سبک زندگی و رژیم غذایی پیروی کنید.
  • پس از عمل از دستورات پزشک خود پیروی کنید. این دستورات معمولاً شامل قرار دادن سر روی یک سطح مرتفع، استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم، تمیز کردن پلک و استفاده از پماد چشمی است.
  • در صورتی که شما در دوران شیردهی قرار دارید یا تصور می‌کنید که باردار هستید به پزشک خود یا متخصص رادیولوژی اطلاع دهید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا سیگار کشیدن باعث می‌شود که زخم به خوبی ترمیم نشود و این مسئله بر روی نتایج حاصل از بیهوشی تاثیر خواهد گذاشت.
  • در صورتی که دچار هر گونه مشکلی از قبیل خونریزی، تب، افزایش درد و مشکلات بینایی شده اید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • استفاده از عینک آفتابی مناسب از چشم خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید.
  • داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • در صورتی که آلرژی دارید حتماً به تیم درمان خود اطلاع دهید.

دوران بهبود پس از عمل چقدر طول می‌کشد؟ 


دوران بهبود پس از جراجی پلک چقدر طول می‌کشد؟

پس از عمل شما به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود تا به هوش بیایید و تنفس شما عادی شود و علائم حیاتی شما پایدار گردد. در صورتی که در طول جراحی دست لوله تنفس در گلوی شما قرار داده شده باشد دچار گلو درد خواهید شد که این امر معمولا موقت هستند ولی در صورتی که دچار درد و ناراحتی غیرقابل تحمل شدید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پس از عمل به علت داروی آرام بخش یا بیهوشی خواب آلود باشد یا حالت تهوع داشته باشید و به همین دلیل باید فردی همراه شما باشد تا شما را به منزل ببرد و یک یا دو شب از شما مراقبت کند. بخیه‌های کوچک روی پلک شما وجود دارد که این بخیه‌ها در کنار استفاده از پماد چشمی ‌می‌تواند باعث تاری دید شود. ممکن است پزشک روی چشم شما بانداژ قرار بدهد. بهبودی پس از عمل به تدریج به وجود می‌‌آید و فرآیند بهبود و مختلفی از قبیل تعداد برش‌ها، سطح عمومی سلامت، سن و سال شما و سایر فاکتورها ارتباط دارد. به احتمال زیاد پس از جراحی شما در اطراف چشم و صورت خود دچار مقداری تورم و کبودی خواهید شد. کبودی باید طی مدت ۱۰ روز کاهش پیدا کند. تورم نیز طی مدت ماه‌های آینده به تدریج از بین می‌رود و بافت اسکار نیز پس از شش ماه برطرف خواهد شد.

آیا پس از عمل دچار درد خواهم شد؟ 


در دوران بهبود کنترل درد اهمیت بسیار زیادی دارد تا شما به خوبی بهبود پیدا کنید. پس از عمل شما دچار مقداری درد و ناراحتی خواهید شد که پزشک به درمان شما می‌‌پردازد تا مشکلی نداشته باشید و بتوانید استراحت کنید. در صورتی که درد شما بدتر شد یا در احساس درد تغییری به وجود آمد به پزشک خود مراجعه کنید زیرا درد می‌تواند علامت عوارض پس از جراحی باشد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟ 


پس از جراحی شما باید در فواصل زمانی مشخص شده به پزشک مراجعه کنید اما در صورتی که در این دوران هر گونه سوالی برای شما پیش آمد با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت بروز مشکلات زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • بروز خونریزی
  • مشکلات تنفسی از قبیل کوتاهی تنفس، اختلال در نفس کشیدن، خس خس کردن سینه یا تنفس دشوار
  • تغییر در میزان هوشیاری، گیجی یا عدم واکنش به محرک
  • درد قفسه سینه، احساس سفتی و فشار در قفسه سینه یا تپش قلب
  • تب که البته در روزهای اول پس از جراحی تب خفیف طبیعی است و ضرورتا علامت عفونت پس از عمل نیست اما در صورتی که تب شما بالا بود حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت تب کردن شما را مشخص نماید.
  • ناتوانی در دفع ادرار یا مدفوع
  • پا درد، قرمزی و تورم به ویژه در ساق پا که نشانه لخته شدن خون است.
  • دردی که با مصرف قرص مسکن کنترل نمی‌شود.
  • ترشحات غیرعادی، چرک، قرمزی یا تورم در اطراف محل برش

چگونه جراحی پلک بر فعالیت‌های روزمره تاثیر می‌گذارد؟  


در صورتی که شما برای بهبود مشکلات بینایی جراحی پلک را انجام داده اید جراحی باعث می‌شود که بینایی شما تا حد قابل توجهی بهبود پیدا کند. در صورتی که شما برای اهداف زیبایی به انجام جراحی پلک پرداخته اید ظاهر جدید چشم شما باعث افزایش رضایتمندی شما خواهد شد و میزان اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد. تعداد زیادی از جراحان به بیماران خود گوشزد می‌‌کند که باید در خصوص جراحی پلک انتظارات واقعی داشته باشند. از پزشک خود در خصوص جراحی پلک سوال بپرسید تا بایدها و نبایدهای جراحی را برای شما توضیح دهد.

سایر عمل‌های جراحی که می‌توان انجام داد؟ 


جراحی پلک یک نوع عمل جراحی شایع است اما همانند همه عمل‌های جراحی با خطرات و عوارض بالقوه همراه است. می‌‌توان در کنار جراحی پلک به انجام روش‌های درمانی کم تهاجمی پرداخت. قبل از انجام جراحی پلک به عنوان یک روش درمانی یا زیبایی نظر پزشک دوم را نیز جویا شوید. گاهی اوقات پزشک برای بهبود ظاهر صورت شما انجام سایر عمل‌های جراحی را نیز توصیه خواهد کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • جراحی لیفت ابرو که از آن تحت عنوان لیفت پیشانی یاد می‌‌شود و باعث رفع افتادگی پوست ناحیه پیشانی خواهد شد.
  • لیفت صورت که باعث کاهش علائم و نشانه‌های پیری در صورت و گردن می‌شود.
  • جوان سازی صورت که باعث بهبود بافت و وضعیت پوست خواهد شد.

مقالات مرتبط

سوختگی: انواع، علائم و درمان آن

سوختگی نوعی زخم دردناک ناشی از آسیب حرارتی، الکتریکی، شیمیایی یا الکترومغناطیسی است. استعمال دخانیات و آتش علت اصلی آسیب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست